پزشک خانواده در تهران قابل اجرا نیست

به گزارشافکارنیوز،دکتر سیدتقی نوربخش اظهارداشت: برنامه بیمه روستایی از تیر ماه ۸۳ و در اواخر دولت هشتم در کشور شروع شد اما در سال ۸۷ وزارت بهداشت، تصمیم گرفت پزشک خانواده را در شهرهای بالای ۲۰ هزار نفر اجرا کند. در تابستان ۸۹، این طرح در سه استان کشور(خوزستان، چهارمحال بختیاری، سیستان و بلوچستان) به صورت پایلوت انجام شد و در ادامه در سال ۹۰، نسخه ۰۲ به تصویب دولت رسید و آن را ابلاغ کرد.

عضو سابق شورای عالی نظام پزشکی با انتقاد از اینکه زیرساختهای لازم برای اجرای پایلوت این برنامه فراهم نشده بود که در اردیبهشت ۹۱ تصمیم گرفته شد استانهای فارس و مازندران نیز به این طرح اضافه شوند، تاکید کرد: مسئولان وزارت بهداشت قول داده بودند که این برنامه هر هفته در یک استان اجرا شود و بعدا تبدیل شد به اینکه هر ماه در یک استان اجرا شود.

نوربخش با اشاره به روی کار آمدن دکتر طریقت منفرد به جای وحیددستجردی، افزود: در سال ۹۲ با تغییر وزیر بهداشت، نسخه ۰۳ پزشک خانواده ابلاغ و قرار شد در ۸ استان کشور اجرایی شود.

رئیس انجمن علمی جراحان ارتوپدی ایران ادامه داد: با توجه به اینکه اجرای برنامه پزشک خانواده و نظام ارجاع در سه برنامه سوم، چهارم و پنجم توسعه کشور جزو تکالیف دولت بوده است اما نحوه اجرای آن در روستاها و شهرها، با انتقادات بسیار زیادی از سوی جامعه پزشکی و سازمان نظام پزشکی مواجه شد.

وی با اشاره به سرانه بسیار پایین بیمه روستایی نسبت به بیمه شهری، گفت: این وضعیت باعثشد تا از ۶۲۰۰ پزشک روستایی، ۱۲۰۰ نفر آنها از ادامه همکاری با وزارت بهداشت کناره گیری کنند.

نوربخش با تاکید بر اینکه می بایست نقاط ضعف و قوت برنامه در اجرای پایلوت آن ارزیابی شود، اظهارداشت: متاسفانه با تمامی مشکلاتی که این طرح داشت، شاهد گسترش آن به سایر استانها از جمله استان تهران بودیم.

عضو هیئت مدیره سازمان تامین اجتماعی در دولت اصلاحات، با اشاره به اختصاص ۲ هزار میلیارد تومان اعتبار در بودجه امسال وزارت بهداشت برای اجرای برنامه پزشک خانواده در کشور، گفت: باید از مسئولان امر سئوال کرد که آیا این میزان بودجه برای اجرا در ۸ استان کشور کافی است؟

وی ادامه داد: بر خلاف ادعای برخی سیاستگذران بخش بهداشت و درما که عنوان می کنند اجرای این برنامه، هزینه های نظام سلامت را کم می کند، باید بگویم در هیچ کجای دنیا به این صورت نیست که ما ادعا می کنیم.

نوربخش افزود: ارتقای سطح کیفی و دسترسی به خدمات درمانی با اجرای برنامه پزشک خانواده، نیاز به منابع مالی بیشتری دارد. بنابراین، اختصاص ۲ هزار میلیارد تومان اعتبار قطعا مکفی نیست.

معاون درمان سازمان تامین اجتماعی در دولت هشتم، به اجرای این برنامه در تهران اشاره کرد و گفت: این برنامه باید در سطح کوچک اجرا شود در حالی که تهران یک کلانشهر با جمعیت ۱۰ تا ۱۲ میلیون نفر است که از حیثمنابع، ساختار و فرهنگ، به هیچ وجه قابل اجرا نیست و قطعا نظام سلامت کشور را با چالش مواجه می کند.

نوربخش با تاکید بر اینکه برای اجرای نظام ارجاع و پزشک خانواده در برنامه پنجم، می بایست سه محور منابع، ساختار و فرهنگسازی صورت بگیرد، تصریح کرد: اجزای این ساختار، واقعی شدن تعرفه ها، ادغام بیمه ها و همچنین تعریف بسته پایه خدمتی بوده است. در واقع این بستر سازی، پیش نیازهای نظام ارجاع هستند.

عضو اسبق هیئت مدیره سازمان تامین اجتماعی با تاکید بر اینکه زیرساختهای لازم برای اجرای برنامه در تهران فراهم نیست، اظهارداشت: نبود منابع مالی کافی، زیرساختها و همچنین ارزیابی نداشتن از اجرای پایلوت برنامه در سایر استانها، باعث خواهد شد این طرح قابلیت اجرایی در تهرا نداشته باشد.