دست رانت‌خواران در حنا می‌ماند؟

به گزارش افکارنیوز، منطقه آذربایجان غربی، ادامه روند افزایش قیمت طلا و ارز موجب رکود در بازار بورس شده و این امر سرمایه‌گذاری در بخش مولد را کند کرده و افزایش سرمایه‌گذاری در بخش غیر‌مولد که امکان رانت و سود‌های کلان اقتصادی را تا حد زیادی بالا می‌برد، به شدت افزایش یافته بود.

به نظر می‌رسد با ادامه دار‌ شدن روند نزولی قیمت طلا در بازار در روزهای اخیر سرمایه‌هایی که باید در مسیر تولید، صنعت و خدمات به کار گرفته می‌شدند، به این سمت هدایت شده و دست رانت‌خوارانی که یک شبه سرمایه خود را به دو برابر افزایش می‌دهند، در حنا می‌ماند.

" دکتر غلامرضا منصورفر "، عضو هیات علمی دانشگاه ارومیه، تصریح کرد: ارز و طلا برای سرمایه‌گذاری ساخته نشده‌اند و در هیچ‌کجای دنیا این‌گونه نیست که هر کس مقداری ارز خریداری کند، به امید این‌که ظرف چند ماه ۲۰ درصد سود به دست بیاورد؛ ارز مصارف خود را دارد و در واقع برای انجام فعالیت‌های اقتصادی مصرف می‌شود، نه فعالیت‌های سوداگرانه.

وی ادامه داد: خوشبختانه با توسعه شبکه‌های مجازی و اینترنتی و حضور افراد با تجربه و مطلع در آن فضا اطلاعات خوبی در اختیار علاقه‌مندان به سرمایه‌گذاری در بازار بورس قرار می‌گیرد، این افراد می‌توانند با مطالعه اجمالی از بورس و مکانیزم خرید و فروش در آن، همچنین مراجعه به وب سایت‌ها از جمله وب سایت رسمی بازار بورس دانش عمومی خود را در این حوزه افزایش دهند.

منصورفر بیان کرد: افرادی که از تجربه کافی در این زمینه برخوردار نیستند، همچنین می‌توانند با مراجعه به کارگزاری‌ها با آن‌ها مشاوره کنند، چرا که بهترین سرمایه‌گذاری با مشاوره انجام می‌شود، کسب اطلاعات در این حوزه صرفا علاقه می‌طلبد، چرا که منابع موجود هستند و کتاب‌های زیادی به زبان ساده و اطلاعات بسیار ارزشمند نگارش شده‌اند.

عضو هیات علمی دانشگاه ارومیه در رابطه با ریسک پذیری معاملات اظهار کرد: سرمایه‌گذاری در هر حوزه‌ای که باشد همراه است با پذیرش ریسک و همواره باید تصوری از ضرر در ذهن داشت، اما در بازارهای مالی مکانیزم‌هایی برای پوشش ضرر وجود دارند؛ بهتر است فرد مبتدی با تمام سرمایه خود وارد نشود و با سرمایه اندک این کار را آغاز کند تا فن و اطلاعات مورد نیاز را در اثر تجربه به دست آورد، یکی از بهترین تکنیک‌های کاهش ریسک، تفکیک مناسب سرمایه و استفاده از سبد سرمایه‌گذاری است.

" جواد تقی‌زاده "، یکی از سرمایه گذاران بازار بورس به خبرنگار ایسنا گفت: بازار بورس یک بازار امن برای سرمایه‌گذاری است و من با یک میلیون سرمایه وارد این بازار شدم و با افزایش اطلاعات و آگاهی به نحوه سرمایه‌گذاری به تدریج به خرید و فروش سهام پرداختم.

وی ادامه داد: در حال حاضر بازار بورس روزهای پر رونقی را پشت سر می‌گذارد، ولی افزایش حجم سرمایه‌های ورودی به این بازار ممکن است منجر به افزایش حبابی قیمت سهام برخی شرکت‌ها شود.

" وحید جوادی "، سرپرست بورس منطقه‌ای آذربایجان غربی نیز در گفت‌وگو با خبرنگار ایسنا، گفت: بازارهایی چون بازار طلا و ارز در یک برهه زمانی دچار قیمت‌های حبابی می‌شوند و این امر موجب تشویق سرمایه گذاران و سرمایه داران به ورود به عرصه خرید و فروش آن می‌شود.

وی ادامه داد: این بازار ممکن است در یک مدت کوتاهی بتواند، سرمایه‌های سرگردان جامعه را به سمت خود سرازیر کند ولی به طور حتم نمی‌تواند نیاز یک اقتصاد رو به توسعه را برآورده کند.

سرپرست بورس منطقه‌ای آذربایجان غربی توضیح داد: بازار بورس، دارای یک سیستم قیمت گذاری شفاف است و سرمایه گذاران با اطمینان بیشتری می‌توانند در آن سرمایه‌گذاری کرده و علاوه بر کسب سود، به رونق گرفتن تولید صنعت کشور کمک کنند.

جوادی خاطر‌نشان کرد: البته افرادی که می‌خواهند سرمایه‌های خود را در بازار بورس به راه بیندارند، باید از افراد متخصص به ویژه کارگزاری‌های مستقر در این بازار کمک بگیرند.

به گزارش ایسنا، با توجه به این‌که این روزها سرمایه‌های سرگردان به دنبال مکانی برای آرامش هستند، کارشناسان، بازار سرمایه را امن‌ترین بازار برای حضور سرمایه‌ها می‌دانند زیرا این بازار علاوه بر اینکه از بازدهی و نقدشودنگی بالایی برخوردار است، به چرخه تولید در کشور کمک می‌کند و مانند بازارهای تورم زا به اقتصاد ملی لطمه نمی‌زند.

به طور حتم با ادامه روند موجود، بازار بورس میزبان، سرمایههایی که از بازار ارز و طلا خارج شدند، میشود و چرخهای اقتصاد کشور از تالارهای بورس به گردش در میآیند.