در اینجا خود را معاینه و چکاپ کنید

به گزارش افکارنیوز، سلامتی بدن شما، اغلب با یک ظاهر زیبا و شاداب منعکس می شود. ممکن است شما دوست داشته باشید پدیدار شدن چین و چروک در صورت تان، کدر شدن ناخن ها و یا ریزش موهایتان را، به افزایش سن و استرس ربط بدهید، ولی در واقع این عیب و نقص ها پیام های ساده ای از سلامت بدن شماست. دکتر مالی. ام. رابرتز، متخصص پزشکی عمومی انستیتوی سلامتی و شفا در سان فرانسیسکو و مدیر انجمن مقدس پزشکی آمریکا می گوید: «در ابتدا، بدن پیام های ظریفی مانند یک نجوا می فرستد، بعد صدای این پیام به بلندی صدای سخن گفتن می شود. اگر به آنها توجهی نکنید، بدن شروع به داد و فریاد می کند و آن موقع است که دیگر به بیماری مبتلا شده اید.»

ما در این مطلب، پانزده مورد از علائم فیزیکی و ظاهری بدن را مورد بررسی قرار می دهیم؛ علائمی که ممکن است در پس هر یک از آنها، یک بیماری نهفته باشد!

۱. پاهای متورم

آیا کفش های شما بسیار تنگ شده است؟ مواردی مانند آسیب ها، کشیدگی ها، جراحات و عفونت ها، همگی می توانند موجب تورم مچ و پاها شوند. حاملگی، چاقی و درمان های دارویی خاص نیز منجر به جمع شدن آب در اندام های انتهایی بدن می شوند. این مورد در بیماری های خاص نیز به همان نسبت اتفاق می افتد. بنابراین ورم ساق، مچ و کف پا، از علائم شناخته شده بیماری های قلبی به شمار می آید.

۲. چشم های خسته

حلقه سیاه و پف کرده زیر چشم ها، معمولاً نشانه بارز کسانی است که شب ها بسیار دیر می خوابند یا خواب کافی ندارند، اما اگر به دلیل این تورم، چشم های شما تقریباً بسته شده و حتی نمی توانید چشمان تان را تکان دهید، بهتر است نگاهی به رژیم غذایی تان بیندازید. تورم و پف کردن چشم ها در اثر تجمع مایع در زیر پوست شل و نازک پلک پایین ایجاد می شود. انواع آلرژی ها و ریزش اشک غیر ارادی، از جمله موارد متعددی است که منجر به جمع شدن مایع در این ناحیه می شود، اما یکی از مهمترین دلایل این بیماری، مصرف بیش از اندازه نمک است. غذاهای پر نمک، موجب تجمع آب در اندام ها می شود و ناحیه حساس زیر چشم ها هم از این مورد مستثنی نیست.

۳. پوست خشک

شما هم ممکن است در دوره های مختلف با خشکی پوست مواجه شده باشید. معمولاً این مشکل کوچک، در اثر سرمای هوای زمستان و یا استفاده از آب داغ در هنگام دوش گرفتن ایجاد می شود، ولی در بعضی موارد، پوست خشک و شکننده، علامتی از کمبود آب و یا مشکلات جدی تر سلامتی است.
در بیماری های تیروئید و دیابت که در انها به دلیل رژیم غذایی نامناسب و بد خوراکی، بدن با کمبود مواد مغذی روبرو است، رطوبت پوست از بین می رود.
در بیماری آترواسکلروزیس(تنگ شدن عروق) که سبب ابتلا به بیماری های قلبی می شود، پوست نواحی ساق پا و ران ها خشک می شود. بسته شدن عروق باریک خون رسان به اندام های انتهایی، مانع رسیدن اکسیژن به پوست می شود و روی پوست، تکه های خشک و براق ایجاد می کند.

۴. موهای بدن

رویش مو در مناطقی از بدن که انتظارش را ندارید، نشانه وجود بیماری است. سندروم تخمدان پلی کیستیک(pcos)، دلیل عمده افزایش رویش مو در خانم های جوان است. این سندروم منجر به ناباروری، قاعدگی های مکرر و نامنظم و یا حتی قطع قاعدگی می شود. در بیش از هفتاد درصد از خانم های مبتلا به(pcos)، پرمویی و یا رشد موهای زائد در نواحی چانه، صورت، شکم، پشت، دست ها و پاها دیده می شود.

