آمار رسمی بیکاری غلط نیست

به گزارش افکارنیوز، علی ربیعی با اشاره به اینکه دوره فعلی از نظر شرایط اقتصادی، اجتماعی و سیاسی کاملا متفاوت است اظهار کرد:. شرایط اقتصادی و اجتماعی و سیاسی و همچنین سیاست خارجی به نحوی هست که ما نیازمند بودیم با یک تدبیر و عقبه نو و جلب اعتماد مجدد از مردم دولتی روی کار بیاید که بتواند پیچ های خطرناک پیش رو را طی کند.
وی ادامه داد: فکر میکنم حضور دولت آقای روحانی یک خیر و برکت برای امتداد انقلاب اسلامی بود و روح تازه ای به جامعه بدمد.

* از زمان دولت رجایی رزومه وزیر کاری دارم

ربیعی با تاکید بر اینکه از دولت رجایی, روزمه وزیر کاری دارم بیان کرد: از زمان آقای خاتمی رزومه دادم برای وزارت کار ولی فرار کردم و مایل نبودم وزیر شوم. امروز با خدای خود عهد و پیمان کردم که پاکدستی را پیشه خود کنم. من نویسنده کتاب زنده‌باد‌فساد هستم. امیدوارم تدبیر و عقل را در برنامه های خودم جاری کنم.

وزیر پیشنهادی تعاون، کار و رفاه اجتماعی ادامه داد: من از دولت رجایی، رزومه وزیر کاری دارم. به ایشان و به حوزه وزارت کار آشنایی کامل دارم. این حوزه سه بخش اقتصادی، رفاهی و اجتماعی و تعاون دارد که به آنها آشنایی دارم. حوزه مطالعاتی‌ام در دانشگاه و در مرکز تحقیقات استراتژیک، اینها حوزه مطالعه‌ام بوده است. این وزارتخانه، نه یک وزیر اقتصادی و نه بهداشتی و درمانی و نه یک وزیر اجتماعی و نه یک وزیر کاری، بلکه وزیر استراتژیک میخواهد که همه اینها را بتواند در کنار هم طوری قرار دهد که سینرژی و هم‌افزایی ایجاد کند.

ربیعی در پاسخ به اینکه برای حفظ صندوق‌های محلی تامین اجتماعی چه برنامه‌هایی دارند اظهار داشت: در حال حاضر صندوق ها وضعیت خوبی ندارند. الان یک صندوق وضعش خوب بوده که آنهم به زیر افتاده و بقیه صندوق ها ورشکسته شدند. صندوق فولاد چند ماهی است قادر به پرداخت حقوق کارمندان نبوده است. در صندوق ها مشکل اصلی ساختار منابع آنهاست. الان در مرز خطر هستیم از نظر شاخص های بین المللی.

وزیر پیشنهادی تعاون, کار ورفاه اجتماعی ادامه داد: باید نسبت صندوق ها به دولت را مشخص کنیم. طی ۸ سال اخیر صنایعی را واگذار کرده است کاملاً زیانده بوده است.
وی با تاکید بر اینکه برنامه مفصلی برای شستا دارم بیان کرد: از صنایع زیانده باید بیرون آمد و به سمت صنایع سودده پیش رفت. باید طبق تکلیف به سمت بورس برویم تا به رونق بورس هم کمک کنیم.

ربیعی تاکید کرد: مشکلی در قانون هست که اگر به سمت پس انداز برویم با توجه به نرخ تورم، به کارگران ضرر زده می شود. بنابراین ناگزیریم به سمت صنایع و شرکت های سودآور برویم. سودی بالای ۲۵ درصد باید کسب کنیم که حداقل بتوانیم مسائل امروز را پاسخ دهیم.

* متصل شدن یارانه‌ها به بخش تعاونی بخشی از برنامه‌هاست

وی در پاسخ به این سوال که نظر شما درباره پرداخت یارانه ها از سوی وزارت تعاون چیست؟ بیان کرد: در مورد شکل پرداخت یارانه ها نظر شخصی ام این است که تغییری بکند. ولی باید نظر کل دولت در نظر گرفته شود. الحمدلله تیم اقتصادی دولت هم هماهنگ است و باید دید در آینده چه می شود.

ربیعی ادامه داد: فاز بعدی هدفمندی باید ۴ ماه پیش انجام می شد ولی به خاطر تحمیل نشدن گرانی، تصمیم گرفتند اجرا نشود. دکتر روحانی بحثی دارند که باید یارانه ها را به سمت کالا ببریم. متاسفانه به ایشان انگ کوپنی زدند ولی اینگونه نیست. یکی از دلایل این ایده برای بحثتورم است.

