برخورد جدی پلیس پایتخت با مراکز خالکوبی غیر مجاز

به گزارش افکار به نقل از پايگاه اطلاع رساني پليس ، سرهنگ غني لو معاون اجتماعي تهران بزرگ در مصاحبه اختصاصي با خبرنگار ما با اشاره به تعريف خالکوبي بيان داشت : خالکوبي به معناي حک کردن تصوير ، طرح و نوشته هاي دايمي روي پوست است که اين کار با استفاده از سوزن و وارد کردن جوهر به زير پوست انجام مي شود .
وی ادامه داد: گفته می شود تقریبا ۲۰ درصد افراد ۱۸ تا ۳۰ ساله در کل دنیا خالکوبی دارند که پیش بینی می شود ظرف چند سال آینده این مقدار با توجه به گسترش رفتار های نمایشگرانه و هویت طلبی افزایش یابد و بر خلاف تصور عمومی بیش از ۶۵ درصد کسانیکه در جهان خالکوبی می کنند، زن هستند.
این مقام مسوول در ادامه انواع خالکوبی را به شرح ذیل برشمرد:
خالکوبی فرهنگی و آیینی: پیران و افراد فرقه ها و گروه های خاص مذهبی و آیینی به روش ها و مناسبت های خاص ممکن است خالکوبی کنند.
خالکوبی حرفه ای: برخی افراد با استفاده از ماشین های خاص طرح های متنوعی را بر روی بدن خود حک می کنند.
خالکوبی زیبایی: گاهی از این کار به عنوان یک شیوه آرایش دایمی استفاده می شود که از تحت عنوان تاتو یاد می شود.
خالکوبی پزشکی: این نوع خالکوبی اهداف طبی را دنبال می کند مثلا بیماران دیابتی یک عبارت هشدار دهنده مبنی بر اعلام بیماری خود را خالکوبی می کنند تا در مواقع لزوم پزشکان و پرستاران متوجه بیماری آنان شود.
وی افزود: کسانی که در ایران خالکوبی می کنند صنف خاصی ندارند و مخفیانه و زیرزمینی کار می کنند البته این کارشان دلیل دارد و خودشان هم می دانند که بنابر اعلام وزارت بهداشت خالکوبی یا هر نوع اقدام مشابه آن مثل تاتو در آرایشگاه ها و دیگر اماکن در صورتی که زیر نظر پزشک و مورد تایید آنها نباشد جرم می باشد و ممنوع اعلام شده است.
سرهنگ غنی لو ادامه داد: خالکوبی در زمان های نه چندان دور راهی برای ابراز علاقه های فردی بوده است، اما این روزها همه این نگارگری های پوستی از شکل سنتی خارج شده و به شکل مد اجتماعی در آمده و برای بعضی از جوانان مقلد و سطحی نگر به غلط شاید به عنوان یک پرستیژ اجتماعی ومتاسفانه نشانه ای برای به روز بودن افراد تلقی می شود.
معاون اجتماعی پلیس پایتخت در رابطه با انگیزه اغلب افرادی که خالکوبی می کنند، بیان داشت: دو دلیل عمده برای این کار وجود دارد یک گروهی از افراد همواره می خواهند خاص و منحصر به فرد بودن خود نسبت به بقیه را به گونه ای نشان دهند و دوم افرادی هم با خالکوبی قصد دارند عضویت و وابستگی خود به یک دارو دسته و فرهنگ خاص را به نمایش بگذارند.
سرهنگ غنی لو گفت: در زمان های بسیار دور برای اینکه افراد یک قبیله میان سایر قبایل شناخته شوند از یک نماد ویژه که معمولا توسط بزرگ قبیله انتخاب می شد استفاده می کردند، با این تعریف انتظار می رفت با ورود به دوران مدرن و گسترش شهرنشینی دیگر جایی برای بروز آیین ها و رسومات قبیله ای باقی نمانده باشد اما متاسفانه آن طور که از شواهد پیداست انگار این روزها فرقه های نوظهور با انواع و اقسام آیین های متنوع جایگزین آن ها شده اند.
این مقام آگاه ادامه داد: شکستن هنجارهای فرهنگی گوشه ای از پیامدهایی خالکوبی بر روی جوانان ماست، همچنین عوارض جسمی که این کار بر روی پوست باقی می گذارد وگاهی جبران پذیر نیز نخواهد بود، دیگر معضل خالکوبی ها و تاتوها توسط افراد غیر صالح می باشد زیرا اگر حساسیت هایی مانند کهیر درمان نشود منجر به بیماری هایی چون تنگی نفس و رنگ پریدگی شده و مهمتر اینکه همه این عوارض در صورتی است که این کار با رعایت حداقل های بهداشتی انجام شود که معمولا هم این طور نیست. در مراکز غیر مجاز و زیر زمینی این عدم رعایت نکات بهداشتی به بیماری هایی چون هپاتیت، کزاز و حتی ایدز منجر می شود.
وی مهم ترین عامل رواج این پدیده را در جامعه ما کم کاری نقش تربیتی و نظارتی خانواده ها و دستگاه های فرهنگی - اطلاع رسانی عنوان کرد و بیان داشت: پلیس به عنوان ضابط قضایی در چهار چوب جرایم ضد عفت، اخلاق عمومی و یا دخالت غیرمجاز در امور پزشکی و بهداشتی چناچه گزارشی دریافت و یا مصادیقی را مشاهده نماید برخورد می کند.

این مقام مسوول در پایان تصریح کرد: در صورت اثبات اتهام در این خصوص با نظارت مقامات قضایی و هماهنگی بازرسان بهداشت نسبت به پلمپ واحد متخلف از طریق اداره اماکن عمومی اقدام می شود.