گل: آزادی مرسی اوضاع را آرام می‌کند

به گزارشافکارنیوز، عبدالله گل، رئیس‌جمهوری ترکیه با اشاره به درخواست عبدالفتاح السیسی، وزیر دفاع مصر برای تظاهرات گسترده اعتراضی مردم مصر گفت: روز جمعه، ارتش مصر خواستار برگزاری تظاهرات گسترده در خیابان‌ها شد. مردم مصر به درستی دچار دودستگی و تفرقه شده‌اند که عامل بزرگی از نگرانی را سبب می‌شود.

عبدالفتاح السیسی که محمد مرسی، اولین رئیس‌جمهور دموکراتیک و منتخب مصر را با کودتای نظامی خلع کرد، با سرکوب حامیان رئیس‌جمهوری مخلوع اقدام به جلب حمایت مردمی برای خود کرده است.

در پی درخواست ژنرال السیسی، حزب اخوان‌المسلمین نیز خواستار برگزاری تظاهرات گسترده اعتراضی در روز جمعه شد.

این تحولات در مصر نشان می‌دهد که راهپیمایی‌های گروه‌های رقیب ممکن است آتش درگیری را میان حامیان مرسی و دولت موقت شعله‌ور کند. پیش از درخواست ارتش مصر، مقام‌های دولتی این کشور به اخوان‌المسلمین اعلام کردند که به تظاهرات خود پایان داده و با دولت موقت قاهره همکاری کند در غیر این صورت با عواقب آن مواجه خواهد شد.

رئیس‌جمهوری ترکیه هشدار داد: در صورت بروز تظاهرات گسترده خیابانی، شرکت‌کنندگان باید از درگیری‌های خشونت‌آمیز اجتناب کنند. ثبات و صلح در مصر و آینده این کشور تنها برای مردم مصر اهمیت ندارد بلکه برای جهان عرب و مسلمانان نیز پراهمیت است. مصری‌ها باید از کشورشان حمایت کرده و همچون فرزندانشان با این کشور رفتار کنند.

رئیس‌جمهوری ترکیه همچنین گفت که تمام گروه‌ها در مصر باید تلاش کنند تا این کشور به حالت عادی بازگردد و افزود: آنچه که باید اتفاق افتاده ولی مصری‌ها هنوز آینده را از دست نداده‌اند.

رجب طیب اردوغان، نخست‌وزیر ترکیه نیز تظاهرات گسترده در مصر را به درخواست فرمانده ارتش این کشور مورد نکوهش قرار داد و گفت: یک کودتای نظامی در مصر صورت گرفته و فردی که این کودتا را انجام داده هم‌اکنون از حامیانش می‌خواهد تا به خیابان‌ها بیایند.

نخستوزیر ترکیه افزود: بزرگترین ناامیدی برای مصریها فساد است و آنچه که مانع از بروز فساد میشود، برگزاری این رایگیری و انتخابات است. چرا آنهایی که دست به کودتا زدند از برگزاری انتخابات هراس دارند؟ آنها به جای انتخابات گزینه کودتا را برگزیدند.