تزریق واکسن مننژیت ۱۵روز قبل از اعزام به عربستان

به گزارش افکارنیوز،با توجه به اعزام نخستین گروه زائران ایرانی از ۲۳ شهریور ماه که عازم سرزمین وحی می‌شوند یکی از مهم‌ترین ملزومات برای حجاج، تزریق واکسن مننژیت است که در این زمینه امیرحسین جنیدی رئیس جمعیت هلال احمر شهر تهران در گفت‌وگو با خبرنگار اجتماعی خبرگزاری تسنیم، در تشریح چگونگی تزریق واکسن مننژیت به حجاج اظهار داشت: حجاج بهتر است ۱۵ روز قبل از اعزام نسبت به تزریق واکسن مننژیت اقدام کنند و در حال حاضر نیز هیچ محدودیتی در ارائه خدمات واکسن مننژیت نداریم.

وی با اشاره به مراکز ارائه خدمات واکسن مننژیت در شهر تهران افزود: چند مرکز در شهر تهران از جمله در شرق تهران(خیابان جشنواره) شمال تهران(فرمانیه)، جنوب تهران(شهر ری) و در مراکز هلال احمر خیابان ولیعصر(شهید یاسمی) میدان انقلاب(خیابان کارگر جنوبی) و بهارستان(خیابان دانشسرا) خدمات تزریق واکسن مننژیت به حجاج ارائه می‌شود.

جنیدی ادامه داد: زائران خانه خدا می‌توانند از ساعت ۸ صبح تا ساعت ۱۳ بجز روز جمعه به مراکز جمعیت هلال احمر شهر تهران برای تزریق واکسن مننژیت مراجعه کنند و متعاقب آن نیز در استان‌ها و شهرهای کشور این خدمات توسط مراکز جمعیت‌ هلال احمر ارائه می‌شود.

وی در تشریح ارائه خدمات جدید در زمینه تزریق واکسن مننژیت بیان داشت: امسال با رایزنی‌ها و هماهنگی‌هایی که با مدیران کاروان‌ها انجام داده‌ایم تیم‌های سیار هلال احمر به محل توجیه جلسات حجاج رفته‌اند و تاکنون از ۷۰ کاروان توانسته‌اند واکسن مننژیت ۲۰ کاروان را انجام دهند و هزینه‌های تزریق این واکسن‌ها با هماهنگی مدیران کاروان‌ها دریافت شده است.

جنیدی به هزینه هر واکسن مننژیت که دو سال نیز اعتبار از نظر اثرات بالینی خواهد داشت اشاره کرد و افزود: قیمت کنونی این واکسن‌ها ۳۳ هزار و ۵۰۰ تومان است که چندین ماه است این قیمت برای واکسن مننژیت تعیین شده است در حالیکه در گذشته قیمت واکسن مننژیت ۲۰ هزار تومان بود زیرا در آن زمان برای تهیه واکسن مننژیت از ارز ۱۲۲۶ استفاده می‌کردیم ولی در حال حاضر با توجه به حذف ارز مرجع از ارز ۲۵۰۰ تومانی بهره‌مند می‌شویم که متعاقب آن هزینه واکسن مننژیت نیز افزایش یافته است.

وی به اهمیت کارت زرد رنگی که عنوان کارت ایمن‌سازی برای حجاج را دارد اشاره کرد و گفت: بعد از تزریق واکسن مننژیت این کارت در اختیار زائران خانه خدا قرار می‌گیرد و آنها حتماً باید این کارت را که دو سال نیز اعتبار خواهد داشت در زمان اعزام به عربستان همراه داشته باشند زیرا در مواقعی ماموران در کشور عربستان از زائران این کارت را درخواست می‌کنند.

به گزارش تسنیم، طبق اعلام سازمان حج و زیارت در حج امسال، ۶۳ هزار و ۹۹۰ زائر ایرانی به منظور زیارت خانه خدا عازم سرزمین وحی می‌شوند و بر این اساس اعزام عوامل ستادی حج امسال از ۱۸ شهریور ماه آغاز می‌شود و نخستین گروه زائران ایرانی نیز ۲۳ شهریور ماه عازم سرزمین وحی می‌شوند و اعزام کاروان‌ها تا ۱۷ مهر ماه ادامه خواهد داشت.

بازگشت زائران ایرانی از سرزمین وحی نیز از ۲۸ مهرماه آغاز میشود و آخرین گروه زائران ایرانی، ۲۸ آبان ماه به کشور باز میگردند. در حج امسال ۴۲۰ دستگاه اتوبوس به منظور عملیات جابجایی زائران ایرانی در مکه مکرمه و مدینه منوره اختصاص یافته است.