به گزارش افکارنیوز، روحانی بلندپایه شیعی ترکیه در واکنش به سخنان رجب طیب اردوغان مبنی بر اینکه یک علوی کامل است، گفت: زمانی که علویهای ترکیه به عنوان شهروند درجه یک شناخته شوند، سخنان اردوغان به دل خواهد نشست.

«شیخ صلاح الدین اوزگوندوز» این مطلب را در سخنرانی خود در مسجد شیعیان استانبول عنوان کرد و با تاکید بر اینکه تبعیض بین علویها و سنی‏ها در ترکیه وجود دارد، گفت: حرفهای اردوغان به دل نمی نشیند چرا که دولت ترکیه برای طارق الهاشمی که به دلیل جنایات تروریستی در عراق محکوم شده، آغوش باز کرده است.

روحانی شیعه ترکیه افزود: زمانی که علویها نیز مانند اهل سنت توانستند در اداره کشور سهیم شوند و در کابینه و مقامات بالای دولتی توانستند حضور داشته باشند و شماری از استانداران و فرمانداران نیز از علویها انتخاب شدند، این سخن اردوغان می تواند به دل بنشیند.

نخست وزیر ترکیه پنجشنبه گذشته گفته بود که اگر علوی بودن به معنای دوست داشتن امام علی(ع) است، من یک علوی کامل هستم. من علی(ع) را خیلی دوست دارم، او داماد حضرت محمد(ص) است.

وی افزود: اما من به آنهایی که می‌گویند علوی هستند، اما به شیوه‌ای دیگری که امام علی(ع) رفتار کرد، زندگی می‌کنند، چیزی برای گفتن ندارم.

به گزارش پایگاه خبری زینبیه، اوزگوندوز گفت: شما که مدعی هستید بشار اسد ظالم است، اگر زمانی به اندازه وی دمکرات شدید و ۳۰ درصد کابینه خود را از میان علویها انتخاب کردید، آن موقع ما خواهیم گفت که اردوغان علوی است.

«علی کنعان اوغلو» رییس انجمن خوبیار سلطان علویان نیز دیروز به سخنان اردوغان واکنش نشان داده بود.

رییس انجمن علویهای ترکیه گفت: اردوغان در واقع با این سخنان خود می گوید که علویها هم مانند وی باشند و با تمسخر تلاش دارد که علویها را شبیه خود کند.

وی اضافه کرد: ما انتظار نداریم که نخست وزیر ترکیه علوی شود، اگر وی حق و حقوق را بشناسد، تبعیض قایل نشود، یک مدیر و نخست وزیر خوب باشد و به صدای وجدان گوش دهد، برای ما کافی است.

اعلام اینکه سومین پل بر روی تنگه بسفر به نام سلطان سلیم عثمانی نامگذاری خواهد شد، موجب رنجش شدید علویهای ترکیه شده است.

علویهای ترکیه از این سیاست دولت اردوغان به شدت انتقاد کرده و گفته اند که چه نیازی است که نام قاتل دهها هزار علوی یعنی سلطان سلیم را به این پل بدهید.

علویهای ترکیه خواهان انصراف دولت از این نام و دادن نامهایی مشابه صلح و برادری به پل یاد شده هستند.