بدهی ۵ هزار میلیاردی راه به بخش خصوصی

به گزارش افکارنیوز، مسعود خوانساری پیش از ظهر امروز در نشستی که با حضور وزیر پیشنهادی راه و شهرسازی در اتاق بازرگانی تهران برگزار شد، اظهار داشت: بیش از ۹۰ درصد از زیرساخت‌های وزارت راه توسط بخش خصوصی انجام می‌شود، اما باید در خصوص راه‌آهن هم باید وزیر پیشنهادی توجه لازم را داشته باشد چرا که مشکلات زیادی در بخش ریلی کشور وجود دارد.

وی افزود: وزیر راه و شهرسازی باید بینش اقتصادی داشته باشد و بیش از آنکه مدیر هزینه‌ای باشد باید مدیر بنگاهی بوده و به بخش خصوصی اعتقاد داشته باشد.

رئیس کمیسیون حمل و نقل اتاق تهران با تأکید بر اینکه بدهی وزارت راه به بخش خصوصی بیش از ۵ هزار میلیارد تومان است، گفت: سال گذشته ۱۳ هزار میلیارد تومان از بودجه عمرانی کشور تحقق یافته است و ما معتقدیم وزیری که به بودجه دولتی فکر کند نمی‌تواند موفق باشد.

خوانساری با تأکید بر اینکه بخش خصوصی موتور محرک اقتصاد کشور است، گفت: وزیر راه باید تفکر استراتژیک داشته باشد.

وی افزود: از مشکلات پیش روی وزارت راه می‌توان به این موضوع اشاره کرد که باید تأمین اعتبار لازم برای تکمیل پروژه‌های نیمه تمام صورت گیرد و می‌توان گفت که با بودجه دولتی امکان سر و سامان دادن این پروژه‌ها کمتر است.

خوانساری گفت: آخوندی از بنیانگذاران جهاد سازندگی است و از وزرای اسبق مسکن بوده است.

رئیس کمیسیون حمل و نقل اتاق بازرگانی تهران گفت: بینش اقتصادی مهمتر از نگاه پروژه‌ای است چرا که در شرایط فعلی وضع راه و شهرسازی باید نگرش اقتصادی داشته و از بخش خصوصی حمایت لازم را بکند.

وی افزود: در حال حاضر ۶ تا ۷ درصد از تولید ناخالص داخلی کشور به بخش حمل و نقل اختصاص دارد و این در حالی است که در کشورهای پیشرفته متوسط این شاخص ۱۲ تا ۱۵ درصد است لذا با جذب سرمایهگذاری خارجی و سوق دادن به سرمایههای داخلی میتوان سهم بخش حمل و نقل را در تولید ناخالص داخلی افزایش داد.