۵. چین و چروک

اگرچه پیدایش چین و چروک روی پوست امری اجتناب ناپذیر است، می تواند نشانه وجود پوکی استخوان نیز باشد. اما آیا پر چین و چروک شدن پیشانی و پدیدار شدن شکاف عمیق در دو طرف لب ها، می تواند نشانه از بین رفتن تدریجی استخوان ها باشد؟
تحقیقات شگفت انگیز جدیدی نشان می دهد که پیدایش چین و چروک در زنان تازه یائسه شده، با سلامتی استخوان هایشان ارتباط دارد. هر چه این چین و چروک ها بدتر و عمیق تر باشند، ریسک کم بودن میزان تراکم استخوان ها بیشتر است. بیشتر این چروک ها در اثر بالا رفتن سن ایجاد می شوند، ولی با قرار گرفتن در معرض دود سیگار و نور خورشید، سرعت این روند افزایش می یابد.

۶. ریزش مو

وقتی موهایتان دسته دسته در حمام می ریزد، واکنش شما چیست؟ حملگی، استرس، بیماری، داروها و تغییرات هورمونی، همگی می توانند موجب ریزش مو شوند. خشکی و شکنندگی موها، به ویژه در خانم ها، ممکن است نشانه کم کاری و یا پرکاری تیروئید باشد. یک آزمایش خون ساده مشخص می کند که بدن شما چه مقدار هورمون تیروئید تولید می کند.

۷. برافروختگی صورت

ممکن است صورت شما قرمز به نظر برسد، ولی این چیزی نیست که به خاطر آن احساس شرمندگی کنید. قرمزی صورت همراه با زخم های آکنه مانند، از علائم بارز بیماری شایع آکنه دوران بزرگسالی(Rosacea) است. دلیل اصلی ابتلا به این بیماری هنوز ناشناخته است، ولی صورت افرادی که به آن مبتلا هستند، قرمز و برافروخته می شود که به دلیل ازدیاد رگ های خونی در آن ناحیه است. گاهی اوقات این قرمزی با برآمدگی و کورک در صورت نیز همراه است.

۸. لب های ترک خورده

لب های شما می تواند گویای نکات زیادی درباره سلامتی شما باشد. خشکی و ترک شدید لب ها، ممکن است در اثر واکنش به دارویی که مصرف می کنید و یا خطرات ناشی از کار ایجاد شده باشد(مثل نوازنده های سازهای برنجی) و از طرفی، می تواند از وجود آلرژی، عفونت و یا بیماری های دیگر خبر بدهد.
ترک های گوشه لب، گاهی در اثر وجود سندروم شو - گرنز(sjogrens)(بیماری سیستم ایمنی بدن) ایجاد می شود. شو - گرنز منجر به خشک شدن چشم ها، دهان و همچنین مفاصل و پوست نیز می شود. به طور تقریبی چهار میلیون نفر از آمریکایی ها، که اکثر آنان را زنان تشکیل می دهند، به این بیماری مبتلا هستند.

۹. دهان بد بو

دندان و لثه خراب از نشانه های بهداشت ضعیف دهان و دندان است. دهان شما می تواند گویای پیام های ناگواری از قلب و استخوان هایتان باشد.
در سال ۲۰۱۰ محققان اسکاتلندی اعلام کردند که مسواک زدن، ریسک ابتلا به بیماری های قلبی را کاهش می دهد. در مقایسه ای که میان دو گروه از افرادی که روزانه دو بار مسواک می زنند و کسانی که دفعات کمتری این کار را انجام می دهند، صورت گرفت، مشخص شد که گروه دوم هفتاد درصد بیشتر به بیماری های قلبی و مرگ و میر ناشی از آن مبتلا می شوند. افتادن دندان ها یکی از علائم بیماری پوکی استخوان است که نشان می دهد تراکم استخوان فک کم شده و دیگر نمی تواند مرواریدهای سفید دهانی را در خود نگه دارد!

