فرکی: خوشحالم الگوی سایرین هستیم

به گزارش افکارنیوز، حسین فرکی، سرمربی بااخلاق و موفق فولاد، از عوامل موفقیت تیمش، کیفیت لیگ برتر و چشم‌انداز آینده تیمش سخن گفت.

* فولاد از ۶ بازی، ۱۵ امتیاز کسب کرده و اکنون صدرنشین لیگ برتر است. ابتدا درباره وضعیت فعلی تیم‌تان بگویید.

درباره فولاد باید گفت، چیزی که عیان است، چه حاجت به بیان است. خوشبختانه از ۶ بازی، ۵ برد و یک باخت داشتیم که حاصل آن ۱۵ امتیازی است که ما را در صدر نگه داشته است. بازیکنان ما زحمت کشیدند و بر خلاف سال قبل که این روزها اوضاع خوبی نداشتیم، امسال شرایط خوبی داریم. امیدوارم در ادامه با تلاش بازیکنان و انگیزه آن‌ها، همین روند را داشته باشیم.

* از وضعیت فعلی تیم‌تان رضایت کامل دارید؟

هنوز شرایط ما به ایده‌آل مورد نظر من نرسیده است. طبیعی است که فعلا از استرس سال قبل کمک می‌گیریم. هنوز بازیکنان جدیدمان با سایرین هماهنگ نشده‌اند و ما نتوانسته‌ایم از آن‌ها استفاده کنیم. امیدوارم در ادامه بتوانیم از همه موجودیت‌ خود برای موفقیت استفاده کنیم.

* ولی تیم شما بسیاری از بازیکنان فصل قبل خود را حفظ کرده است.

بله! این شرایط به ما کمک کرده که کار تیمی خود را با هماهنگی بیشتری نسبت به سال قبل شروع کنیم ولی در ادامه دوست داریم کسانی که امسال به ما اضافه شده‌اند با سایرین هماهنگ‌تر شوند و به ما کمک کنند. البته بازیکنان ما در تمرین‌ها با روحیه و انگیزه بالا و پرکار ظاهر می‌شوند ولی هنوز از آن‌ها رضایت کامل ندارم.

* فولاد از شش بازی ۱۵ امتیاز گرفته و نمی‌شود گفت که از نتیجه تیم‌تان راضی نیستید. پس بنابراین رضایت نداشتن شما به نحوه عملکرد بازیکنان‌تان برمی‌گردد. چه شاخص‌هایی مد نظرتان است که در صورت ایجاد آن‌ها در تیم، رضایت کامل خواهد داشت؟

شرایط امسال با سال قبل متفاوت است. تیم‌ها امسال مجهزتر و مسلح‌تر هستند. برخی تیم‌ها هدف اول‌شان این است که امتیاز از دست ندهند و بعد به دنبال امتیاز هستند ولی ما شرایطی داریم که می‌خواهیم امتیاز بگیریم. طبیعی است که این مسئله ممکن است روی بازیکنان ما تاثیر منفی بگذارد و اجازه ندهد که کیفیت واقعی‌شان را ارائه دهند. اگر در تمرین‌های ما حضور پیدا کنید خواهید دید که بازیکنان ما آن جا خیلی روان و پرتحرک کار می‌کنند چون فضای تمرین به دور از فشار و استرس است. در مقابل حریفان، کمی کار سخت می‌شود چون آن‌ها برابر تیمی قرار می‌گیرند که صدرنشین است. باید تمرین کنیم که در چنین بازی‌هایی موفق باشیم. مطمئنا در آینده شرایط بهتری خواهیم داشت.

* برخی مربیان لیگ برتری دلیل عدم نتیجه‌گیری تیم‌شان را گذراندن فصل بدنسازی و باقی بودن آثار آن روی بدن بازیکنان عنوان می‌کنند. این مسئله روی تیم شما چقدر تاثیرگذار بوده است؟

ما ۴۵ روز قبل از شروع لیگ کارمان را شروع کردیم و تیم به طور کلی از نظر بدنی مشکلی ندارد و تنها شاید به طور جزئی مشکل داشته باشیم. هنوز چند بازیکن ما تلاش می‌کنند که به کمک مربی بدنساز به سایرین نزدیک شوند چون دیرتر به جمع ما اضافه شدند. آن‌ها هنوز ۲۰ تا ۳۰ درصد تا سطح سایرین اختلاف دارند. باقی بازیکنان از دقیقه یک تا ۹۰ به خوبی می‌جنگند و می‌دوند.

* با رفتن آرش افشین از فولاد، خیلی‌ها فکر می‌کردند که خط حمله شما با مشکل مواجه شود ولی اکنون تیم شما جزو سه تیم اول جدول از نظر گلزنی است.

