به گزارش افکارنیوز، مصر به میدان نبرد مفتی‌ها تبدیل شده است، از یک‌سو مفتی‌های طرفدار اخوان المسلمین فتوا می‌دهند که اعتراض علیه حاکم مستقر حرام است و از سوی دیگر مفتی‌های مخالف اخوان فتواهای خلاف آن را صادر می‌کنند.

در طول چند روز گذشته، مفتی‌هایی مانند شیخ یوسف القرضاوی که غلام حلقه به گوش دربار قطر و معروف به مفتی ناتو است، بارها از سرنگونی رژیم محمد مرسی انتقاد کرد و روز گذشته نیز فراخوان ژنرالب السیسی فرمانده ارتش مصر برای تجمع در روز جمعه را حرام دانست و از مردم مصر خواست در این تجمع حاضر نشوند.

القرضاوی که با توجه رفتار گذشته‌اش فردی بدون اختیار شمرده می‌شود و پس از سرنگونی مرسی از مصر اخراج شد، در گفت‌وگو با شبکه خبری الجزیره قطر – که توسط آن معروف شد – دستور ژنرال السیسی را علیه رئیس جمهور منتخب رد کرد و حضور مردم در خیابان‌های مصر را حرام دانست.

در حالی که قرضاوی با این فتوای خود تلاش دارد از میزان حضور شهروندان مصری در تظاهرات درخواست شده توسط فرمانده ارتش بکاهد، شیخ احمد الطیب رئیس الازهر از همه مردم مصر خواست تا در تظاهرات اعتراضی روز جمعه برای مبارزه با ترور و خشونت حاضر شوند.

الطیب در بیانیه‌ای که در شبکه یک تلویزیون مصر منتشر شد تأکید کرد که الازهر به همه مردم مصر با هر گرایشی اطمینان کامل دارد و می‌داند که این مردم دیدگاه خود را به صورت متمدنانه ابراز خواهند کرد بدون اینکه در دام خشونت و هرج و مرج بیافتند.

شیخ الازهر ابراز اطمینان کرد که فراخوان تظاهرات روز جمعه همانگونه که سخنگوی نیروهای مسلح عنوان کرد فراخوانی برای همه مردم مصر برای وحدت، هماهنگی، دوری از خشونت و کینه توزی است.
اما در همان دانشگاه الازهر، برخی از مشاوران احمد الطیب با وی از در مخالفت درآمده درخواست ژنرال السیسی برای تظاهرات را رد کرد.

شیخ حسن شافعی تاکید کرد: «درخواست برای برگزاری تظاهرات میلیونی با هدف واگذاری اختیار برخورد با ترور و خشونت به ارتش، فتنه و درگیری داخلی را در پی خواهد داشت و این اتفاق تنها به سود آنانی است که خیری را برای مصر نمی‌خواهند.»

دعوای مفتی‌های اهل سنت در مورد حلال و یا حرام بودن تظاهرات امروز، از سوی برخی از شیوخ وهابی سعودی نیز مورد اشاره قرار گرفت و شیخ محمد العریفی از وهابی‌های تندروی سعودی با صدور فتوایی خواستار جهاد علیه ارتش مصر شد.

العالم در ادامه این گزارش نوشت؛ این تحولات در حالی صورت میگیرد که این شیوخ وهابی در طول چند سال گذشته برخی از کشورهای عربی را با همین فتواهای بدون فکر و اندیشه و متعدد خود به کام جنگهای خونین قومی برده و امروز مشخص میشود که مردم مصر تا چه اندازه به سخنان یوسف القرضاوی توجه خواهند کرد و به نفع ارتش این کشور وارد میدان نخواهند شد.