به گزارشافکارنیوز،رییس مرکز امور زنان و خانواده نهاد ریاست جمهوری گفت: ‌ قرار است در دولت یازدهم بیمه زنان خانه دار اجرایی شود و ۱۰۰ میلیون تومان برای بیمه بازنشستگی زنان خانه دار در سال جاری تخصیص یافته شده و قرار است با این مبلغ ۲۰۰ هزار زن سرپرست خانوار بیمه شوند.

مریم مجتهد زاده دراین باره افزود: تا سال ۹۴ یک میلیون و تا پایان برنامه هفتم ۱۹ میلیون زن خانه دار بیمه می‌شوند.

وی که در یک برنامه رادیویی سخن می‌گفت، با بیان اینکه بیمه زنان خانه دار از سال ۸۰ مطرح بوده است، ادامه داد: در دولت نهم و دهم مرکز امور زنان از طرف هیات دولت مکلف شد که این موضوع را پیگیری کند، بنابراین با همکاری معاونت حقوقی رییس جمهور گروهی کارشناس به منظور بررسی علل موفق نبودن اقدامات انجام شده برای بیمه زنان خانه دار تشکیل و راهکارهای لازم برای عملیاتی کردن این موضوع اتخاذ شد.

مرخصی زایمان پدران غیرقابل خرید و ذخیره است

مجتهد زاده در ادامه به قانون افزایش مرخصی زایمان زنان به ۹ ماه و مرخصی دو هفته‌ای پدران اشاره و اظهار کرد: مرخصی پدران غیرقابل خرید و غیرقابل ذخیره است و صرفا به منظور حضور آنها در کنار همسرانشان پس از زایمان در نظر گرفته شده است و در حال حاضر این لایحه از سوی رییس جمهور به دستگاه‌ها به منظور اجرا ابلاغ شده است.

رییس مرکز امور زنان و خانواده همچنین درباره اقدامات صورت گرفته از سوی این مرکز برای زنان سرپرست خانوار گفت: از ابتدای دولت نهم اهتمام ویژه‌ای برای بهبود وضعیت زنان سرپرست خانوار صورت گرفت؛ چرا که این زنان به علت مسئولیت مضاعف هم نقش پدر و هم نقش مادر خانواده را ایفا می‌کنند و لازم است نگاه ویژه‌تری به آنان شود.

در دولت دهم اعطای حق اولاد به زنان سرپرست خانوار مصوب شد

وی افزود: در دولت دهم اعطای حق اولاد به زنان سرپرست خانوار مصوب شد و برای دورکاری نیز آنان را در اولویت قرار دادیم.

مجتهدزاده تاکید کرد: دورکاری یکی از شیوه‌های نوین اشتغال منعطف است و در بسیاری از کشورها به اجرا درآمده و موجب افزایش بهره وری شده است و در واقع خرید خدمت است به جای خرید وقت.

رییس مرکز امور زنان و خانواده در ادامه گفت: زنان در ابتدای تصویب قانون دورکاری، نگرانی‌هایی داشتند؛ چرا که به علت جو ایجاد شده برخی از آنان گمان می‌کردند که با این قانون قصد راندن زنان به خانه وجود دارد، این در حالیست که زنان نقش بی بدیلی در زمینه مادری دارند، ضمن اینکه برای توسعه کشور نیز لازم است از ظرفیت آنان استفاده شود.

وی با اشاره به اقدامات انجام شده از سوی مرکز امور زنان در زمینه دورکاری اظهار کرد: ‌ در نامه‌ای که به رییس جمهور نوشتیم از وی درخواست کردیم که در شرایط مساوی، زنان در اولویت دورکاری قرار گیرند.

لایحه تقلیل ساعات کار زنان سرپرست خانوار در مجلس

رییس مرکز امور زنان و خانواده به دیگر اقدامات این مرکز در ۸ سال گذشته اشاره کرد وبا بیان اینکه لایحه تقلیل ساعات کار زنان سرپرست خانوار از ۴۴ ساعت به ۳۶ ساعت از جمله این اقدامات است، اظهار کرد: با تلاش‌های صورت گرفته قرار شد زنان سرپرست خانوار، زنان دارای فرزند زیر هفت سال و یا زنان دارای همسر و فرزند معلول ساعت کاریشان از ۴۴ ساعت به ۳۶ ساعت کاهش یابد که این لایحه اکنون در مجلس شورای اسلامی است و امیدواریم با عنایت ویژه‌ فراکسیون زنان مورد پیگیری قرار بگیرد و تصویب شود.

مجتهدزاده در ادامه گفت: در بیشتر استان‌ها زنان پنج شنبه‌ها تعطیل نیستند این در حالی است که فرزندان دبستانی آنها در این روز در تعطیلات به سر می‌برند، بنابراین در دولت مطرح شد که زنانی که فرزندانشان درسنین دبستان قرار دارند پنج شنبه‌ها تعطیل شوند و کسری ساعت کاری خود را طی هفته جبران کنند.

وی افزود: لایحه حمایت از زنان سرپرست خانوار در حال حاضر در مرحله نظرخواهی است و در این لایحه اولویت استخدام و مشوق‌های بیمه‌ای دیده شده است. این لایحه در حال حاضر در کمیسیون لوایح هیأت دولت قرار دارد و مصوب نشده است.

مجتهدزاده درباره چگونگی ایجاد تعادل بین نقش مادری و همسری و حضور در عرصه‌های اجتماعی به شرایط اجتماعی و خانوادگی خود اشاره و اظهار کرد: همسر من در سال ۶۱ از سوی رژیم صهیونیستی اسیر شد، چرا که مسئول سفارت ایران در لبنان بود و برای کمک رسانی به مردم لبنان در این کشور مانده بود. از آن زمان من مسئولیت پسرم را بر عهده گرفتم.

وی افزود: پیش از پیروزی انقلاب در رشته پرستاری تحصیل می‌کردم، اما به علت فعالیت‌های سیاسی به همراه همسرم مجبور به ترک کشور و حضور در آمریکا شدیم. در این کشور در رشته مهندسی تحصیل می‌کردم که نیمه کاره ماند. پس از پیروزی انقلاب اسلامی به کشور بازگشتم و تصمیم به ادامه تحصیل در رشته پرستاری گرفتم و کارشناسی و کارشناسی ارشد خود را در این رشته گرفتم و در زمان جنگ نیز به عنوان مسئول اعزام نیرو فعالیت می‌کردم.

مجتهدزاده در پایان گفت: پس از جنگ تحمیلی کارشناسی ارشد خود را در دانشگاه تربیت مدرس کسب کردم و بورس برای گذراندن دوره دکترا در کانادا داشتم ولی چون فرزندم در سنین دبستان به سر میبرد و اصرار داشتم که او در محیط ایران پرورش یابد و در کنارش باشم در ایران ماندم و برای ادامه فعالیت انتقالی گرفتم وبه آموزش و پرورش رفتم و در کنار آن در سازمانهای مردم نهاد نیز فعالیت میکردم و در حال حاضر نیز صاحب دو نوه هستم.