اعتقادم این است که تیم، یک نفر نیست و طوری نیست که با رفتن یک نفر، شرایط تیم عوض شود. سال قبل، افشین به ما کمک کرد و خودش خوب بود ولی حالا هم بازیکنان سال قبل را داریم و حاتمی را به خط حمله اضافه کرده‌ایم. او در پنج بازی که برای ما انجام داده، دو گل زده، بازیکن برزیلی ما هم سه گل و بختیار رحمانی دو گل زده‌اند. ما موقعیت‌های گل زیادی را هم از دست دادیم که اگر دقت می‌کردیم اکنون بهترین خط حمله را داشتیم. از این بابت مشکلی نداریم چون خیلی کار می‌کنیم. ضمن اینکه چند بازیکن جوان داریم که هنوز نتوانسته‌ایم از آن‌ها استفاده کنیم. ساسان انصاری، اسماعیل شریفات از این دسته‌اند. همچنین ایوب کلانتری، بختیار رحمانی و حتی مدافعان ما توانایی گلزنی دارند. خوشحالم که تیمم در جدول گلزنی سوم است.

* در سال منتهی به جام جهانی قرار داریم. آیا صعود تیم ملی به جام جهانی توانسته روی کیفیت لیگ و بازیکنان تاثیر بگذارد؟

احساس می‌کنم که این تاثیر را گذاشته است. حداقل تاثیرش ر ار در بازیکنان خودم می‌بینم و به آن‌ها گفته‌ام که امسال بهترین فرصت برای آن‌هاست که عملکرد خوبی در لیگ ارائه دهند و به تیم ملی برسند. مطمئنا این تاثیر مشهود خواهد بود به شرطی که بازیکنان هم از هر نظر به این مسئله توجه کنند. آن‌ها باید بدانند که رفتارشان در زمین و خارج آن خیلی مهم است. توجه به بازسازی بدنی، تغذیه و استراحت، نکات مهمی است که بازیکنان باید به آن‌ها توجه کنند. از سوی دیگر از کادر فنی تیم ملی انتظار داریم که نگاه فراخ‌تری داشته باشند و فعال‌تر حاضر شوند و کار تیم‌های لیگ را دنبال کنند. این وظیفه کادر فنی تیم ملی است و می‌دانم که این کار را انجام می‌دهد. آن‌ها باید سعی کنند که حق بازیکنان شایسته را ادا کنند.

* برای پلی‌آف لیگ قهرمانان آماده هستید؟

ما از نظر فنی آماده‌ایم ولی هنوز بحثسخت‌افزاری ورزشگاه الغدیر مطرح است. امیدوارم شرایط این ورزشگاه با توجه به بازدید بازرسان AFC که شهریور است، طوری شود که چهار سهمیه ایران کامل شود. خوشحالیم که می‌توانیم برای دومین بار حضور در لیگ قهرمانان آسیا را تجربه کنیم.

* صدرنشینی فولاد در لیگ برتر بار دیگر ثابت کرد که ثبات در تیم‌های فوتبال می‌تواند به موفقیت آن‌ها بینجامد.

بدون شک همین طور است. این موفقیت‌ها حاصل نمی‌شود مگر با پشتوانه خوب و برنامه‌ریزی مناسب، مدیریت فوتبالی با عملکرد خوب و جمع کردن تیم و هزینه کردن خو در آن. کم کردن حاشیه‌ها می‌تواند به هر تیمی کمک کند که مسیر رسیدن به اهداف را دنبال کند. ما خوشحالیم که می‌توانیم الگوی خوبی برای سایرین باشیم هرچند اکنون چند باشگاه هستند که به همین شکل عمل می‌کنند.

* با گذشت شش هفته از لیگ برتر، آیا نقطه ضعفی در آن دیده‌اید؟

تا اینجا همه چیز خوب پیش رفته است ولی جابه‌جایی زمان بازی‌ها و فاصله کم بازی‌ها هم ما را اذیت کرده است. امیدوارم در ادامه شاهد تغییرات در برنامه نباشیم.

* سوال پایانی ما درباره تیم ملی است. تیم ملی برای حضور موفق در جام جهانی چه اقداماتی باید انجام دهد؟

موفقیت تیم ملی آرزوی همه ماست. باید حضور قدرتمندی در جام جهانی داشته باشیم که این حضور نیازمند همکاری متقابل تیم ملی و باشگاه‌هاست. لیگ باید طوری باشد که به تیم ملی لطمه نخورد و برعکس. بازیکنان مادامی که در لیگ هستند آماده‌اند و اردوی پایانی تیم ملی می‌تواند در اردیبهشت و پس از پایان لیگ باشد. از طرفی کادر فنی تیم ملی حق دارد در روزهای فیفا برای تیم ملی برنامه داشته باشد و از بازی‌های تدارکاتی خوبی بهره‌مند باشد.

باید در جام جهانی از حیثیت فوتبال ایران دفاع کنیم تا خدای نکرده به مشکل نخوریم. مسئولان فدراسیون هم باید همه تلاش خود را بکنند که برنامههای کادر فنی اجرا شود.