فواید گریه چیست؟

به گزارشافکارنیوز،عمل گریه کردن فشار زیادی را بر بدن می آورد که ممکن است درک جنبه های مثبت گریه را دشوار سازد.

مقاله منتشر شده در سایت «بازل» برخی از موارد فواید گریه را اشاره کرده است.

باشگاههای گریه

ژاپن یکی از معدود کشورهایی است که باشگاههای مخصوص گریه کردن تاسیس کرده است، در این مکان ها فیلم ها و سریال های تلویزیونی که باعثگریه مخاطب می شود، پخش می شود.

مردم به منظور از بین بردن استرس مربوط به کار به این باشگاهها مراجعه می کنند.

چه کسی می گوید گریه برای سلامتی مضر است؟

در مورد اثرات مثبت خندیدن برای مردم بسیار گفته شده است. چهره غمگین زمانی که با گریه همراه شود ممکن است چشم درد بیاورد اما این موضوع بر اساس آنچه که در ظاهر به نظر می رسد نمی تواند قضاوت ساده ای را ایجاد کند.

تحقیقات نشان داده است که گریه هم می تواند برای سلامت خوب باشد، اگر چه تعداد فواید گریه کردن نسبت به فواید خندیدن کم تر است اما قطعا همان تعداد هم نباید نادیده گرفته شود.

بنابراین اگر شما پس از وقوع رویداد ناگواری احساس گریه کردن را دارید، اجازه دهید تا اشک های غم و اندوهتان جاری شود.

اگر جلوی اشک های خود را بگیرید این امر منجر به آسیب رساندن به خود است.

عمل گریه کردن اجازه می دهد تا احساسات و تنش ها سرکوب شوند که این امر به از بین بردن استرس، افسردگی و به بهتر کردن خلق و خو کمک می کند.

گریه، استرس را از بین می برد

گریه در آزاد سازی استرس احساسی که در توسعه مشکلات قلبی، فشار خون بالا و دیابت نوع ۲ نقش محرک دارد، می تواند مفید باشد.

در یک تحقیق ۱۵ ساله در خصوص اشک انسان که در دانشگاه «مینه سوتا» به سرپرستی «دکتر ویلیام فری» انجام شد، مشاهده شد که گریه در گرگرفتگی مواد شیمیایی، هورمون هایی که تحت استرس هستند کمک می کند.

برخی از هورمونهای عمده استرس در خارج از بدن از طریق اشک از بین می روند.

محققان با این حال، اشاره کردند که اشکی که در زمان خرد کردن پیاز جاری شود برای کاهش استرس موثر نیست.

این تحقیقات نشان داد که اشک ناشی از غم و اندوه و یا پس از احساس آسیب باعثمی شود که هورمون های مبتنی بر پروتئین و هورمون «آدرنوکورتیکو» افزایش یابد.

همه این هورمون معمولا در پاسخ به استرس ترشح می شود؛ به این دلیل، مردم پس از گریه ناشی از آسیب دیدن و غم و اندوه و درد، احساس بهتری پیدا می کنند؛ همچنین، در حین گریه، چون ما تمایل داریم تا نفس عمیق بکشیم، به همان دلیل نیز در کاهش استرس کمک می شود.

اخلاق را بهبود می بخشد

گریه به غیر از از بین بردن استرس، همچنین ممکن است به بهبود خلق و خوی کمک کند.

در تحقیقات منتشر شده در مجله روانشناسی اجتماعی و بالینی، ۲۰۰۸ اثرات و همچنین دلایل گریه مشاهده شده است.

اشک شادی پس از موفقیت ستودنی حداکثر میزان بهبودی در خلق و خوی را فراهم می سازد.

ترفیع در خلق و خوی همچنین در زمانی که فردی برای تسلی دادن به هنگام گریه وجود داشته باشد نیز مشاهده شده است.

گریه کردن در زمانی که شما شخص عزیزی و یا شیء با ارزشی را از دست می دهید، ممکن است اجازه دهد که شما برای مقابله با این وضعیت احساس بهتری داشته باشید.

