به گزارش افکارنیوز، علی ربیعی وزیر پیشنهادی دولت تدبیر و امید برای وزارت کار، تعاون و رفاه اجتماعی در نشستی خبری که پیش از ظهر شنبه برگزار شد، اظهار داشت: نسبت ذخایر سازمان تامین اجتماعی از ۳.۷۵ در سال ۸۰ به ۱.۰۶ رسیده است یعنی اگر امروز حق بیمه قطع شود سازمان تامین اجتماعی تنها توان یکسال پرداخت هزینه ها را دارد.

وی با اشاره به اینکه برای کسب رای به سراغ یک نفر از کارمندان و نیروهای وزارتخانه نرفته ام، گفت: اگر از یک نیروی وزارت کار برای کسب رای اعتماد استفاده کنم حتی یک رای هم نیز حرام است.

وزیر پیشنهادی کار، تعاون و رفاه اجتماعی با اشاره به اینکه نسبت صندوقها باید با دولت مشخص شود تاکید کرد: صنایعی که اکنون زیر نظر تامین اجتماعی قرار دارد ۱۰ سال قبل سودآور بود اما در هشت سال اخیر این صنایع زیانده بودند حتی یک شرکت را می شناسم که برای ادامه فعالیتش به یک میلیارد تومان تزریق مالی نیاز دارد.

وی افزود: برای شستا برنامه مفصلی دارم و باید از صنایع زیانده به سمت صنایع سودده برویم. همچنین باید به سمت بورس حرکت کنیم. اگرچه اگر به سمت پس انداز برویم کارگران ضربه جسمی می خورند به همین دلیل ناگزیریم به سمت شرکت های سودده حرکت کنیم که حداقل بالای ۳۵ درصد سوددهی داشته باشند.

ربیعی با اشاره به اینکه تیم اقتصادی دولت بسیار منسجم است، در پاسخ به سوال خبرنگاری که از او پرسیده بود چه برنامه هایی برای هدفمندی یارانه ها دارید، گفت: یارانه ها جزو اولویتهای برنامه دولت تدبیر و امید است و شاید راجع به شکل اجرای آن دولت تصمیم جدیدی بگیرد. تیم اقتصادی دولت تدبیر و امید مسنجم تر از سه دولت گذشته است و تمامی نیروها با هم هماهنگ هستند.

وی افزود: دولت قبل ۴ ماه است که قانون جدید هدفمندی یارانه ها را اجرا نکرده و افزایش قیمتها را برای دولت جدید میراثگ ذاشتند تا دولت جدید مرحله جدید قانون هدفمندی یارانه ها را اجرا کند. البته همه ما باید تدبیر کنیم و به همین منظور دکتر روحانی اعلام کرد که باید به سمت یارانه کالا برویم که به او انگ کوپنی بودن زدند.

به گفته وی، باید برای مهار تورم یک ایده داشت و هدفمند کردن یارانه ها از طریق رفاه و تامین اجتماعی می تواند در دستور کار باشد چون تاکنون تصمیمی گرفته نشده است نمی توان در این مورد سخن گفت.

وزیر پیشنهادی کار، تعاون و رفاه اجتماعی با اشاره به اینکه دولت بیمه چند لایه را در دستور کار دارد و به زودی آن را ارایه می کند، تصریح کرد: نظر رهبر انقلاب این است که نباید علاوه بر رنج بیماری مشکل جدیدی برای بیماران ایجاد شود. مرتبط کردن یارانه ها در تامین اجتماعی امروز مد نظر ما قرار دارد.

خبرنگاری از ربیعی در مورد انجمن صنفی روزنامه نگاران سوال کرد که او در پاسخ گفت: من رئیس هیات مدیره بودم و در آن دوره حجت الاسلام سیدهادی خامنه ای، آقای شریعتمداری و آقای دعایی نیز در هیات مدیره بودند، فکر می کردم اگر اینها به میدان نیایند این نظام صنفی شکل نمی گیرد. ایده من ایجاد نظام صنفی مطبوعاتی بود که حتی آیین نامه ها را تدوین و ابلاغ کند، ما خودمان باید نظام اخلاقی درست کنیم و امروز نیز مایلم اگر وزیر شدم با وزیر ارشاد آینده تشکیل نظام صنفی خبرنگاران را دنبال کنیم. باید به سمت مشارکت همه انجمن ها برویم و در انجمن اول نیز از نیروهای کیهان نیز حضور داشتند.

وی با بیان این که تشکل های صنفی باید حتماً در چارچوب قانون اساسی و نظام سیاسی کشور فعالیت کند، افزود: در تشکل های صنفی خبرنگاران نیز همه باید مشارکت کنند و در حوزه امنیت ملی و منافع ملی حرکت کنند. از خبرنگاران هم می خواهم که من را وارد این نزاع های زودهنگام نکنند.

