به گزارش افکارنیوز، فوق تخصص کلیه کودکان گفت: کشور ما در کمربند سنگ کلیه قرار دارد و شیوع سنگ‌های کلیه در ایران زیاد است، ما باید برای پیشگیری به کودکانمان آموزش دهیم که آب زیاد بنوشند و تا آنجا که می‌شود از نمک اضافی بپرهیزند.

نیلوفر حاجی‌زاده اظهارداشت: اصطلاح سرما خوردن کلیه یا گرم نگه داشتن کلیه پایه علمی ندارد چرا که خداوند کلیه را طوری قرارداده که بافت چربی و عضلات از آن محافظت کرده به طوری که درجه حرارت بیرونی روی کلیه تأثیر ندارد.

فوق تخصص کلیه کودکان گفت: برای محافظت از کلیه کودکان باید به چند نکته توجه کرد؛ اولین نکته پیشگیری از عفونت ادراری است که شایع‌ترین مشکل در کودکان است و می‌تواند عوارض سویی بر کلیه به جای بگذارد.

عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی تهران تصریح کرد: برای پیشگیری از عفونت ادراری باید به کودکان مایعات فراوان خورانده شود همچنین به آنها یاد داد که هر زمان که احساس کردند مثانه‌شان پُر است و نیاز به دستشویی پیدا کرده‌اند - چه در داخل منزل چه در خارج منزل - ادرار خود را نگه نداشته، هرچه سریعتر آن را تخلیه کنند.

متخصص بیماری‌های کلیه مرکز طبی کودکان ادامه داد: علاوه بر این به پسر بچه‌ها توصیه می‌کنیم که برای ساعات طولانی از لباس زیر تنگ یا شلوار تنگ استفاده نکنند و دختر بچه ها نیز لباس زیر خود را خشک نگه دارند.

وی افزود: همچنین کودکانی که سابقه یا ابتلا به عفونت ادراری دارند در حمام سرپا دوش بگیرند.

عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی تهران بیان داشت: خانواده‌ها به محض دیدن تب بدون علامت، سوزش، تکرر و بی اختیاری ادراری، کودک را حتماً نزد پزشک برده تا از نظر عفونت ادراری معاینه و دستورات لازم داده شود.

فوق‌تخصص کلیه کودکان گفت: درمان یبوست نیز در پیشگیری از عفونت ادراری موثر است.

حاجی‌زاده به کودکانی که افزایش وزن دارند اشاره کرد و افزود: کودکانی که فعالیت کم دارند و زیاد پای تلویزیون می نشینند و از فست‌فود و تنقلات پرنمک استفاده می‌کنند کلیه شان در معرض آسیب است.

این استاد دانشگاه تصریح کرد: استفاده از نمک زیاد باعثافزایش فشار خون و افزایش عملکرد کلیه ها می‌شود و در نهایت به کلیه‌ها آسیب می‌رساند.

عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی تهران با بیان این مطلب که کشور ما در کمربند سنگ قرار دارد و شیوع سنگ‌های کلیه در ایران زیاد است، گفت: ما باید برای پیشگیری به کودکانمان آموزش دهیم که آب زیاد بنوشند و تا آنجا که می‌شود از نمک اضافی بپرهیزند.

وی ادامه داد: مصرف بعضی از داروها نیز می‌تواند عوارض کلیوی ایجاد کند.

متخصص بیماری‌های کلیه مرکز طبی کودکان افزود: مصرف بعضی از داروها مثل پروفن و آنتی بیوتیک‌ها که به عنوان تب‌بر استفاده می‌شود به صورت سرخود و به طور مرتب می‌تواند عوارضی برای کلیه ایجاد کند.

این استاد دانشگاه، شایع ترین مورد ابتلا به بیماری‌های کلیه در ایران را ازدواج فامیلی و مشکلات ژنتیکی دانست.

حاجی‌زاده افزود: برای جلوگیری از ابتلا به بیماری‌هایی که به کلیه آسیب می‌زنند تشخیص سریع و توجه به علائم مهم و کارساز است.

وی ادامه داد: علاوه بر علائم عفونت ادراری که در بالا به آن اشاره شد، ورم در ناحیه اطراف پلک چشم - که بر اثر گسترش می‌تواند همه قسمت‌ها را شامل شود - به علاوه تغییر رنگ یا حجم ادرار، رنگ پریدگی، بی‌حالی، استفراغ و سردرد می‌تواند نشانه‌ای از مشکلات کلیوی باشد که باید هرچه سریعتر توسط پزشک بررسی و دستورات لازم داده شود.

عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی تهران افزود: در خانوادههایی که سابقه بیماری کلیوی دارند، کودکان باید زیر نظر پزشک معالج قرار گیرند تا از نظر بیماریهای کلیوی ارثی - ژنتیکی بررسی شوند.