یکی دیگر از نظریه های پیشنهاد شده توسط دانشمندان به سطح پایین منیزیم پس از گریه کردن مربوط می شود، سطح پایین منیزیم نیز در بهبود خلق و خوی تاثیر دارد.

مشاهده شده است که مقدار بیش از حد منگنز در بدن می تواند بر روی خلق و خوی تاثیر منفی داشته باشد، که این حالت به اشکال عصبی و اختلالات احساسی یا روانی بروز می کند.

با این حال، از آنجایی که اشک حاوی مقادیر قابل توجهی از منگنز است، عمل گریه می تواند به کاهش سطح منیزیم، که ممکن است تاثیر مثبتی بر خلق و خوی داشته باشد، منجر شود.

احساس آزادی می آورد

اغلب گفته می شود که اگر اجازه دهید تا احساسات منفی در شما جمع شود این امر باعثاختلالات روانی مانند افسردگی می شود.

گریه به بیرون ریختن این احساسات عمیق، کمک می کند و احساس بهتری را برای شما ایجاد می کند. اجازه دهید که این احساسات که می تواند طیف گسترده ای از بیماری های مزمن از جمله دیابت و ورم مفاصل ماشه باشند به خاک سپرده شوند؛ بنابراین، آزاد کردن این تجمع احساسی از طریق گریه به طور کلی برای خوب بودن بسیار حائز اهمیت است.

اندروفین منتشر می کند

به غیر از ورزش و خنده، حتی عمل گریه کردن اندروفین ها(مواد شیمیایی که سرخوشی بالا می دهند) را آزاد می سازد.

اندورفین ها همچنین خواص ضد درد دارند، به این معنی که از مانع رسیدن سیگنال های درد به مغز می شوند.

این امر نشان می دهد که اندروفین ها در ارتباط با گریه همچنین ممکن است به کاهش درد جسمی کمک کنند. بنابراین، اگر زمانی که موضوع ناراحت کننده ای شما را به گریه کردن تحریک می کند آن را دریغ نکنید.

چشمها را می شوید

تحقیقات انجام شده در اشک انسان نشان داده اند که اشک حاوی آنزیم شناخته شده به نام «لیزوزیم» در خواص ضد باکتری بسیار شناخته شده است.

این آنزیم دیواره سلولی باکتری ها را که برای بقای خود ضروری است را از بین می برد.

این ویژگی ضد میکروبی اشک بشر به توقف باکتری که باعثعفونت چشم می شود، کمک می کند.

همچنین، عکس العمل اشک پس از قرار گرفتن در معرض دود، گرد و غبار و پیاز که جاری می شد در واقع به حفاظت از چشم ها از آسیب و جلوگیری از صدمات ناشی از این محرک کمک می کند. این اشک ها که ما دوست نداریم دیده شوند در واقع از چشم های ما در برابر محیط محافظت می کنند.

سموم را از بین می برد

تحقیقات نشان داده است که اشک های عاطفی که از غم و اندوه بوجود می آیند پر از مواد شیمیایی سمی هستند. تجمع مواد شیمیایی زمان روبرو شدن با افزایش سطح استرس روی هم انباشته می شوند و از طریق اشک جاری و آزاد می شوند.

فشار خون را کاهش می دهد

مشاهده شده است که فشار خون به دنبال یک بار گریه کردن کاهش می یابد.

آزادی احساسات به دام افتاده بعد از گریه باعثمی شود ما احساس بهتری همراه با کاهش فشار خون و بهبودی ضربان قلب داشته باشیم. علاوه بر کاهش فشار خون، عمل گریه همچنین در کاهش تعداد ضربان قلب کمک می کند.

با این وجود گریه برای شما فوایدی به همراه دارد و لازم نیست که شما چه اکنون و چه بعد در کاهش اشک خودتان را مجبور کنید.

زمانی که شما احساس می کنید که دیگر قادر به حمل بار یک درد عاطفی، به خصوص از نوع آسیب زا نیستید آنگاه برای داشتن یک گریه خوب خود را آماده سازید.

سلب مسئولیت: اطلاعات ارائه شده در این مقاله صرفا برای آموزش به خواننده است و این مطالب بعنوان یک جایگزین برای توصیه های یک متخصص پزشکی نمی باشد.