ربیعی افزود: اگر هر تشکلی معتقد به نظام، ارزش ها و ولایت فقیه باشد از وزارتخانه من مجوز می گیرد.

خبرنگاری از وی در مورد آزادی های صنفی پرسید که او در پاسخ اظهار داشت: همان طور که معتقدیم در بخش صنعت باید اقدامات به مردم واگذار شود بید دولتی کردن نظام های صنفی را نیز کاهش دهیم. هم اکنون وضعیت سرمایه های اجتماعی در کشور مناسب نیست و جامعه در این حوزه دچار نقص هایی است، دولت باید سرمایه های اجتماعی را افزایش دهد و به نظر من این حوزه باغبان می خواهد نه مهندس و ما این دو را اشتباه گرفته ایم. ما باید فرهنگ کار با یکدیگر را یاد بگیریم اما متاسفانه تشکل های ما بلافاصله پس از تشکیل خصوصی شده و فراگیری شان محدود می شود.

وزیر پیشنهادی کار، تعاون و رفاه اجتماعی ادامه داد: معتقدیم که همه حق داشتن تشکل را دارند اما باید به آنها یاد بدهیم که بتوانند در کنار هم کار کنند و در حوزه های ساختاری نیز باید اقدامات بیشتری انجام شود. متاسفانه در سالهای اخیر تشکل های صنفی در جامعه سیاست زده ما به شدت به سمت کنش سیاسی می روند، این تشکل ها باید در مرکز کانون فعالیت صنفی خودشان بمانند. البته یکی دیگر از مشکلات ما این است که احزاب بزرگ نداریم و به همین دلیل نتوانسته ایم با هم و در کنار هم به خوبی کار کنیم.

خبرنگاری از وی در مورد اصلاحات قانون کار پرسید که ربیعی در پاسخ اظهار داشت: قانون کار موضوع پیچیده ای است و من بر اصل سه جانبه گرایی معتقد هستم، ما به کارآفرینی اعتقاد داریم اما در کشور فقدان کارآفرینی داریم چرا که باید زیرساخت های پولی، مالی و امنیتی را تصحیح کنیم. به عنوان وزیر پیشنهادی تحقیق زیادی در مورد کارآفرینی انجام داده ام و تا کنون چندین پایان نامه نیز در مورد این موضوع نوشته ام. یک ضلع کار نظام کارآفرینی است و به نظرم باید مجسمه کارآفرین های اولیه به عنوان الگو در شهر نصب کنیم ضمن اینکه باید موانع کارآفرینی برداشته شود. ضمن اینکه یک سمت دیگر فضای کسب و کار نیروهای کار هستند و در این حالت کارفرمایان نیز می گویند نداشتن حق اخراج کارگران مانع بهبود فضای کسب و کار است که من در این مورد پیشداوری نمی کنم.

به گفته وی، روزی که قانون کار دستخوش تغییرات می شود باید نظام تامین اجتماعی را نیز در نظر بگیریم.

خبرنگاری از وزیر پیشنهادی کار در مورد اقدامات دولت در استانها و تصمیم گیری های استانی پرسید که وی در پاسخ اظهار داشت: یکی از کارهای مهم در شعار اعتدال توازن منطقه ای است و یکی از اصول ما متوازن کردن فضای کسب و کار به صورت منطقه ای است. ما خواستار ایجاد تعادل در توزیع تصمیم گیری ها هستیم که این امر نیاز به ساختارسازی دارد. سعی می کنم در وزارتخانه ام در صورت آوردن رای اعتماد تصمیم گیری منطقه ای را بنا به مقتضیات شرایط اجرا کنم. یکی از اقدامات من این است که تصمیم ها بنا به شرایط هر استان بوده و امتداد کار استانی را در دستور کار دارم.

ربیعی در مورد راهکارهایش برای ایجاد اشتغال کاهش نرخ بیکاری گفت: اولین اقدام حفظ سطح اشتغال موجود است و در برنامه ۱۰۰ روزه نیز می خواهیم مشکل برخی از صنایع را رفع کنیم تا سطح اشتغال موجود حفظ شود. اشتغال وظیفه کل دولت است و قرار است با تمامی دستگاه ها به گفتگو بنشینیم و در دولت هر دستگاه ظرفیت ایجاد شغل، منابع، زمان و تعداد نیروهای مورد نظر را مشخص کند. وزارت کار و تعاون نیز مسئول پیگیری این موضوع است. البته معتقدم همه چیز را نباید بدانیم و چیزی را که نمی دانیم نباید اعلام کنیم. یکی از مشکلات جامعه این است که همه در هر حوزه ای از عفاف و حجاب تا اشتغال و انرژی هسته ای اظهار نظر می کنند.

