بی‌پولی؛ نخستین حریف ایران در راه جام جهانی!

به گزارشافکارنیوز،در حالی که تیم ملی فوتبال ایران خود را برای حضور آبرومند در جام جهانی این رشته در برزیل آماده می‌کند، بار دیگر بی‌پولی فوتبال سد راه آماده‌سازی تیم ملی شده است. نخستین اردوی تیم ملی که قرار بود در پرتغال – کشور سرمربی تیم ملی – برگزار شود، به دلیل بی‌پولی فدراسیون فوتبال لغو شد! این در حالی است که کارلوس کی‌روش پیش از این برنامه‌ای مفصل و دنباله‌دار برای آماده‌سازی تیم ملی به فدراسیون فوتبال ارائه کرده بود.

تیم ملی فوتبال باید کمتر از یک سال دیگر در رقابت‌های مهم جام جهانی شرکت کند و تا آن زمان برای این که آمادگی خود را برای حضور آبرومند در این بازی‌ها حفظ کند، ناچار است برنامه‌های مدونی را اجرا کند که به صورت حرفه‌ای طراحی شده باشند. سرمربی پرتغالی تیم ملی زحمت طراحی این برنامه را کشیده و آن را به فدراسیون فوتبال ارائه داده است و از این جا به بعد، این فدراسیون فوتبال است که باید با حمایت مالی دولت و وزارت ورزش با اجرای آن برنامه‌ها نقش خود را در رسیدن تیم ملی به قله موفقیت ایفا کند.

برگزاری اردوی آماده‌سازی، معمولی‌ترین و ساده‌ترین کاری است که فدراسیون‌های فوتبال کشورها برای آماده کردن تیم‌هایشان انجام می‌دهند. تیم‌ها به منظور این که آمادگی لازم را برای حضور قدرتمند در جام جهانی داشته باشند، باید بازی‌های تدارکاتی مناسبی انجام دهند اما برگزاری این بازی‌ها به تمرین‌های بدنسازی و تاکتیکی زیادی نیاز دارد که جایگاهش، اردوهای آماده‌سازی است. حال تصور کنید به خاطر حمایت نشدن فدراسیون و عدم تخصیص بودجه از سوی دولت اردویی در کار نباشد، در آن صورت، برای انجام بازی‌های تدارکاتی خوب، دیگر چه انتظاری می‌توان داشت؟

این روزها، فدراسیون فوتبال ایران به دنبال تحقق رویایی به ظاهر دست نیافتنی است؛ کسب میزبانی جام ملت‌های آسیا در سال ۲۰۱۹، این روزها به رویای فدراسیونی‌ها تبدیل شده و برای تحقق آن از هیچ تلاشی فروگذار نمی‌کنند. در این که ایران می‌تواند با اتخاذ تصمیم‌های مناسب و به موقع، این میزبانی را بگیرد شکی نیست اما نکته مهم این است که با وضعیت مالی فعلی فوتبال ایران، این امر بیشتر به یک آرزو یا یک خواب شیرین شبیه است.

فدراسیون فوتبال برای کسب میزبانی جام ملت‌های آسیا به کمک دولت نیازمند است. دولت باید برای جلب نظر AFC تضمین‌های ویژه‌ای از جمله حق و حقوق مهاجرت، مالیات، گمرک، مجوز کار، امنیت و … بدهد. این کار مستلزم حمایت همه‌جانبه دولت از فدراسیون فوتبال است. علی کفاشیان دیروز(جمعه) از حمایت رئیس جمهور مستقر و رئیس جمهور منتخب از برنامه‌ فدراسیون تحت مدیریتش برای کسب میزبانی جام ملت‌ها سخن گفته بود. این حرف یعنی دولت قصد دارد برای موفقیت فدراسیون فوتبال در رقابت برای کسب میزبانی جام ملت‌ها، به این مجموعه کمک کند.

آن چه مسلم است این که میزبانی از رقابت‌های بزرگی مانند جام ملت‌های آسیا هزینه‌بر است و دولت برای آن که بتواند به قول و قرارش با فدراسیون فوتبال پایبند باشد، ناچار است هزینه‌های این کار را هم بپذیرد. حمایت از تیم ملی فوتبال نباید در حد یک شعار خوب باقی بماند و باید روزی جامه عمل بپوشد. تیم ملی در شرایط فعلی به اردوهای آماده‌سازی نیاز دارد تا بتواند در جام جهانی با قدرت بیشتری حاضر شود و زنگ تفریح حریفانش نباشد. عقل سلیم حکم می‌کند که در این شرایط، رسیدگی به وضعیت تیم ملی مهم‌تر از پی‌گیری میزبانی جام ملت‌ها است.

میزبانی جام ملتها هم به نوبه خود رویداد بزرگی برای فوتبال ایران محسوب میشود اما باید از مسئولان بلندپایه دولت که بارها حمایت خود را از فوتبال از تریبونهای مختلف فریاد زدهاند، پرسید که آیا حواسشان به تیم ملیِ صعود کرده به جام جهانی هست یا خیر؟ تیم ملی اکنون حکم سیلی نقدی را دارد که قطعا و الزاما از حلوای نسیهی میزبانی جام ملتها بهتر است.