وزیر پیشنهادی تعاون، کار و رفاه اجتماعی اظهار داشت: متصل کردن یارانه به بخش تعاون یکی از برنامه ها هم هست. ولی تصمیمی برایش گرفته نشده و به همین خاطر فعلا بحثی در این زمینه نکنیم بهتر است.

وی با تاکید بر اینکه باید بیمه چند لایه را عرضه کنیم افزود: این ایده که یک کشتی در حال رفتن است و حال ممکن است چند نفر هم از روی آن بیفتند، به هیچ وجه در اندیشه آقای روحانی نیست.

ربیعی در پاسخ به سوال خبرنگار تسنیم مبنی بر اینکه یکی از زیرمجموعه های وزارت کار، بحثتشکل های صنفی است. در دوره اصلاحات برای قشر خبرنگار و روزنامه نگار انجمن صنفی تشکیل شد که خودتان هم به همراه آقای شریعتمداری و نبوی جزو موسس بودید ولی به مرور از کارهای صنفی فاصله گرفت و به محفلی برای سیاسیون بدل شد در نهایت هم قانوناً منحل شده است. بعد از آن تعدادی از خبرنگاران روزنامه نگاران گردهم آمدند و انجمن صنفی خبرنگاران و روزنامه نگاران ایران را تشکیل دادند که مراحل قانونی آن انجام شده و هیئت مدیره تشکیل شده. موضع شما در این باره چیست؟ بیان کرد: رئیس هیئت موسس انجمن من بودم و شریعتمداری و نبوی و صفی زاده و دعایی و هادی خامنه‌ای هم جزو موسسین بودند. آن موقع ایده من این بود که نظام صنفی مطبوعات شکل بگیرد.

وی عنوان کرد: در ایده هایم برای روزنامه نگاران، نظامی مثل نظام پزشکی و مهندسی، نظام صنفی روزنامه نگاران است که مایلم با وزیر ارشاد آینده، دنبال کنیم. من حتما باید به سمت انجمنی برویم که همه در آن مشارکت داشته باشند کما اینکه در آن انجمن اول هم از کیهان حضور داشتند.

وزیر پیشنهادی تعاون، کار و رفاه اجتماعی اظهار داشت: باید اعضای روزنامه نگاری را به تفاهم برسانیم و انجمن باید صنفی باشد حتما. نباید انجمن صنفی تبدیل به حزب شود. و حتما باید در چارچوب قانون اساسی و نظام سیاسی حرکت کند و حتما در چارچوبهایی که حوزه های امنیت ملی و منافع ملی و رهبر معظم انقلاب ترسیم کردند حرکت کند.
وی تاکید کرد: چون دور شدم نمیدانم انجمن جدیدی که تشکیل شده چیست. ولی میدانم انجمن قبلی تعطیل شده است. اجازه بدهید من الان وارد یک نزاع نشوم.

ربیعی در پاسخ به این سوال که با توجه به برخوردهای دولت نهم با نهادهای کارگری، آیا مایلید اصلاحیه‌ای که در دولت هشتم درباره فعالیت صنفی و کارگری مطرح شد را اجرا کنید؟ افزود: معتقدم سرمایه اجتماعی در ایران وضعیت مناسبی ندارد. در بحثهای صنفی به سمت واگذاری کار به مردم پیش خواهیم رفت. اگر دولت بخواهد سرمایه اجتماعی را افزایش دهد یکی از راه هایش تشکل ها و سازمان های مردم نهاد است.

وی با اشاره به رویکرد خود در بحثاصلاح قانون کار بیان کرد: قانون کار بسیار پیچیده است. من به کارآفرینی اعتقاد دارم و معتقدم مشکل اصلی امروز ماست. این کار زیرساخت امنیتی و حقوقی و سیاسی و مالی میخواهد که باید برایش فراهم شود.

ربیعی بیان کرد: به عنوان نامزد این پست، مطالعات زیادی راجع به کارآفرینی انجام دادم و معتقدم هر کسی آجر روی آجر می گذارد باید محترم داشته شود. امکان نظارت مطبوعات بر کارم را افزایش خواهم داد. اگر بخواهم درست کار کنم در وزارت‌خانه باید همه کمکم کنند.