۱۰. دست ها و پاهای بزرگ

بدون شک اگر فک کسی که دوستش دارید، به سمت جلو رشد کند و یا پیشانیش برآمده شود و یا اندازه دست ها و پاهایش از تناسب خارج گردد، به شدت نگران خواهید شد، اما همه این علائم، از مشخصات بیماری آکرومگالی است که در افراد بالغی که غده هیپوفیز آنان بیش از اندازه هورمون رشد تولید می کند، دیده می شود.
اما ممکن است شما متوجه به وجود امدن این تغییرات در ظاهر یک فرد نشوید!
دکتر آندرا اوتز، مدیر مرکز غدد دانشکده پزشکی ناشویل می گوید: «به دلیل اینکه روند ایجاد این بیماری بسیار کند است و تغییرات استخوانی و بافت نرم، به آهستگی صورت می گیرد، کمتر به چشم می آید و اغلب ناشناخته می ماند.»

۱۱. لکه های تیره پوست

حلقه ای از پوست تیره رنگ در پشت گردن، ممکن است این تصور را ایجاد کند که لازم است با یک لایه بردار خوب ترمیم شود، اما در واقع این نشانه، بیانگر بیماری آکانتوسیس نیگریکنز است؛ بیماری ای که در آن پوست تیره تر، نازک تر، نرم تر و حتی چروکیده تر می شود.
پوست افراد مقاوم به انسولین، دیابتی، چاق و در بعضی مواقع سرطانی، به این لکه های تیره مبتلا می گردد. هر چند این لکه ها علامت مشخصه دیابت نیست، ولی هیدر جونز، دکترای پرستاری دانشگاه علوم و سلامت و عضو انجمن پرستاری پوست شناسی می گوید: «این لکه ها فکر شما را دو برابر مشغول می کند و دردسرهای شما را بیشتر می سازد.»

۱۲. کهیر پروانه ای شکل

گونه ای کهیر وجود دارد که مانند بال های قرمز یک پروانه است. بدن شما با این علامت به شما نشان می دهد که چیزی در درون تان درست کار نمی کند!
این کهیر به شکل بال های یک پروانه، در دو طرف صورت و گونه ها پهن شده است و ظاهری مانند آفتاب سوختگی دارد. کهیر پروانه ای علامت شایع بیماری سیستم ایمنی(لوپوس) است. این عارضه پوست، مفاصل، خون و کلیه ها را تحت تاثیر قرار می دهد.

۱۳. ناخن های ناهموار

اگر شما به خاطر ناخن های بدشکلی که دارید، ناراحت هستید، شاید بهتر باشد با یک پزشک مشورت کنید. ناخن های ناصاف و کج و کوله و بد رنگ(زرد یا قهوه ای) و یا ناخن هایی که ضخیم شده و از ریشه جدا شده است، نشان دهنده بسیاری از مشکلات سلامتی است.
تغییر شکل ناخن ها، از علائم بارز پسوریازیس(بیماری مزمن پوستی)، پسوریاتیک آرتریتیس(بیماری مفصلی) و آلوپسیا) نوعی ریزش موی تکه ای) است.

۱۴. خال های گوشتی

گاهی خال گوشتی، تنها یک رشد بی ضرر سلولی است. ولی در سایر موارد، خال های گوشتی، نشانه وجود سرطان پوست است، ولی همه خال ها خطرناک نیستند، تنها توده های گوشتی که نامتقارن هستند، محدوده نامشخصی دارند، دچار تغییر رنگ شده اند، از شش میلیمتر بزرگتر هستند و یا با گذشت زمان، تغییر کرده و بزرگتر شده اندف از نوع خال های خطرناک اند.
ملانوما، مرگبارترین نوع سرطان پوست، ممکن است یک یا چند مشخصه فوق را دارا باشد. به توصیه مرکز بین المللی سرطان، افراد باید با مشاهده هر گونه تغییر در پوست خود، با پزشک مشورت کنند.

۱۵. چشمان زرد رنگ

چشم شما، پنجره ای رو به سلامتی شماست! زمانی که سفیدی چشم هایتان به زردی می گراید، باید به دنبال یک بیماری در خود باشید.
زردی چشم در بزرگسالان می تواند نشانه بیماری های کبدی مانند هپاتیت و یا سیروز باشد و همچنین نشان دهنده این است که مجاری صفراوی بسته شده اند. به هر حال، به محض اینکه متوجه زرد شدن چشم هایتان شدید، حتماً برای بررسی بیشتر با پزشک خود مشورت کنید.

راز/ شماره ۳۱/ نيمه اول شهريور ماه ۹۲/ منبع: مجله health/ صفحه ۶۶