نوریان: مقصودی روزگار بوکس ایران را سیاه کرده

به گزارش افکارنیوز، پس از انتقادات شدید فروتن گل‌آرا از نایب رئیس فدراسیون بوکس این بار نوبت به انوشیروان نوریان یکی از شناخته‌ترین مشت زنان تاریخ بوکس ایران رسید. وی تنها بوکسور تاریخ ورزش ایران است که سابقه حضور در سه دوره مسابقات المپیک را دارد. نوریان یک سال قهرمان قاره آسیا، دو سال نایب قهرمان آسیا و شش سال قهرمانی ملی را در کارنامه دارد.

انوشیروان نوریان در گفت‌وگو با خبرنگار ورزشی خبرگزاری فارس، در مورد اینکه چطور شد با فدراسیون بوکس برای هدایت تیم ملی به توافق نرسید، اظهار داشت: با توجه به پیشنهادی که برای هدایت تیم ملی بوکس از سوی رئیس فدراسیون به من شده بود، پیش از اینکه تیم ملی به مسابقات قهرمانی آسیا اعزام شود بنده با احمد ناطق نوری در رابطه با این موضوع صحبت کردم و قرار شد پس از بازگشت ملی‌پوشان از اردن به توافق نهایی برسیم، اما متاسفانه پس از بازگشت تیم ملی مقصودی به من اعلام کرد که فدراسیون پول ندارد و ماهانه ۳۰۰ هزار تومان می‌تواند به من حقوق بدهد به همین دلیل من هم این موضوع را قبول نکردم. البته دلیل مخالفتم اصلا مبلغ قرارداد نبود، چرا که آنها با این کار می‌خواستند به من بی‌احترامی کنند.

وی افزود: اگر فدراسیون مشکل مالی دارد چطور حقوق ۴۰ تا ۵۰ نفر از کارمندان خود را می‌تواند پرداخت کند، اما حقوق مربی را که کمیته ملی المپیک مشخص کرده را نمی‌تواند بدهد؟ البته مقصودی می‌دانست که اگر من هدایت تیم ملی را بر عهده بگیرم قطعا از افرادی در کادر فنی تیم ملی استفاده خواهم کرد که در این رشته تخصص دارند، نه از افرادی مثل مقصودی که اصلا تخصص و حرفه‌ای در بوکس ندارند.

بوکسور سابق تیم ملی در ادامه گفت: برخی از دوستان که در تیم ملی مسئولیت دارند اصلا به هیچ عنوان تخصصی در این رشته ندارند و متاسفانه با توجه به عدم آشنایی با این رشته برای همه تصمیم می‌گیرند. بنده معتقدم کسی که برای بوکس یک مملکت تصمیم می‌گیرد باید علم و دانش، تخصص و تجربه در این رشته را داشته باشد تا در مورد بوکس اظهار نظر کند. مقصودی اصلا چیزی از بوکس نمی‌داند و به هیچ عنوان در این رشته تخصص ندارد و بدتر از همه اینکه برای همه ملی‌پوشان و کادر فنی هم تصمیم می‌گیرد.

نوریان در ادامه در مورد اینکه منوچهر مقصودی مدعی است که در بوندس لیگای آلمان مبارزاتی را در دوران جوانی داشته، گفت: نایب رئیس فدراسیون بوکس مدعی است در بوندس لیگای آلمان بازی کرده و این صحبت‌ها واقعا خنده‌دار است، چون هنوز او نمی‌داند که بوندس لیگا برای فوتبال است نه بوکس. من نمی‌دانم ایشان چه زمانی بوکسور بوده که هیچکس از او رزومه‌ای ندیده است. واقعا برای فدراسیون بوکس متاسفم که یک فردی مثل مقصودی که هیچ تخصصی در این رشته ندارد همه کاره بوکس است.

قهرمان سابق تیم ملی بوکس در ادامه خاطرنشان کرد: نایب رئیس فدراسیون یک گروه را دور خود جمع کرده و از آنها در تیم‌های ملی استفاده می‌کند. یک نفر مثل اصغر اشرفی که هیچ سابقه‌ درخشانی در بوکس ندارد و به خاطر اینکه بله قربان‌گو است حالا مربی جوانان در تیم ملی شده است.

