واشنگتن ۲ میلیارد دلار سلاح به بغداد می‌فروشد

به گزارش افکارنیوز، وزارت دفاع آمریکا " پنتاگون " قصد دارد سلاح و تجهیزات پیشرفته نظامی را به ارزش ۲ میلیارد دلار به دولت عراق بفروشد.

براساس اعلام " پنتاگون " عراق در این درخواست خود خواستار خرید ۱۲ فروند بالگرد و بیش از ۵۰ تانک مخصوص جنگ در شرایط حملات شیمیایی شده.

پنتاگون این مساله را براساس قوانین آمریکا روز پنجشنبه گذشته به اطلاع کنگره هم رسانده است. ظرف ۳۰ روز از اطلاع کنگره این نهاد می تواند نسبت به این قرارداد اعتراض کند و در غیر این صورت قرار داد به مرحله اجرا گذاشته خواهد شد.

این قرارداد شامل سه بخش است:

بخش نخست شامل تحویل ۱۲ فروند بالگرد انتقال نیرو(هلیبرد) از نوع " بل ۴۱۲ ای بی " با تمام قطعات یدکی آن است. البته این بالگردها شبیه همان بلگردهایی است که ارتش آمریکا از آن در جنگ ویتنام استفاده کرد.

بخش دوم شامل فروش ۵۰ فروند تانک زرهی شناسایی بسیار پیشرفته از نوع سترایکر است که برای جنگ های هسته ای و شیمیایی و میکروبی آمادگی نبرد و حضور در میادین جنگ را دارند. ارزش این بخش از قرارداد ۹۰۰ میلیون دلار خواهد بود.

اما بخش سوم این قرارداد در برگیرنده خدمات پس از فروش این تسلیحات برای مدت ۵ سال بعد از فروش است و ارزش این بخش از قرارداد هم ۷۵۰ میلیون دلار است.

وزارت دفاع آمریکا در این باره اعلام کرد: در صورت تصویب نهایی این قرارداد بخش اول آن به ارتش عراق کمک خواهد کرد تا در عملیات " هلیبرد " نیروهای ارتش و نیز در عملیات امداد و نجات نقش دقیق و پر سرعتی را ایفا کند.

بخش دوم این قرارداد هم باعثمی شود ارتش عراق با استفاده از این تانک های زرهی مجهز به تجهیزات مقابله با جنگ های شیمیایی و میکروبی و هسته ای از میزان خطراتی که این جنگ ها برای نیروهای نظامی می توانند داشته باشند برآوردها و اطلاعات لازم را داشته باشد.

وزارت دفاع آمریکا "پنتاگون" در ارائه توضیح به کنگره آمریکا در رابطه با این قرارداد اعلام کرده است: فروش این تجهیزات نظامی و خدمات پس از فروش آن هیچ تغییری در موازنه قدرت در منطقه بوجود نخواهد آورد.