به گزارش افکارنیوز، باراک اوباما، رئیس جمهوری آمریکا در جریان کنفرانس خبری خود در روز جمعه تاکید کرد که روابط شخصی نامناسبی با ولادیمیر پوتین، رئیس جمهوری روسیه ندارد.

اوباما گفت: میدانم که مطبوعات دوست دارند روی زبان بدن تمرکز کنند. او(ولادیمیر پوتین) رگه‌هایی از تنبلی را در خود دارد و به یک پسر بچه تنبل و بی‌حوصله ردیف آخر کلاس بی‌شباهت نیست، اما واقعیت امر این است که وقتی با هم مذاکره داریم این مذاکره اغلب بسیار سازنده است.

باراک اوباما، رییس جمهوری آمریکا همچنین در کنفرانس خبری خود در کاخ سفید متعهد شد " اصلاحات لازم " برای ایجاد شفافیت در برنامه‌های نظارتی و تجسسی این کشور انجام گیرد.

اوباما پیشنهاد داد " حفاظ‌هایی برای مقابله با سوء استفاده " ایجاد شود.

به گفته وی مثلا باید تغییراتی در قوانین موجود درباره جمع‌آوری اطلاعات مکالمه‌های تلفنی ایجاد کرد.

وی همچنین تاکید کرد که باید به وکلا اجازه داده شود تا تصمیم‌هایی که دادگاه‌های سری برنامه‌های نظارتی اتخاذ می‌کنند را به چالش بکشند.

اوباما از ماه ژوئن گذشته، زمانی که وجود این برنامه‌ها فاش شد، همچنان از آنها دفاع کرده است.

رییس جمهوری آمریکا گفت آمریکا " توانایی شفاف بودن را دارد و باید شفاف‌تر عمل کند. "

وی به خبرنگاران گفت: " در تاریخ دولت‌ها از قدرت خود سوءاستفاده کردند و به همین دلیل درست است که درباره برنامه نظارت سوال بپرسید. مخصوصا با توجه به اینکه پیشرفت تکنولوژی تمامی جنبه‌های زندگی ما را تحت تاثیر قرار داده است. این تنها کافی نیست که من به عنوان رییس جمهور از این برنامه اطمینان داشته باشم، مردم آمریکا نیز باید نسبت به آن اطمینان داشته باشند. "

باراک اوباما گفت دولتش اسناد مربوط به برنامه‌های نظارتی را در دسترس عموم قرار خواهد داد.

وی گفت آمریکا گروهی از متخصصان خارجی را به کار خواهد گرفت تا به ایجاد تعادل در امنیت و حفظ حریم خصوصی شهروندان به دولت کمک کند.

" اسنودن میهن‌پرست نیست "

باراک اوباما همچنین به موضوع پناهندگی ادوارد اسنودن در روسیه اشاره کرده و طرز تفکر این کشور را برای اعطای پناهندگی به وی " عقب مانده " خواند.

ادوارد اسنودن، تحلیلگر سابق سازمان اطلاعات مرکزی آمریکا(سیا)، به دلیل افشای اطلاعاتی در مورد برنامه سری تجسس و نظارت الکترونیکی آمریکا از این کشور گریخت. آمریکا به دنبال بازگرداندن و محاکمه اوست. دولت روسیه اما به مدت یک سال به وی اجازه پناهندگی داد. روابط میان روسیه و آمریکا بعد از این ماجرا تا حدودی تنش‌آمیز شده است.

اوباما در دیدار خبری روز جمعه، تنش در روابط دیپلماتیک دو کشور را زیاد ندانست، اما گفت از زمانی که ولادیمیر پوتین، رییس جمهوری روسیه را بر عهده گرفته است، رفتار ضد آمریکایی در روسیه بیشتر شده است.

اوباما در پاسخ به سوال یکی از خبرنگارها درباره ادوارد اسنودن گفت: " او یک میهن‌پرست نیست. "

بعد از انتشار خبر اعطاء پناهندگی روسیه به اسنودن، باراک اوباما دیدار از قبل برنامهریزی شده خود با ولادیمیر پوتین را لغو کرد.