نوریان در مورد اینکه در صحبت‌های خود با رئیس فدراسیون شرایط قراردادش را اعلام کرده، گفت: یک روز قبل از اعزام تیم ملی به اردن به دفتر ناطق نوری رفتم و در همان جلسه به او گفتم تا المپیک برزیل سه سال زمان داریم و من قرارداد چهار ساله با فدراسیون می‌بندم و تا یک سال بعد از المپیک در کنار ملی‌پوشان می‌مانم. حتی به ناطق نوری گفتم در قراردادم می‌نویسم که اگر در المپیک برزیل دو مدال برای تیم ملی کسب نکردم تمام مبلغ قراردادی که از فدراسیون گرفتم را پس می‌دهم و در رسانه‌ها هم از همه مردم عذرخواهی می‌کنم و بوکس را برای همیشه کنار می‌گذارم. ناطق ‌نوری از صحبت‌های من ابراز رضایت کرد، اما متاسفانه مقصودی احساس خطر کرد و به سرعت زیرآب من را زد.

وی افزود: رئیس فدراسیون واقعا آدم منطقی‌ای است، اما متاسفانه به دلیل اینکه مشغله کاری زیادی دارد مسئولیت فدراسیون را بر عهده نایب رئیس خود واگذار کرده و او نیز بوکس را به فلاکت کشانده است. تمام بدبختی‌های بوکس زیر سر نایب رئیس فدراسیون است و تا زمانی که او در جمع این خانواده حضور دارد روزگار بوکس ما به همین شکل سیاه است.

نوریان در ادامه گفت: یکی دیگر از شرایطم این بود که بوکسورها و کادر فنی را خودم انتخاب کنم و مثل مقصودی پارتی‌بازی نکنم؛ چرا که تیم ملی جای متخصص است نه افراد بی‌تجربه. به عنوان مثال مقصودی مدتی پیش یک نفر را که در فریدون‌کنار ماهی‌فروش است و تنها یک قهرمانی در مازندران دارد را آورد و مدتی را به عنوان مربی تیم ملی از او استفاده کرد.

وی در مورد مربیان خارجی تیم ملی که به خاطر دخالت‌های مقصودی از ایران می‌روند، گفت: سال‌ها پیش یک مربی کوبایی هدایت تیم ملی را بر عهده گرفت که واقعا مربی بسیار خوبی بود و ماهانه ۵ هزار دلار به او حقوق پرداخت می‌شد، اما به دلیل اینکه به مقصودی اجازه دخالت در کارهای فنی را نمی‌داد او نیز با بهانه‌‌تراشی مربیان خارجی را فراری داد. همان مربی حالا کاری با تیم ملی کوبا کرده که آنها در حال حاضر در دنیا حرف اول را می‌زنند. متاسفانه تا به امروز ۱۰ مربی خارجی به ایران آمده‌ که همه آنها به خاطر اینکه به مقصودی اجازه دخالت در امور فنی را ندادند، کاری کرد که آنها از ایران فرار کردند.

نوریان در مورد بی‌احترامی که به مظاهری در تیم ملی شده است، گفت: آقایان تا یک نفر بهتر از همه را می‌بینند بلایی سرش می‌آورند که راهش را گم کند. علی مظاهری را نگاه کنید برای اینکه چهره او را پیش مردم خراب کند او را بی‌‌انضباط معرفی کردند. اگر مظاهری در طول این سال‌ها بی‌انضباط بوده چه طور توانسته برای تیم ملی ایران عناوین قهرمانی کسب کند.

قهرمان سابق تیم ملی در پایان گفت: بوکسورها شبانه روز تمرین کردند و راهی المپیک شدند و همه دیدیم که در دو سه بازی مقصودی آنها را کوچ میکرد. واقعا خندهدار است، کسی که اصلا از بوکس سررشته ندارد چطور میتواند برای ملیپوشان تصمیم بگیرد؟ حتی در لندن گویا او میخواسته روی صندلی کوچ بنشیند که به او اجازه ندادند. اصلا دوست ندارم شخصیت افراد را زیر سؤال ببرم، اما ناچارم به زودی تمام کارهایی که پشت پرده انجام شده و کسی از ترس آنها را مطرح نکرده را رسانهای کنم تا دوستان برای همیشه از صحنه بوکس کنار بروند تا این رشته هم روزهای خوب خود را ببیند.