آغاز جستجوی کوهنوردان ناپدیدشده ایرانی

به گزارشافکارنیوز،مقام های دولت ایالت گلگیت - بلتستان در شمال پاکستان روز دوشنبه افزودند: کوهنوردان ایرانی که پس فتح قله برودپیک(Broad Peak) در مسیر بازگشت به نقطه اولیه قله(کمپ کوهنوردان) بودند از مسیر منحرف و تقریبا از پنج روز گذشته در ارتفاعات ۷۸۰۰ متر گرفتار شده اند.
به گفته این مقام ها؛ ۹ کوهنورد از کشورهای مختلف در مقیاس های متفاوت به قله برودپیک صعود کردند، شش نفر از این افراد به کمپ بازگشته اند ولی از سه نفر دیگر تاکنون خبری نیست.

خانم سعدیه دانش دستیار سروزیر ایالت گلگیت - بلتستان و وزیر ایالتی سیاحت و جهانگردی گفت: نیروهای ارتش پاکستان روز گذشته(یکشنبه) نیز عملیات وسیعی برای پیدا کردن نشانه هایی از محل گرفتاری کوهنوردان ایرانی و نجات آنان انجام دادند اما این عملیات به علت شرایط بسیار نامساعد جوی متوقف شد.
وی افزود: با دریافت اطلاعات اولیه از مفقود شدن کوهنوردان ایرانی عملیات جستجوی غیر رسمی برای پیدا کردن آنان از ۱۶ ژوئیه(۲۵ تیر) آغاز شده بود ولی طبق اطلاعات دقیق بدست آمده این افراد از مسیر سنتی منحرف و در مسیر بازگشت از قله برودپیک گرفتار شده اند.

به گزارش رسانه های محلی، سفارت جمهوری اسلامی ایران در اسلام آباد به طور مداوم با مقام های پاکستانی در تماس است.
نماینده سفارت ایران در منطقه قله پرودپیک در شمال پاکستان روز گذشته(یکشنبه) درباره آخرین خبر از کوهنوردان مفقود شده ایرانی گفت: تیم های امداد و کارشناسان موفق شدند علائمی از محل دقیق گرفتاری یکی از کوهنوردان کشورمان در قله پرودپیک پیدا کنند.

بر اساس این گزارش؛ تقی صادقی که هم اکنون در منطقه حوشه - کمپ کوهنوردان در نزدیکی قله برودپیک - بسر می برد امروز دوشنبه نیز در گفت و گو با خبرنگار ایرنا در اسلام آباد گفت: در جلسه دو ساعته با توماس لامال کوهنورد آلمانی در منطقه و فرماندار منطقه حوشه و جمعی از کوهنوردان محلی تصاویر گرفته شده از ارتفاعات شش تا هفت هزار متری بررسی و مختصات دستگاه جی پی اس یکی از کوهنوردان ایرانی که روز گذشته موفق به دریافت موقعیت آن شده بودیم نیز آنالیز شد.

وی افزود: در پایان این جلسه کوهنورد آلمانی گفت که متاسفانه امکان دسترسی به نقطه ای که سومین کوهنورد ایرانی ردیابی شده است هرگز وجود ندارد، در واقع عزیمت به آن نقطه و یا انجام عملیات جستجو ریسک بسیار بزرگی است.

نماینده سفیر کشورمان در منطقه قله برودپیک در شمال پاکستان گفت: طبق اطلاعات جمع آوری شده و نظر کارشناسان از هیچ نقطه ای امکان دسترسی به کوهنوردان ایرانی نیست.
وی تاکید کرد: با تمام این وجود ما نمی خواهیم به نظر کوهنورد آلمانی اکتفا کنیم، برای همین جلسه ای دیگری امروز بعد از ظهر با کوهنوردان محلی که اخیرا قله برودپیک را فتح کرده اند، برگزار می کنیم و بار دیگر راههای باقی مانده برای نجات کوهنوردان کشورمان را ارزیابی خواهیم کرد.

تقی صادقی ادامه داد: مشورت با سفیر کشورمان در اسلام آباد و مقام های دولت پاکستان و ایالت گلگیت - بلتستان نیز در این خصوص ادامه دارد، ما امیدوار هستیم که جلسه امروز پربار باشد و بتوانیم راهی برای شناسایی محل گرفتاری کوهنوردان ایرانی پیدا کنیم.

وی گفت: انجام عملیات جستجو نیز امروز بسیار دشوار است، شرایط آب و هوا در این منطقه و ارتفاعات قله برودپیک بسیار نامناسب و میدان دید بسیار کم و هوا نیز ابری است.

رایزن فرهنگی سفارت جمهوری اسلامی ایران تاکید کرد: این سه کوهنورد کشورمان مسیر جدید را در قله برودپیک به نام ایران ثبت کردند و ضمن عبور از این مسیر و فتح قله مورد نظر در مسیر بازگشت گرفتار شدند.
وی افزود: ثبت این مسیر جدید یک افتخار بزرگ برای مردم جمهوری اسلامی ایران است، ھمچنین کوهنورد آلمانی نیز با اذعان به اقدام فوق العاده کوهنوردان کشورمان برای ثبت مسیر ایران در قله برودپیک تاکید کرد که کوهنوردان ایرانی افتخار بزرگی را برای مردم و کشورشان تقدیم کردند.

قله پرودپیک پاکستان با ارتفاع ۸۰۵۱ متر(موسوم به قله K - ۳) و دوازدهمین قله مرتفع جهان در منطقه حوشه در پنج کیلومتری شهر اسکردو از شهرهای ایالت گلگیت – بلتستان در شمال این کشور قرار دارد.
این قله در نزدیکی مرزی مشترک پاکستان و چین در رشته کوههای قراقروم هشت کیلومتر به قله K - ۲ است.
تيم هاي كوهنوردي براي رسيدن به اين قله بايد از منطقه حوشه تا قله ۲۴ ساعت پياده بروند.