وی در پاسخ به سوال دیگری مبنی بر اینکه یکی از دغدغه های امروز کشور بیکاری و اشتغال است. راهکارهای اجرایی شما در این بخش چیست؟ آیا از شیوه های کنونی که جواب هم نداده استفاده خواهید کرد؟ پاسخ داد: میدانم که بنگاه ها در حال تعطیل شدن هستند. اولین کارمان باید حفظ سطح اشتغال موجود باشد. جزو برنامه های صدروزه خودم حل مشکلات برخی صنایع برای حفظ سطح اشتغال موجود است.

وی افزود: اشتغال وظیفه کل دولت است. همیشه وزیر این وزارتخانه نزاعش این بوده که من مسئول ایجاد شغل نیستم / من نمیخواهم بگویم مسئول نیستم. هرچند به طور مستقیم مسئول نیست اما من برنامه ای دارم که با همه دستگاه ها به صورت تک تک به گفتگو بنشینم. هر دستگاه باید ظرفیت های ایجاد شغلش را مشخص و منابعش را مشخص کند. این کار را ما در دولت خواهیم کرد و وزارت تعاون مسئول این پیگیری خواهد بود.

• کارا کردن بخش اقتصادی وزارت تعاون کمک به اشتغال است

ربیعی بیان کرد: در حال حاضر دقیق آمار ندارم که ایجاد یک شغل چقدر هزینه دارد ولی من فکر میکنم با همین شرایط تحریم و همین شدتی که تحریم جلو می آید، بخشی از مشکلات ما به خاطر عدم تدبیر و مدیریت بوده است. من نمیگویم تحریم تاثیر نداشته اما در این شرایط هم میشود ایجاد شغل کرد. هرچند بودجه وضعیت مناسبی ندارد و بدهی ها افزایش یافته است. ولی ما همه تلاشمان را خواهیم کرد.

وزیر پیشنهادی تعاون، کار و رفاه اجتماعی تاکید کرد: مشاغل خانگی حتما جزو کارهای خوب است. صنایع کوچک و متوسط هم در دنیا جواب داده است. بنگاه های زودبازده هم قرار بوده به همین سمت برود. خوشه های صنعتی هم دردنیا جواب داده. من نفی انگارانه به این کارهای دولت سابق نگاه نمیکنم به خاطر اینکه ضعف اصلی در این زمینه در اجرا بوده است.

وی با اشاره به اینکه برنامه مدون شما برای تغییر در نظام بیمه ای کشور چیست؟ پاسخ داد: بیمه فراگیر باید انجام شود. امروز متاسفانه سه جور بیمار داریم. بیمار مرفه که مشکلشان را حل میکنند. دسته دوم افرادی که قشر پایین هستند و بیشترین تمرکز ما این است که فراگیری بیمه این افراد محقق شود. میخواهیم دفترچه بیمه را دارای هویت و اعتبار کنیم. کارت بیمه و دفترچه باید دارای ارزش باشد. حتما ما در نظام بیمه ای با هماهنگی وزارت بهداشت باید شرایطی فراهم کنیم که افراد بتوانند به وضعیت مناسبی درمانشان را طی کنند. یکی از بحثهای مقام معظم رهبری این بود که بیمار به جز رنج بیماری نباید رنج دیگری داشته باشد.

ربیعی در پاسخ به اینکه سوال که برنامه‌ای پس از ادغام تکالیف وزارتخانه ادغام کار، تعاون و رفاه اجتماعی مشخص نشده است. برنامه شما در این زمینه چیست؟ بیان کرد: این وزارتخانه بیشتر به صورت فیزیکی کنار هم قرار گرفته و به هیچ عنوان سینرژی ندارد. این سه وزارتخانه باید هم افزایی داشته باشند. و در دل وزارت کار هم ادغام شده‌اند و به نوعی کنار هم چیده شده اند. یکی از برنامه های اصلی من افزایش هم‌افزایی بین این سه دستگاه است. باید لایحه ای را به مجلس بدهیم برای ساختار.

* آمار ارائه شده برای بیکاری غلط نیست

وی در پاسخ به اینکه آیا آمار دقیق بیکاری را بیان میکنید یا خیر افزود: درباره آمار بیکاری و ... هم باید بگویم که به قول ما ایرانی ها نباید کسی که از اسب افتاده را به او بتازیم. آماری که قبلا هم داده اند غلط نیست اما یک مثلی داریم که میگوید آمار دروغ بزرگ است. مثلا یک پایه ای برایش ILO گذاشته که هر کس یک ساعت در هفته کار کند، شاغل محسوب می شود. این پایه اشتباه است.