نفوذ گسترده مافیای واردات برنج

افکار نیوز: مافیای برنج پس از نفوذ در چندین وزارت خانه و قدرتنمایی در خصوص برنجهای آلوده ، ممنوعیت 4ماهه واردات برنج را تنها پس از گذشت ۶روز از اعلام آن لغو کند!

به گزارش سرویس اقتصادی افکار نیوز، چند روز گذشته در حالی خبر توافق وزارت خانه کشاورزی و بازرگانی در خصوص ممنوعیت واردات برنج به مدت ۴ماه منتشر شد که این توافق دوجانبه حتی به یک هفته هم نرسید! ۶ شهریور، معاون وزیر بازرگانی در یک مصاحبه ابتدا از " خلأ قانونی برای مدیریت واردات " و " پراکندگی اختیارات در حوزه واردات " سخن گفت، سپس مجوز واردات را به کنکور سراسری تشبیه کرد و درنهایت بعد از همه این مسائل اینگونه مطرح کرد که " برای حفظ بازار، واردات برنج را آزاد کردیم "

افقهی در توجیح اینکه چطور در عرض چند روز بازار به هم ریخت که وزارت بازرگانی برای تنظیم مجدد آن واردات برنج خارجی را آزاد می کند، گفت: " در زمانی که من با شما صحبت کردم واردات برنج متوقف شده بود اما به دلیل شرایط خاصی و برای حفظ بازار و جلوگیری از افزایش قیمت برنج توقف واردات برنج حذف شد. "
جالب اینکه چند روز قبل ازاین اظهارات علیخانی معاون دیگر وزیر بازرگانی گفته بود که " وزارت بازرگانی تنها متولی کارهای اداری واردات است نه تصمیم در مورد واردات "

از طرفی طبق اظهارات چند روز پیش انصاری فرد، سخنگوی وزارت کشاورزی، " نه دولت و نه وزارتخانه های جهاد کشاورزی و بازرگانی واردات را راساً انجام نمی دهند بلکه این بخش خصوصی است که با دریافت مجوز از وزارت بازرگانی اقدام به واردات می کند " به این ترتیب به نظر می رسد آنچه که وزارت بازرگانی را مجبور به لغو ممنوعیت واردات برنج تنها در عرض چند روز می کند، نه تنظیم بازار و رفاه مصرف کننده بلکه مافیایی است که لابی های پرنفوذ آن در چندین وزارت خانه حضور فعال دارند.
نفوذ گسترده مافیای برنج در کشور فقط به وزارت بازرگانی و قدرتشان در لغو ممنوعیت برنج نمی شود بلکه این لابی قدرتمند در موضوع آلودگی برنج هندی نیز میزان نفوذ خود را در وزارتخانه ها به نمایش گذاشته است.
چندی قبل محسنی رئیس کمیسیون بهداشت و درمان مجلس از نفوذ این مافیا در وزارت بهداشت پرده برداشت و صریحاً اظهار داشت: " رانت و مافیای واردات برنج در وزارت بهداشت خیمه زده است "
البته قدرت این مافیای پر نفوذ به اینجا ختم نمی شود. وقتی تیرماه امسال برخی نمایندگان مجلس از بی توجهی وزرا به تذکرات متعدد در خصوص ادامه روند واردات خونشان به جوش آمد، بحثاستیضاح وزیر کشاورزی را مطرح کردند. اما حضور واسطه ها آنقدر موثر واقع شد که عملاً موضوع به جایی نرسید.
از طرفی چندی پیش در جهت کنترل واردات افسار گسیخته "مدیریت واردات" مطرح شد اما تا کنون اقدام مؤثری توسط مجریان صورت نگرفته است.