وقتی‌مربی تیم‌ملی ۳۵۰دلار هم ارزش ندارد

به گزارش افکارنیوز،والیبال ساحلی ایران این روزها شرایط خوبی ندارد و خیلی‌ها به وضعیت این رشته انتقاد دارند؛ از کارشناسان گرفته تا بازیکنان تیم‌ ملی. تمام آنها اعتقاد دارند که والیبال ساحلی روزهای آخر عمر خود را سپری می‌کند و کسی به فکر این رشته مظلوم و جذاب نیست.

* والیبال ساحلی نفس‌های آخرش را می‌کشد

آق محمد سلاق، ملی‌پوش والیبال ایران در خصوص مدیریت حسن منصوری، رئیس کمیته والیبال ساحلی اظهار داشت: به خاطر رک‌گویی‌هایم بسیار ضرر کرده‌ام، اما همچنان به راه خودم ادامه می‌دهم. مسائلی را می‌بینم که نمی‌توانم آنها را در دلم نگه دارم. مسئولان می‌خواهند به گونه‌ای رفتار کنیم که " شتر دیدیم، ندیدیم " باشد، اما من نمی‌توانم اینگونه باشم.

وی ادامه داد: واقعا والیبال ساحلی ما نفس‌های آخرش را می‌کشد و شاید بهتر باشد بگویم که دیگر نفسی برایش نمانده است. وضعیت از بد بدتر شده است و هیچکس به فکر این رشته نیست. فکر نمی‌کنم کسی به اندازه من برای والیبال ساحلی وقت گذاشته باشد، اما من هنوز نمی‌دانم مسابقه بعدی‌ام چه زمانی برگزار می‌شود.

آق محمد سلاق خاطرنشان کرد: چندی پیش مسابقاتی در تهران برگزار شد که من با تمام سوابقم تا شش ساعت قبل از قرعه‌کشی تیمی نداشتم؛ این در حالی است که در سال‌های اخیر همیشه یا اول شده بودم و یا دوم. حالا فکر کنید تیم‌های دیگر چگونه و با چه انگیزه‌ای می‌خواهند تیمداری کنند. با این شرایط آیا والیبال ساحلی می‌تواند پیشرفت کند؟

* منصوری با برنامه نیامد، با شعار آمد

ملی‌پوش والیبال ساحلی ایران گفت: منصوری هم با برنامه نیامد، بلکه با شعار آمد. وی هیچ برنامه‌ای نداشت و حاضرم همین حالا با وی مناظره کنم. منصوری فقط حرف می‌زند و هیچ شناختی از والیبال ساحلی ندارد، چون هیچ تیم آسیایی را از نزدیک ندیده است. والیبال ساحلی را کسی باید مدیریت کند که حداقل سابقه بازی کردن در این رشته را دارد.

وی افزود: منصوری در ابتدا که روی کار آمده بود ارتباط خوبی با ما داشت، اما بعدها صداقتم موجب شد تا رابطه‌ام با وی کمی تیره و تار شود. شش سال است می‌گویم که جوانگرایی کنید؛ دو تیم کنار ما بودند که میانگین سنی آنها ۳۵ سال بود. من می‌گویم سه تیم بزرگسالان تشکیل دهید و سه تیم جوانان. قزاق‌ها همیشه با دو تیم در مسابقات مختلف حاضر می‌شوند؛ اینگونه هم تیم جوان‌تر نکته‌ای یاد می‌گیرد و هم بزرگسالانش در مسابقات حضور پیدا می‌کند، اما ما چند سال است که کلا با پنج شش نفر تمرین می‌کنیم.

* عشق سفر نیستیم

سلاق خاطرنشان کرد: وقتی این حرف‌ها را می‌زنیم خیلی‌ها با من دشمن می‌شوند. چند سال است که تمایل چندانی به سفرهای خارجی ندارم، چراکه هیچ نفعی برای ما ندارد و ما هم عشق سفر نیستیم. همیشه ایراد گرفتند و به جوان‌ها میدان ندادند، اما من به آنها گفتم حداقل دو سال به جوان‌ها زمان بدهید تا تجربه‌اندوزی کنند. حالا بعد از پنج سال به حرف‌های من رسیده‌اند و می‌خواهند روی جوان‌ترها سرمایه‌گذاری کنند و همان اسامی که من گفته بودم را انتخاب کردند. من هیچوقت برای خودم برنامه نمی‌دهم، بلکه به فکر پیشرفت والیبال ساحلی هستم.

