ترک غیبت از ۱۰ هزار رکعت نماز ارزشمندتر است

به گزارش افکارنیوز، حجت الاسلام علیرضا پناهیان در ادامه سلسله مباحثخود پیرامون موضوع سبک زندگی قرآنی و اسلامی که در حاشیه بیست و یکمین نمایشگاه بین المللی قرآن کریم برگزار می شود، به رذایل اخلاقی غیبت کردن و نتایج سوء آن پرداخت و گفت: در روایات نقل شده است که روز قیامت برخی افراد را می آورند که به خدا اعتراض می کنند که این اعمال ناپسند را در دنیا مرتکب نشده اند و از طرفی دیگر برخی می گویند خدایا ما چنین کار خوبی در دنیا انجام نداده ایم، آنان پاسخ می شوند که این به علت غیبت کردن شما است، زیرا وقتی انسان غیبت شخص دیگری را می کند اعمال ناپسند کسی که پشت آن حرف زده می شود در نامه اعمال غیبت کننده و اعمال خوب فرد غیبت کننده در نامه اعمال کسی که پشت سر او سخن گفته شده نوشته می شود.

وی افزود: غیبت کردن به قدری آثار سوء در اعمال انسان می گذارد، که ترک آن از ۱۰ هزار رکعت نماز ارزشمدتر است. انسان همان طور که دوست دارد پشت سرشان صحبت کنند باید پشت سر دیگران خیلی بهتر از آن صحبت کند، همچنین انسان های که به صفت رذیله غیبت اعتیاد پیدا می کنند جرم سنگینی نزد خداوند دارند.

حجت الاسلام پناهیان تصریح کرد: در روایات نقل شده است که اگر در مجلسی از شخصی غیبت شود و انسان برای آبروی ریخته شده آن فرد که پشت سر او سخن گفته شده دفاع نکند خداوند او را در دنیا و آخرت ذلیل می کند.

وی عنوان کرد: این روزها که در سالگرد ارتحال آیت الله حق شناس قرار داریم، ایشان به گناه غیبت بسیار حساس بودند به قدری که در اواخر عمرشان، شنوایی درستی نداشتند. ولی در مجلسی که دو نفر در انتهای اتاق به صورت کاملا آهسته غیبت می کردند، ایشان می شنوند و می گویند: این صحبت ها چیست که می کنید؟

حجت الاسلام پناهیان تصریح کرد: غیبت کردن گناهی است که در روایات عقوبت آن در کنار ناسزا دادن به امام معصوم قرار گرفته است، همچنین کسی که پشت سر او سخنی گفته می شود در نزد دیگران کوچک شده که کاری ناپسند است.

وی با اشاره به استثنائات غیبت کردن افزود: انسان تنها می تواند پشت سر انسان فاسق، یعنی کسی که با جرأت گناه می کند و برای قصد و توهین به خداوند مرتکب اعمال زشت شده و همچنین انسان بی حیا یعنی کسی که همواره بی آبرویی می کند، غیبت کند.

حجت الاسلام پناهیان خاطرنشان کرد: اسلام بی دلیل یک گناه را اینقدر سخت عقوبت نمی دهد. غیبت کردن یک جنگ روانی علیه انسانی است که حضور ندارد تا از خود دفاع کند و ترک این گناه همچون یک مکتب تربیتی است.