به گزارش افکارنیوز، مقام‌های مذاکره‌کننده دو کشور پیشتر در ماه جاری میلادی چهار مرتبه با یکدیگر دیدار کردند، اما در مورد بازگشایی منطقه صنعتی مشترک کائسونگ به توافق نرسیدند.

کره شمالی خواستار بازگشایی فوری این مجتمع صنعتی است و کره جنوبی بر اقدامات امنیتی برای جلوگیری از تعطیل شدن مجدد این مجتمع تاکید کرده است؛ مساله‌ای که دو کره یکدیگر را مقصر آن می‌دانند.

کیم کی وونگ، رئیس مذاکره‌کنندگان کره جنوبی در نشست اوایل صبح امروز پیش از عبور از مرز دو کره گفت: هر اقدامی که از نظر مردم قابل قبول باشد، برای دستیابی به توافقات انجام خواهد شد.

دو کره در پنجمین دور مذاکرات در سطح مقامات کاری برای بازگشایی مجتمع صنعتی مشترک کائسونگ تلاش می‌کنند تا به نقطه نظر مشترکی در شروط تعیین شده برای از سرگیری فعالیت این مجتمع صنعتی دست یابند.

وزارت اتحاد مجدد دو کره که به امور میان دو کره رسیدگی می‌کند، اعلام کرد، دو هیات سه نفره از هر یک از این دو کشور در ساعت ۱۰ صبح به وقت محلی در مجمتع صنعتی کائسونگ این مذاکرات در سطح مقامات کاری را آغاز کردند.

ناظران کره شمالی در کره جنوبی اعلام کردند، سئول و پیونگ‌یانگ در مورد " توسعه سازنده " این مجتمع صنعتی موافقند، اما رویکردهای مختلفی نسبت به این مساله دارند.

یکی از مقام‌ها در یک اندیشکده دولتی که خواست نامی از وی برده نشود، گفت: سئول پیش شرط‌های قاطعی دارد، در حالی که پیونگ‌یانگ خواستار عادی‌سازی فعالیت مجتمع کائسونگ است. اگر هیچ یک از این دو کشور از موضع خود کوتاه نیایند، این مذاکرات به نتیجه‌ای نمی‌رسد.

هنگامی که کره شمالی در اوایل آوریل سال جاری میلادی ۵۳ هزار کارگر خود را از مجتمع صنعتی کائسونگ خارج کرد، فعالیت این مجتمع به حالت تعلیق درآمد.