به گزارش افکارنیوز، سید عطاءالله صدر - معاون وزیر راه و شهرسازی - با بیان این‌که سازمان بنادر و دریانوردی خودگردان بوده و منابع درآمدی سازمان از محل خدماتی است که ارائه می‌دهد، اظهار کرد: در تمام دنیا کشتی‌هایی که وارد بنادر می‌شوند هزینه خود را به صورت ارز معتبر بین‌المللی به کشور مربوطه می‌پردازند در کشور ما نیز به همین صورت است و کشتی‌هایی که به بنادرمان وارد می‌شوند هزینه‌ی خود را به نمایندگی‌های خود پرداخت می‌کنند که این نمایندگی‌ها هزینه‌ مربوطه را به حساب سازمان بنادر واریز می‌کنند.

وی گفت: تا زمانی که نرخ ارز رسمی و بازار آزاد تفاوتی نداشت مشکلی نداشتیم اما از زمانیکه این تفاوت بین نرخ آزاد و رسمی افزایش یافته با مشکل مواجه شده‌ایم.

صدر توضیح داد: کشتیرانی‌های خارجی هزینه‌ خود را به صورت ارز به کارگزاری‌های خود پرداخت کرده و می‌کنند اما برخی نمایندگی‌ها این ارز‌ها را تبدیل کرده و با نرخ ارز مرجع یعنی ۱۲۲۶ تومان می‌پردازند.

رییس سازمان بنادر و دریانوردی با تاکید بر این‌که این هزینه درآمد اصلی کشور محسوب می‌شود و در واقع کار این نمایندگی‌ها به نوعی تصرف غیرقانونی در عوامل عمومی کشور است، گفت: کارگزاری‌ها موظفند هزینه‌ای که از کشتیرانی‌ها دریافت می‌کنند را به سازمان بنادر بپردازند اما برخی نمایندگی‌ها از این بازار آشفته سوء‌استفاده کرده و ارز را به نرخ آزاد می‌فروشند و هزینه‌ بنادر را به قیمت ارز مرجع پرداخت می‌کنند.

وی با بیان اینکه نمایندگیهایی که سوءاستفاده کردند جنجال زیادی به راه انداخته و قصد آشوب داشتند، افزود: این نمایندگیها همچنان بدهکار هستند که باید این بدهی را وصول کنیم.