رییس‌جمهور فردا به مجلس می‌رود

به گزارش افکارنیوز،رییس‌جمهور هفته گذشته در مراسم تحلیف خود لیست وزرای پیشنهادی خود را برای دولت یازدهم به مجلس شورای اسلامی ارائه کرد.

مجلس شورای اسلامی در طی سه روز در دو نوبت صبح و بعداز ظهر صلاحیت وزرای پیشنهادی دولت یازدهم را مورد بررسی قرار می‌دهد.

حسن روحانی در کنفرانس مطبوعاتی خود که هفته گذشته در سالن شهید بهشتی نهاد ریاست‌جمهوری برگزار شده بود، تاکید کرد که روز دوشنبه از تمامی وزرای خود دفاع قاطعی خواهد کرد.

روحانی در این نشست خبری خود در مورد معیارهای انتخاب اعضای کابینه خود گفت: معیار ما برای انتخاب کابینه شایستگی افراد، شرایط کشور، نیاز کشور به افراد باتجربه و باسابقه است و ما احساس کردیم که زمان نداریم برای این‌که بار دیگر بخواهیم خطا کنیم و باید افرادی در کابینه حضور داشته باشند که دارای تجربه و تخصص کافی باشند و در گذشته نیز عملکرد خوبی از خود ارائه کرده باشند.

رییس‌جمهور گفت: من به صراحت می‌گویم هیچ کس به بنده به عنوان رییس‌جمهور فشار نیاورد که کسی را انتخاب کنم و در کابینه قرار دهم و بنده هم کسی نیستم که در شرایط فشار تصمیم بگیرم و این کار را نمی‌کنم. تمام افراد تصمیم خودم بود، البته با بسیاری مشورت کردم.

روحانی با اشاره به برخی از شایعات در مورد کابینه، تصریح کرد: به مردم به صراحت می‌گویم، شایعاتی که در بیرون در مورد کابینه مطرح می‌شود درست نیست، واقعیت نیست؛ چرا که دولت شرکت سهامی نیست که بگوییم سهم این جناح و آن جناح چقدر است.

وی در ادامه به معیارهای خود و تیم همراهش برای انتخاب کابینه اشاره کرد و افزود: معیارهایی چون اعتدال‌گرایی، تخصص، ایمان، تقوا، پاکدستی، تجربه، کاردانی، شناخت واقعیت‌ها، ‌ اخلاق و باور به آنچه که مردم در انتخابات گفته‌اند، برای ما اصل مهمی بوده است. اعضای کابینه باید انتخابات مردم را باور داشته باشند و به آنها این موضوع گفته شده و آنها نیز پیام انتخابات را شنیده و باور کرده‌اند.

رییس‌جمهور اظهار کرد: ‌ اتهاماتی که در گوشه و کنار نسبت به برخی از افراد معرفی شده در کابینه می‌زنند، درست نیست، غیراخلاقی است، البته ممکن است در مجلس نیز مطرح شود، من در آنجا پاسخ می‌دهم، از تمام وزرا با قاطعیت دفاع می‌کنم، آنها را قبول دارم و از تک تک آنها دفاع می‌کنم.

روحانی با بیان این‌که بسیاری از کسانی که معرفی شدند، به صورت مستقیم می‌شناسم و در جاهای مختلف از جمله مجلس، شورای امنیت، در زمان جنگ و مراکز تحقیقاتی و پژوهشی با آنها کار کرده‌ام، گفت: البته چند نفری هستند که آشنایی زیادی با آنها ندارم، یعنی مستقیم با آنها همکاری نداشتم، البته از سوی افراد مطمئن معرفی شده‌اند و در لیست کارگروه‌ها بوده‌اند و فعالیت آنها از سوی کارشناسان مورد بررسی قرار گرفته است.

وی افزود: هیچ کس در انتخاب اعضای کابینه به من فشار نیاورد بخصوص کسانی که در انتخابات در کنار من و همصدای من بودند.