لغو صادرات به دلیل گرانی گوشت

به گزارش افکارنیوز،سید محمد موسوی با اشاره به عملکرد تعاونیهای تولید کننده فراورده‌های گوشتی اظهار داشت: امسال نیز مثل سال گذشته عملکرد مناسبی در این صنعت وجود ندارد و در هیچ جای دنیا تولید کننده این گونه بدون حمایت و تنها نمی‌ماند، بلکه حمایت‌ها از تولید در اولویت قرار می گیرد.

وی با بیان اینکه برای واردات گوشت معضلات زیادی پیش روی تولید کننده محصولات گوشتی وجود دارد، گفت: بانک مرکزی ارز از تولید کننده گرفته و به واردکننده گوشت هندی و برزیلی داده، تا گوشت این بخش تامین شود که همیشه با مشکل مواجه هستیم.

مدیرعامل اتحادیه تعاونی‌های تولید کننده فرآوردهای گوشتی تاکید کرد: مشکلات کشتار دام و نیز عدم هماهنگی میان دستگاه‌های مختلف موجب شده در ۴ ماه سال جاری بدترین عملکرد وجود داشته باشد.

موسوی با بیان اینکه حداکثر تولید فرآورده‌های گوشتی در ۴ ماه اول سال ۸۰ هزار تن بوده است، تصریح کرد: میانگین تولید سال ۴۵۰ هزار تن است که تولید سال جاری به هیچ وجه مطلوب نبوده و در نیم سال باید ۲۰۰ هزار تن تولید باید وجود داشته باشد.

وی دلایل کاهش تولید را گرانی مواد اولیه به خصوص گوشت دانست و افزود: کاهش سرمایه در گردش و خالی شدن حساب‌ها برای وارد کردن گوشت از خارج از جمله دیگر این عوامل است.

این فعال تعاونی‌ها عنوان کرد: طبق روال گذشته برای مجوز حضور ناظران دام پزشک و صدور ویزا به کشورهایی که دام ذبح اسلامی می‌شود، دو هفته زمان می‌برد اما اکنون به بیش از دو ماه و نیم طول می‌کشد که روی تولید محصول تاثیر منفی گذاشته است.

موسوی در خصوص قیمت فرآورده‌های گوشتی گفت: گوشت زمانی که هر کیلو ۳۰ هزار تومان باشد، محصول نیز به همان قیمت بالا می‌رود.

وی بیان داشت: هر کیلوگرم گوشت در حالت عادی برای مصرف ۵ نفر است، اما در فرآورده‌های گوشتی برای ۱۰ نفر مصرف می‌شود.

به گفته این فعال تعاونی‌ها به دلیل کاهش تولید و وضعیت گوشت صادرات که قبلا به کشورهای حاشیه خلیج فارس انجام می‌شده به دلیل افزایش هزینه تولید مقرون به صرفه نیست و مزیت صادراتی ندارد، در حالی که در گذشته ۲ تا ۳ میلیون دلار از این محل صادرات وجود داشت.

وی ابراز امیدواری کرد، با حضور دولت جدید موانع تولید به خصوص تولید فرآوردهای گوشتی برداشته شود، تا با صادرات تو ارز آوری برای کشور و نیز ایجاد اشتغال شاهد تحقق حماسه اقتصادی باشیم.