به گزارش افکارنیوز، محمد ایرانی کارشناس مسائل خاورمیانه درباره تهدیدات اخیر آمریکا علیه سوریه گفت: شرایط منطقه شرایطی عادی نیست و اکثر مناطق حساس خاورمیانه درگیر مناقشات سیاسی و طایفه‌‌ای است، همزمان تحرکات نظامی هم وجود دارد که هم راستا با مناقشات سیاسی حرکت می‌کند.

محمد ایرانی افزود: به نظرم بخش‌هایی در جبهه غرب به ویژه در درون ایالات متحده به دنبال این هستند که بهانه‌ای برای عملیات نظامی در سوریه داشته باشند؛ امروز که بحثبه کارگیری سلاح شیمیایی در سوریه مطرح است، طرف‌های جنگ طلب گمان می‌کنند که شرایط مورد نظرشان فراهم است ولی این در واقع یک دستاویز است.

وی ابراز داشت: هنوز خاورمیانه تحت تأثیر عملیات‌های نظامی آمریکا است و هنوز مشکلات ناشی از حضور آمریکایی‌های در عراق و افغانستان و دخالت‌هایشان بر منطقه سایه افکنده که این مسئله حتی در سیاست داخلی آمریکا هم تأثیر گذاشته است.

این کارشناس مسائل خاورمیانه گفت: اکنون این نگرانی وجود دارد که ورود مستقیم به جنگ سوریه و هر گونه دخالت نظامی در بحرانی پیچیده برای آمریکا تبعاتی سنگین داشته باشد و لذا این ملاحظات در نزد کاخ سفید مورد توجه است.

وی گفت: امروز شرایط بین‌المللی با دوره دخالت نظامی آمریکا در عراق و افغانستان متفاوت است، روس‌ها در آن دوره اهمیتی به حضور آمریکا نمی‌دادند و یا منافع کمتری از سوریه در مناطق مورد نظر آمریکا تعریف کرده بودند.

محمد ایرانی تصریح کرد: اکنون روسیه و چین موانع اصلی در مقابل آمریکا هستند، در منطقه هم قدرت‌های بازدارنده‌ای مطرح هستند که در صدر آنها جمهوری اسلامی ایران است؛ وقتی این پازل را کنار هم قرار می‌دهیم، متوجه می‌شویم که غرب شانسی برای برقراری توازن ندارند و به نظر می‌آید که واشنگتن از تهدیدها عقب‌نشینی کنند.

وی با اشاره به اینکه شرایط برای به کارگیری قدرت نظامی توسط آمریکا مهیا نیست، گفت: از سوی دیگر تحقیقاتی مستقل درباره حمله شیمیایی انجام نشده تا افکار عمومی در آمریکا و جهان برای اقدام در سوریه متقاعد شود و شاید آنچه در جریان است نوعی قدرت‌نمایی از سوی کاخ سفید باشد.

وی با اشاره به اینکه تبلیغات بُعد اصلی اظهارات اخیر چاک هیگل وزیر دفاع آمریکا است، تصریح کرد: البته می توان تحرکات ناوهای آمریکا را یک گام به جلو برای دخالت نظامی به برخی مناطق خاورمیانه درآینده توصیف کرد، این موضوعی نیست که آمریکایی‌ها آن را از دستور کار خود خارج کنند و این تهدیدات در آینده می‌تواند عملی شود و این یک گام به جلوست ولی الان شرایط برای اقدام نظامی آمریکا فراهم نیست.

این کارشناس مسائل خاورمیانه در ادامه درباره اخبار منتشر شده در برخی از رسانه‌ها درباره هماهنگی تل‌آویو و واشنگتن برای اقدام نظامی در سوریه اظهار داشت: اجرای عملیات جدید از سوی اسرائیل بعید نیست ولی تل آویو باید در نظر داشته باشد میزان آسیب‌پذیری‌اش به نسبت آمریکا و دیگر کشورهای غربی که با ناوگان خود وارد بحران سوریه می‌شوند، بیشتر است.

وی افزود: تلآویو باید متوجه باشد اگر حضور پررنگ در سوریه داشته باشد باید آماده قبول تبعات بعدی از جانب سوریه و نیروهای هم پیمان دمشق باشد و در صورت وقوع دخالت نظامی باید انتظار داشت که کانونهای ناآرامی در خاورمیانه شاهد افزایش بحران شود.