بن‌بست مذاکرات سازش و اختلاف میان لابی‌های صهیونیستی آمریکا

به گزارش افکارنیوز، توافق نظر و همسانی در مواضع لابی های مهم وابسته به اسرائیل با توقف مذاکرات میان اسرائیل و تشکیلات خودگردان فلسطین وارد مرحله جدیدی شده است. رویکرد لابی ها و گروههای حامی اسرائیل با مسائلی مانند ادامه شهرک سازی ها به عنوان یکی از مهمترین موانعی که مورد اعتراض طرف فلسطینی قرار گرفت به گونه ای که این مذاکرات را به بن بست رساند، نقطه کانونی اختلاف در مواضع لابی های اسرائیلی در قبال فلسطین است.

گروهها و لابی های مهم وابسته به اسرائیل بر مبنای اهداف خود، در اولین مرحله ضمن همراهی با روند مذاکرات صلح تلاش کردند تا تشکیلات خودگردان را از طریق فشارهای دیپلماتیک در این چارچوب نگاه دارند اما پس از آنکه خودسری های اسرائیل بالاخص در زمینه شهرک سازی ادامه مذاکرات را با مشکل مواجه کرده و به بن بست کشاند، به بررسی موانع و تلاش برای ارائه راه حل جهت ادامه روند مذاکرات تن دادند. بر این مبنا مسائلی مانند شهرک سازی و نیز تشکیل دولت مستقل فلسطینی از سوی این سازمانها به بحثو تبادل نظر گذاشته شد. به عنوان نمونه آیپک در یکی از بیانیه های خود می نویسد: «ما به شدت از طرح ۲ دولتی حمایت کرده و درصدد است تا از این طریق آرامش را به منطقه بازگرداند. زندگی صلح آمیز با دولت غیرنظامی فلسطینی از اهداف ماست.» در همین راستا کمیته یهودیان آمریکا نیز در پی حمله چندین تن از شهرک نشینان به چند کشاورز فلسطینی در کرانه باختری، به نقد این روند پرداخته و می نویسد: «در کشور دموکراتیکی مانند اسرائیل نباید هیچ گونه بی قانونی از سوی شهروندان صورت بگیرد.» این لابی اسرائیلی همچنین به ادعای یکی از نمایندگان کنست که خواستار ترک کرانه باختری از سوی فلسطینی ها و نقل مکان به کشورهای عربی شده بود، اعتراض کرد.

این اظهارات از سوی سازمانهای مهم حاکی از آن است که آنان تمایل دارند تا اسرائیل به صورت مقطعی برخی امتیازات را به تشکیلات خودگردان داده و در جهت پیشبرد مذاکرات صلح گام بردارد. البته شایان ذکر است که این امر نه به صورت یک استراتژی بلکه به شکل یک تاکتیک مورد نظر این لابی ها است. به عبارت دیگر به نظر می رسد آنها اهداف بلندمدت اسرائیل را در اولویت قرار داده و خواستار توقف مقطعی اهداف کوتاه مدت این رژیم مانند توقف شهرک سازی و نیز ارائه برخی امتیازات مانند تشکیل دولت فلسطینی هستند. برای اثبات این ادعا مواضع سازمان صهیونیست آمریکا در قبال سازمانهای مذکور قابل ذکر است.

سازمان صهیونیست آمریکا به عنوان یکی از مهمترین سازمانهای صهیونیستی در عرصه جهانی که در بسیاری از نهادهای سیاسی آمریکا و نیز جهان اعمال نفوذ می کند، به نقد مواضع لابی های اسرائیلی مذکور پرداخته است. مورتون کلین رئیس این سازمان در مصاحبه ای ادعا کرد که مذاکره با تشکیلات خودگردان هیچ نتیجه ای در بر ندارد. وی اظهار داشت: «خط مشی سازمانهایی مانند آیپک، کمیته یهودیان آمریکا و سازمان صهیونیست آمریکا این امر را به جهان القا می کند که گویی شهرک سازی ها در یهودیه و سامره و نیز فقدان یک دولت فلسطینی موجب بحران و تنش شده است در حالیکه واقعیت، جنگ مذهبی علیه موجودیت اسرائیل است.» شایان ذکر نیست که این سازمان در سالهای گذشته نیز در مقابل لابی هایی مانند آیپک به انتقاد پرداخته و حمایت از تشکیل دولت فلسطین را اشتباه دانسته و آیپک را به تجدید نظر در مواضع خود فراخوانده بود.

وی همچنین طی نامه ای به وزارت امور خارجه آمریکا، از خواندن بیت المقدس شرقی به عنوان قلمرو فلسطین، ابراز ناراحتی کرد و گفت: «بخش شرقی بیت المقدس قسمتی از اورشلیم و خاک اسرائیل است و خواندن آن به عنوان بخشی از قلمرو فلسطین خطاست زیرا بیش از ۲۰ هزار یهودی هم اکنون در آنجا زندگی می کنند و کنست و نهادهای خاص یهودیان در این منطقه قدمت طولانی دارد.»

از بررسی موضع سازمان صهیونیست آمریکا نتایج زیر را می توان گرفت:

۱) توقف مذاکرات صلح با فلسطین، برای رژیم صهیونیستی و متحدان شبکه ای آن یک خطر و هشدار بوده و آنان را به اتخاذ راه حل در قبال آن سوق داده است.

۲) برخی از لابی های اسرائیلی امتیاز دهی مقطعی به فلسطین را در راستای اهداف خود مد نظر قرار داده اند که این امر انتقاد و خشم برخی سازمانهای دیگر را برانگیخته و موجب ایجاد شکاف در مواضع آنان شده است.

۳) لابی های اسرائیلی درصددند در صورت شکست قطعی مذاکرات صلح، به حربه دیرینه خود یعنی بهره برداری از یهودیان و ایدئولوژی جنگ ادیان و مذاهب دیگر علیه آنان بپردازند با این وجود اهداف بلندمدت اسرائیل اعمال فشار برای انعطاف بیشتر را در دستور کار برخی از این سازمانها قرار داده است.