وی گفت: یک ماه پیش تیم جوانان ایران به کرواسی رفت تا در بازی‌های جهانی حضور پیدا کند. یک تیم در جدول اصلی مسابقات رقابت می‌کرد و یک تیم هم باید در مرحله مقدماتی بازی می‌کرد و به همین دلیل یک روز زودتر رفت. کل تیم چهار نفر است، اما مسئولان یک تیم را یک روز زودتر بردند و اعتقاد داشتند که اینگونه هزینه کمتر می‌شود. آقایانی که فقط شعار می‌دهید! یک روز زودتر به محل مسابقات رفتن چقدر هزینه دارد؟ چطور برای سالنی کاروانی ۴۰ - ۵۰ نفره یک هفته زودتر به محل مسابقات می‌رود؟

* بازیکن جوانان را تشنه و گرسنه از کرواسی راهی ایران کردند

ملی‌پوش والیبال ساحلی ایران گفت: به عقیده من بازیکن یک روز زودتر برود و یک مسابقه جهانی ببیند نکات زیادی را یاد می‌گیرد. در آن مسابقات به محض اینکه تیم دوم مسابقه‌اش را به حریف واگذار کرد و حذف شد، تیم را که متشکل از دو بازیکن جوان بود روانه خانه کردند. واقعاً چه کسی چنین کاری می‌کند؟ آن بازیکن نخستین سفر بین‌المللی‌اش را تجربه می‌کرد و مجبور شدند دو نفره از آنجا به تهران بیایند.

وی افزود: چه اتفاقی می‌افتاد که این دو بازیکن را هم همراه خودشان به ایران بازمی‌گرداندند؟ مگر هزینه اقامت این دو بازیکن چقدر می‌شود؟ پدر و مادر این دو بازیکن نزد من آمده‌اند و می‌گویند آیا با شما هم واقعا اینگونه برخورد می‌کنند؟ تصمیم داشتند به فدراسیون بروند و اعتراض کنند که چرا پسرم را گرسنه و تشنه از کرواسی راهی ایران کرده‌اند. مسئول تیم در آن مسابقات آقای کاظمی بود و فکر می‌کنم به والیبال ساحلی ظلم کرد.

* سرمربی تیم ملی یک رشته ورزشی ۳۵۰ دلار ارزش ندارد؟

ملی‌پوش والیبال ساحلی ایران گفت: پس از مسابقه، مربی تیم به بازیکنان می‌گوید اگر یک پا و یک دستم را قطع می‌کردند این تیم را شکست می‌دادم، شما چطور باختید؟ این حرف مربی خیلی زشت است که بلافاصله بعد از بازی به بازیکنان زده می‌شود. یکی از بازیکنان می‌گفت زمانی که من در اردو چسب زخم می‌خواستم دو ساعت باید دنبال آن می‌گشتم!

سلاق عنوان کرد: این مشکلات را چه کسی باید برطرف کند؟ اردیبهشت ماه و در مسابقات اندونزی دو تیم از ایران اعزام شد. ما در تهران بازی کردیم و به دلیل بیمار شدن فرخی، دوم شدیم. یک تیم اول شد، ما دوم شدیم و یک تیم که شاگردان من بودند سوم شدند. مسئولان تصمیم گرفتند که در تیم دوم جوانگرایی کنند و نائینی را به عنوان سرمربی تیم معرفی کردند. گفتند چون میزبان هزینه پنج نفر را نمی‌دهد بهتر است ما نام چهار بازیکن را فقط اعلام کنیم. می‌گفتند اگر نام مربی را رد کنیم شبی ۷۰ دلار باید هزینه بدهیم و در مجموع برای سرمربی تیم ملی مجبور بودند ۳۵۰ دلار هزینه کنند، چراکه مسابقات پنج روز بود. سرمربی تیم ملی یک رشته ورزشی ۳۵۰ دلار ارزش ندارد؟

سلاق گفت: پس از آن عنوان شد که نائینی به عنوان بازیکن همراه تیم اعزام شود. این در حالی بود که در مسابقات انتخابی تیم ملی به عنوان مربی روی سکوها نشسته بود، اما در مسابقات اندونزی به عنوان بازیکن رفت؛ آیا با این شرایط حق یک بازیکن ضایع نمی‌شود؟

* رشته‌هایی که نام آنها را نشنیده‌ام هم لیگ دارند، اما والیبال ساحلی ندارد

وی خاطرنشان کرد: منصوری در ابتدای کارش گفت که تصمیم دارد ۱۸ دوره مسابقه در سال برگزار کند، اما حالا پنج ماه است که هیچ مسابقه‌ای برگزار نشده است. چهار ماه تمرین کردیم برای سه روز مسابقه؛ با این شرایط چگونه می‌خواهیم پیشرفت کنیم. منصوری به عنوان مسئول کمیته والیبال ساحلی در مراسم قرعه‌کشی رقابت‌های تهران حضور نداشت و با این شرایط ارزش مسابقات کم می‌شود. در این دوره ۳۳ تیم ثبت‌نام کرده بودند و اگر شرایط همین‌گونه پیش برود سال آینده استقبال کمتری از مسابقات خواهد شد.

سلاق افزود: به جرات میگویم که هیچکس اندازه من به والیبال ساحلی عشق ندارد. در سن ۲۶ سالگی قید سالن را زدم و به ساحلی آمدم. حتی در ماه رمضان هم یک ساعت مانده به افطار تمرین میکنم؛ در حالی که فکر میکنم هیچکس این کار را نمیکند. در حال حاضر تمام رشتههای ساحلی مانند کبدی و فوتبال و برخی رشتهها که نام آنها را نشنیدهام هم لیگ دارند، اما والیبال ساحلی که سابقه بیشتری نسبت به آنها دارد و میتواند به المپیک برود هنوز فاقد لیگ است.