روحانی باعثخوشبینی در ایران و غرب شد

به گزارش افکارنیوز، این روزنامه درباره توافق ۲۰۰۳ می‌نویسد: روحانی کاری را انجام داد که هیچ دیپلمات ایرانی قبل و بعد از آن از عهده انجامش برنیامد.

نیویورک تایمز به نقل از استانیلاس دو لابولای، مدیر کل بازنشسته وزارت امور خارجه فرانسه که از اعضای هیات اروپایی در مذاکرات بین سال های ۲۰۰۳ تا ۲۰۰۵ بود، نوشت: روحانی نشان داد که بازیگری محوری در تشکیلات سیاسی ایران است.

به نوشته این روزنامه، خوشبینی رو به رشدی در ایران و غرب وجود دارد مبنی بر این که روحانی ۶۴ ساله آماده است گفت‌وگوهایی جدی درباره مساله هسته‌یی را از سربگیرد.

این روزنامه با اشاره به وعده‌های انتخاباتی روحانی درباره مسایل داخلی و خارجی، همانند دیگر رسانه‌های غربی به گمانه‌زنی درباره میزان اختیارات روحانی به عنوان رییس‌جمهور ایران پرداخت.

نیویورک تایمز به نقل از فردی که وی را یکی از هم قطاران نزدیک روحانی معرفی کرد نوشت: مخالفان ما که انتظار مصالحه از طرف روحانی را دارند اشتباه می‌کنند؛ تحریم‌ها و دیگر فشارها باعثنخواهد شد ما مواضع‌مان را تغییر دهیم.

به نوشته این روزنامه این فرد از اشاره به نامش خودداری کرد.

وی افزود: روحانی به دیالوگ و نه مونولوگ با غرب تمایل دارد. او آماده است به فصلی مشترک برسد اما فقط در صورتی که طرف دیگر آماده رسیدن به فصل مشترک باشد.

نیویورک تایمز افزود: دیپلمات‌هایی که با او(روحانی) در مذاکرات روبه‌رو شده‌اند مهارت و انعطاف‌پذیری‌اش را تحسین می‌کنند.

پل فون مالتزان، سفیر پیشین آلمان در ایران که چندین‌بار با روحانی دیدار کرده است، گفت: او جایگاه خوبی در سیستم قدرت ایران دارد.

او هم‌چنین افزود: نمی‌توان به راحتی او را به بازی گرفت؛ او جسور است.

آخرین باری که فون مالتزان با روحانی ملاقات کرد در یک دیدار خصوصی یوشکا فیشر، وزیر امور خارجه پیشین آلمان بود. مالتزان با یادآوری آن روز می‌گوید: ما همگی شام خوردیم. روحانی درباره گلاسگو صحبت کرد که در سال‌های ۱۹۹۰ در آن‌جا تحصیل کرده است. او لطیفه می‌گفت. او فردی با صراحت و بدون شک یک معامله‌گر است.

در پایان این گزارش نیویورک تامیز به نقل از فردی که او را هم قطار روحانی معرفی کرد، افزود: اشتباه ما این بود که برای اروپایی‌ها خیلی اعتبار قائل شدیم اما آن‌ها مدام پای تلفن با آمریکایی‌ها حرف می‌زدند.

وی افزود: آن چه اکنون مهم است این است که پیروزی روحانی پنجره جدید از فرصت را برای غرب گشوده است. فکر میکنم آنها باید از این لحظه استفاده کنند.