وجود دلایل قوی برای رای ندادن به زنگنه

به گزارش افکارنیوز،الیاس نادران نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی به تشریح دیدگاه‌های خود درباره ویژگی‌های وزرای صالح پرداخت.

وی با بیان اینکه یک وزیر باید به غیر از ویژگی‌های عمومی دارای توانمندی‌های دیگری نیز باشد، کارآمدی، تناسب تخصص و تجربه با مسئولیت واگذار شده به وی، سلامت اخلاقی و مادی، ظرفیت‌های کارشناسی و … را از جمله این موارد عنوان کرد.

نادران با تاکید بر اینکه به دلیل برخی اتفاقات رخ داده طی سال‌های اخیر اهمیت برخی از ویژگی‌های ذکر شده افزایش یافته است، تصریح کرد: اکنون توقع بر این است که این ویژگی‌ها در انتصابات و معرفی افراد لحاظ شود.

این نماینده مجلس در خانه ملت یکی از ویژگی های وزیر صالح را تبعیت عملی از مقام معظم رهبری دانست و گفت: افراد باید در رفتار و نه فقط در شعارها تبعیت خود از رهبر معظم انقلاب را نشان دهند.

وی اضافه کرد: افراد باید نشان دهند که اهل تعامل بوده و به خیمه نظام که اساس وحدت ملی ما را تشکیل می‌دهد، پایبند هستند؛ برای نمونه بعضا برخی افراد برای مخاطب قرار دادن رهبری نظام تعابیر مختلفی به کار می‌برند اما برخی برای اینکه خود را متفاوت با دیگران نشان دهند از واژه مقام رهبری استفاده می‌کنند که این برای من پسندیده نیست.

این استاد دانشگاه اهتمام برای مبارزه با مفاسد اقتصادی را مسئله دومی دانست که یک وزیر صالح باید دارای آن باشد و افزود: وزیر صالح اهتمام به پاکدامنی و وجود پاکدستی را باید در دستور کار قرار دهد، یعنی وزیر باید هم بر مبارزه با مفاسد اقتصادی اهتمام داشته و هم خودش پاکدست باشد.

وی با بیان اینکه تمامی افراد حاضر در دولت باید افرادی پاکدامن باشند، تصریح کرد: کسی که در پرونده بیمه ایران صدها میلیون تومان رشوه داده است صلاحیت حضور در دولت را ندارد؛ البته افرادی که در زمان مدیریت خود زمینه‌ساز قرارداد کرسنت بوده و اکنون نیز دارای پرونده در دادگاه هستند، صلاحیت حضور در دولت را ندارند.

نادران در ادامه به حوادثانتخابات ریاست جمهوری دوره دهم اشاره کرد و گفت که ۴ سال پیش اتفاقاتی در کشور افتاد که عده‌ای جمهوریت نظام را مخدوش کرده و آراء مردم را نادیده گرفتند.

وی افزود: برخی از آقایان وزرای پیشنهادی در آن دوران رسما نمایندگی آقای موسوی و کروبی را عهده‌دار بودند؛ در مجلس نیز شنیده‌ام برخی از این افراد گفته‌اند، بدون عذرخواهی رای اعتماد گرفته و به دولت خواهند رفت که البته این افراد اشتباه می‌کنند زیرا عذرخواهی آنها از رهبری و از مجلس نیست بلکه از مردم است.

این نماینده مردم تهران در خانه ملت همچنین گفت: اصرار بر مواضع ۸۸ با حضور در دولتی که قرار است به قانون اساسی و قوانین موضوع کشور تمکین کرده و نظام مدیریتی و سیاسی کشور را پذیرفته است، در تعارض است.

وی با بیان اینکه وزرای پیشنهادی باید به صراحت موضع خود را در قبال فتنه ۸۸ را روشن کنند، خاطرنشان کرد: افراد باید به ادعای تقلب، اصل فتنه و اتفاقاتی که در آن سال‌ها افتاد، واکنش نشان داده و مواضع خود را صریحا اعلام کنند.

این نماینده مردم در خانه ملت درباره بیژن زنگنه وزیر پیشنهادی نفت هم گفت: رای من به زنگنه منفی است و این رای منفی دارای دلایلی است.

وی سابقه مدیریتی زنگنه را یکی از دلایل رای منفی خود به وزیر پیشنهادی نفت دانست و بی‌توجهی زنگنه به برخی از زد و بندهایی حوزه نفت را عامل دیگر عنوان کرد.

نادران به اتفاقات پتروپارس و اتفاقات مشابه دیگر در دوران مدیریتی زنگنه اشاره کرد و ادامه داد: امروز شاهد حمایت برخی گرایش‌های متناقض و متضاد حوزه نفت از آقای زنگنه هستیم؛ به طور مثال ۲ وزیری که در دولت آقای احمدی‌نژاد حضور داشتند و یکی از آنها در اعتراض به نفر دوم در جلسه تودیع و معارفه گفت، چون می‌خواهند نفت را شخم بزنند مرا برداشته و وزیر بعدی را آوردند، امروز هر دونفرشان حامی زنگنه شده و در دفاع از وی در جلسات کمیسیون‌ها حضور می‌یابند.

این نماینده مردم در تهران در ادامه با بیان اینکه طی ۸ سال گذشته ساختار قدرت در حوزه نفت فرو ریخته و برخی مناسبات تغییر کرده است، تصریح کرد: زنگنه به عنوان سمبل برگشت به نظام مدیریتی قبل از این ۸ سال شناخته می‌شود و برخی اطراف وی هستند که به اصطلاح خودشان می‌خواهند نفتی‌ها را از این حوزه خارج کنند که این اتفاق قابل تامل و عجیب است.

وی با بیان اینکه دلایل قوی برای رای ندادن به زنگنه وجود دارد، اظهار داشت: من تلاش خود را برای رای ندادن نمایندگان به وزیر پیشنهادی نفت انجام میدهم.