به گزارش افکارنیوز، عبدالله گل، رئیس جمهوری ترکیه در مقاله‌ای در روزنامه فایننشال تایمز نوشت، محمد مرسی، رئیس جمهوری مخلوع مصر باید آزاد شود. با این حال این مقام ارشد ترکیه سخنی برای روی کار آمدن مجدد مرسی عنوان نکرد.

عبدالله گل گفت: مردم مصر به دو گروه تقسیم شده‌اند که هر کدام علیه دیگری اقدامات خصمانه و خطرناک انجام می‌دهد. این شرایط نگران کننده و ناپایدار است.

وی ادامه داد: ترکیه از قیام مردم مصر در سال ۲۰۱۱ که به سرنگونی دولت حسنی مبارک، رئیس جمهوری سابق مصر انجامید، حمایت کرد و پس از آن نیز از روند برگزاری انتخابات که موجب روی کار آمدن محمد مرسی شد، پشتیبانی به عمل آورد. اما متاسفانه روند دموکراسی مصر در کمتر از دو سال با شکست مواجه شد. کودتایی که موجب عزل محمد مرسی شد که اولین رئیس جمهوری منتخب مصر بود، به وضوح روند پیشرفت این کشور را مختل کرد.

اظهارات رئیس جمهوری ترکیه که اقدامات ارتش مصر را کودتا علیه دموکراسی مصر نامیده احتمالا با واکنش تند مقام‌های قاهره روبه‌رو می‌شود چرا که آنها معتقدند که به خواست مردم پاسخ مثبت داده‌اند و به دنبال روی کار آوردن دولت نظامی نیستند.

گل تاکید کرد که مشکلات مصر باید از طریق راه‌های دموکراتیک حل و فصل شود چرا که این روش برای بازگردان مصر به دموکراسی موثرتر است.

وی در ادامه تاکید کرد که برای خاتمه دادن به اختلافها، تمامی گروهها باید در روند سیاسی مشارکت کنند.