وی ادامه داد: بخشی از مشکلات در این حوزه می تواند با تحریم مرتبط باشد اما معتقدم مشکلات موجود ناشی از عدم مدیریت صحیح است. افزایش استخدام ها و حقوق نیز در سال های اخیر کمرشکن است.

وزیر پیشنهادی کار در مورد مشاغل خانگی بنگاه های زودبازده نیز گفت: به نظرم اصل این فعالیت ها خوب است اما شیوه اجرای آن صحیح نیست. ما نگاه نفی انگارانه نداریم اما به نظرم اجرای آن صحیح نیست. مکانیزم بنگاههای زودبازده اشتباه بود که همین امر باعثشد منابع آن به سمت مسکن تغییر مسیر دهد.

وی با اشاره به تغییر نظام بیمه ای تاکید کرد: در کمیسیون مجلس ایده های خوبی برای بیمه اجتماعی فراگیر، بیکاری، زنان و روستائیان وجود دارد اما بار مالی آن زیاد است. در همین حال گسترش بیمه فراگیر با توان دولت و بخش اقتصادی در دستور کار ما است.

ربیعی با اشاره به هزینه های درمان بیماران افزود: هم اکنون ۳ نوع بیمار در کشور وجود دارد که دسته اول مرفه هستند و با هر پولی خود را درمان می کنند، دسته دوم نیز قشر متوسط هستند که باید کاری کنیم با حداقل هزینه از بهترین امکانات درمان برخوردار شوند این در حالی است که یک دسته افراد پایین اجتماع هستند که بیشترین تمرکز روی این قشر است. می خواهیم دفترچه بیمه را دارای هویت و اعتبار کنیم و ارزش واقعی آن را بازگردانیم تا این قشر از بیماران با نظام تامین اجتماعی و بیمه ای هماهنگ شده و از یک وضعیت مناسب درمان برخوردار شوند. سال ۸۴ به من گفتند که از دانشگاه برو و حقوق بیمه ات را پرداخت می کنیم که آن زمان نه حقوقی به من پرداخت شد که حتی بیمه ام را نیز قطع کردند. در همان سال ها همسرم نیاز به شیمی درمانی داشت که من بدون بیمه با تلخی تامین هزینه های درمان و دارو روبرو شدم.

به گفته وی، امروز تامین اجتماعی بدهی زیادی به داروخانه ها و بیمارستان ها دارد و در آینده اگر این موضوع مدیریت نشود با بحران تامین اجتماعی روبرو می شویم. ما عدالت فرانسلی را در حوزه بیمه در دستور کار داریم.

وی در بخش دیگری از سخنانش با اشاره به این که هنوز تکلیف دستگاه های ادغام شده در وزارتخانه مشخص نشده است افزود: این سه وزارتخانه به صورت فیزیکی کنار هم قرار گرفتند و هم افزایی ندارند یکی از برنامه های من افزایش هم افزایی بین این سه دستگاه بوده و در ۱۰۰ روز اول سعی می کنم ظرفیت های این سه دستگاه را شکوفا کنم.

وزیر پیشنهادی کار با بیان اینکه در ۱۰۰روز اول آمار واقعی بیکاری را اعلام می کنیم، افزود: باید پایه ها را در آمار شفاف سازی کنیم البته دولت قبلی آمار غلط نداده است و این خیلی بد است که وقتی دولتی از راس قدرت کنار می روند به او بتازیم.

وی در پاسخ به سوالی که از او در مورد نقشش در ستاد میرحسین موسوی در سال ۸۸ و همراهی او با این نامزد ریاست جمهوری پرسیده بود، گفت: وضعیتم در ستاد آقای موسوی مشخص است و در کنار وی در انتخابات فعالیت داشتم چرا که او کاندیدای مورد قبول نظام بود و فکر می کردم همراهی با کاندیدای مورد نظر نظام موجب پویایی می شود. من از دوران نوجوانی وارد عرصه سیاسی شدم و وقتی که گروه فرقان قبل از انقلاب بیانیه شماره ۳ خود را صادر و سخنانی را در مورد امام خمینی(ره) بیان کرده بود با آنها وارد نزاع شدم. من پیرو خط امام در زمان زنده بودن ایشان بودم و ولایت فقیه را که از یادگارهای ایشان است قبول دارم. ضمن این که نسبت به رهبری نیز علاقه شخصی خاصی دارم. در سال ۸۸ نیز تا قبل از وقوع آن اتفاقات بر اساس نظر رهبری عمل کردم.