گزارش FIBA از فینال قهرمانی آسیا

به گزارش افکارنیوز، در گزارشی به قهرمانی ایران در رقابت‌های جام ملت‌های آسیا و صعودش به جام جهانی اسپانیا اشاره کرده است.

در این گزارش آمده است: ایران و فیلیپین در فینال رقابت‌های قهرمانی آسیا نشان دادند آسیا با قدرت در جام جهانی ۲۰۱۴ اسپانیا حاضر می‌شود. فیلیپین با اینکه مارکوس دوسیت سنتر اصلی تیمش را به دلیل مصدومیت در اختیار نداشت، عملکرد قابل قبولی برابر بازیکنان بلند قامت ایران داشت و توانست پایاپای پیش رود. این تیم شرق آسیایی با اینکه ۸۵ – ۷۱ برابر ایران شکست خورد اما چیزی کم نداشت.

در طرف مقابل نیز ایران با برنامه‌های دفاعی و ریباند‌های قدرتمند حریفش را تسلیم کرد. دو تیم در این تورنمنت با مهره‌های اصلی خود درخشیدند و به فینال رسیدند. در فیلیپین می‌توان به جیسون کاسترو، گارد راس این تیم اشاره کرد که بهترین گارد راس مسابقه‌ها نیز معرفی شد. در ایران نیز اوشین ساهاکیان و حامد حدادی که در تیم منتخب آسیا نیز بودند، نقشی پررنگ در قهرمانی ایران داشتند. حدادی ارزشمندترین بازیکن تورنمنت شد و نقشش را به طور کامل در این مسابقه‌ها ثابت کرد. با اینکه بازی بسیار نزدیک پیش می‌رفت اما ایران خیلی زود توانست با تغییر سیستم دفاعی‌اش شرایط سختی برای فیلیپین ایجاد کند. صمد نیکخواه بهرامی با ۱۹ امتیاز و ۷ پاس منجر به گل شرایط خوبی داشت و در نهایت نیز توانست سومین کاپ قهرمانی‌اش را در آسیا بالای سر ببرد.

فشار تماشاگران فیلیپین به عنوان میزبان مسابقه‌ها بالا بود اما ایران سعی کرد با استفاده از موقعیت‌هایش فاصله امتیازی را افزایش داده و فشار بازی را بر حریفش زیاد کند. فیلیپین مهره‌ای کلیدی در اختیار نداشت و به همین دلیل در دفاع و حمله تحت تاثیر ایران بود اما باز هم بازیکنان پیرامونی این تیم با شوت‌های سه امتیازی دفاع ایران را آزار می‌دادند. این موضوع از تغییر پیاپی سیستم دفاعی بچیروویچ کاملا مشخص بود.

با این حال آنچه در نیمه دوم مسابقه دیده می‌شد، آرام کردن بازی توسط کادر فنی ایران و ملی‌پوشان کلیدی این تیم بود که باعثشد رفته رفته برتری ایران مشهود شود و فیلیپین برابر دفاع و حمله‌های حریفش کاری از پیش نبرد. از ابتدای کوارتر چهارم دیده می‌شد که فیلیپین دیگر نمی‌تواند آنچه می‌خواهد را در زمین اجرا کند و تنها نظاره‌گر قدرت‌نمایی بازیکنانی چون حامد حدادی و صمد نیکخواه بهرامی است.

با اینکه فیلیپین میزبان مسابقهها بود، از همان ابتدا به دنبال مدال طلا بود و با اینکه عملکرد خوبی در فینال داشت اما نتوانست موفق شود. فیلیپین و ایران در فینال دیداری قابل قبول داشتند و نشان دادند با قدرت برای جام جهانی آماده میشوند.