گارد ساحلی ایران نفتکش هندی را توقیف کرد

به گزارش افکارنیوز،رویترز اظهار کرد: رئیس یک پالایشگاه هندی خریدار نفت از عراق و مدیر کشتیرانی هند گفتند، یک کشتی هندی حامل نفت عراق به دلیل نگرانی ها در مورد آلودگی محیط زیست دریایی، در آبهای سرزمینی ایران، توسط گارد ساحلی این کشور توقیف شده است.
یک منبع دیگر در شرکت هندوستان پترولیوم هند گفت، نفتکش دش شانتی حامل ۱۴۰ هزار تن نفت خام بصره عراق به هند بود.
عراق بزرگترین تامین کننده نفت هند در ماه ژوئن بوده است. صادرات نفت ایران به هند که قبلا رتبه دوم را در بین تامین کنندگان نفت دهلی نو داشت، به دلیل تحریم های غرب کاهش یافته است.
اس روی چائودری، رئیس شرکت هندوستان پترولیوم به رویترز گفت: «این نفتکش متعلق به شرکت حمل و نقل دریایی هند بود که نفت خام عراق را برای ما حمل می کرد… این نفتکش به منظور کنترل آلودگی توسط مقامات ایرانی توقیف شده است.»
این کشتی در روز سه شنبه در آب های سرزمینی ایران متوقف شده است.
وی افزود: «شرکت حمل و نقل دریایی هند به ما اطلاع داده است که وضعیت این نفتکش به زودی مشخص خواهد شد.»
گاوتام چاترجه، رئیس هیئت مدیره کشتیرانی هند تایید کرد که گارد ساحلی ایران نسبت به نشت نفت از این کشتی مشکوک شده و آن را مورد بازرسی قرار داده است.
وی افزود: «آنها چیزی پیدا نکرده اند. حالا از آنها خواسته شده تا کشتی را به بندرعباس انتقال دهند. پس از این به ما گفته شده است که احتمالا یک بازرسی دیگر نیز انجام خواهد گرفت.»
دو منبع مطلع در شرکت حمل و نقل دریایی هند گفتند وضعیت این نفتکش در روز جمعه مشخص خواهد شد.
یکی از این منابع گفت: «این کشتی هنوز در خلیج فارس حضور دارد. پس از آنکه نفتکش مذکور به فجیره امارات رسید ما کسب اطلاع خواهیم کرد که آیا وضعیت مشخص شده است یا نه.»

پیش تر، منابع عربی از تشکیل یک لکه نفتی بزرگ در آب های ایران توسط یک شناور هندی خبر داده بودند.