موقع به دنیا آمدن دخترم در اردو بودم

به گزارش افکارنیوز، والیبال را می توان یکی از رشته های پرافتخار این روزهای ورزش کشور دانست. رشته ای که به نظر می رسد فدراسیون آن برنامه ویژه برای تیم های رده های مختلف آن دارد. جذب مربی با تجربه ای مثل خولیو ولاسکو، توجه به برگزاری اردوهای مختلف و البته مسابقات لیگ نشان می دهد که مسئولان این رشته برای لحظه های والیبال نیز برنامه مدونی دارند. علاوه بر آن یکی از نکاتی که شنیدن آن ذهن خواننده را به فکر فرو می برد تماشای تمرینات خولیو ولاسکو توسط مربیان والیبال است که آزاد و رایگان است. فراهم آوردن این شرایط بی شک از سوی متولیات امر است. اما موفقیت ایم ملی والیبال کشورمان در بازی های لیگ جهانی موجب شده تا دست کم برای چند وقتی نگاه ها به سوی این رشته سوق پیدا کند. در این میان مهدی مهدوی یکی از ملی پوشانی است که با درخشش او و هم تیم هایش ایران توانست مقابل مدعیان والیبال حرفی برای گفتن داشته باشد تا پس از پیروزی مقابل بزرگانی چون ایتالیا، لیگ این کشور خواهان بازیکنان کشورمان باشد. مهدی مهدوی از روزهای والیبال کشورمان و شرایط تمرینات تیم ملی گفت هر چند که او درباره زندگی خانوادگی اش نیز حرف هایی می زند که شنیدن اش برای خوانندگان جالب است. چیزهایی مثل اینکه هنر این جوان ملی پوش والیبال کشورمان تنها به مهارت اش در والیبال ختم نمی شود و او «املت» را نیز به خوبی ضربه هایی که به توپ می زند می تواند بپزد. «گل بو» نام دختر ۱۱ ماهه مهدوی است که امید این روزهای او و همسرش است. با ما همراه باشید.

با وجود این موفقیت ها آینده، والیبال ایران را چگونه می بینید؟

بسیار درخشان. اگر برنامه همان طور پیش برود که این روزها می رود به طور قطع می توانیم به بهترین جایگاه در دنیا برسیم. تلاش خانواده والیبال نتیجه داد و خدا را شکر کسی نمی تواند بگوید که اینها شانسی بوده و تصادفی به دست آمده است.

چطور شد که والیبال به اینجا رسید؟

با تلاش و پشتکار و نگرشی که مسئولان نسبت به والیبال داشتند به این مهم دست پیدا کردیم.

نقش رئیس فدراسیون و مسئولان در موفقیت این رشته چه بود؟

نگاه آنها موجب شد تا والیبال به اینجا برسد. «خوش فکری» موجب می شود تا مدیر یا مربی، تفکری «واگرا» و خلاقانه داشته باشد.

مصطفی کارخانه و خولیو ولاسکو را با یکدیگر مقایسه کن!

مصطفی کارخانه برای تیم های ملی نوجوانان و جوانان تلاش بسیاری کرده اند. اگر تیم ملی والیبال، امروز نتیجه گرفته، حاصل تلاش امثال او است. البته نباید از مربیان دیگر نیز غافل شد. حسین معدنی، دستیار ولاسکو، نیز همین طور. ایشان ثابت کردند که لیاقت حضور در تیم ملی والیبال را دارند. ولاسکو هم مربی با تجربه ای است که ایتالیا وطن دوم اوست. او با این تیم به افتخارات بزرگی رسیده است. خدا را شکر که تلاش مسئولان والیبال کشورمان موجب شد تا او به ایران بیاید.

در مورد لیگ و تاثیر آن بر تیم ملی برایمان بگو؟

خدا را شکر لیگ پویا و خوبی داریم. رقابت در آن نزدیک است. تیم های لیگ والیبال تقریباً در یک سطح هستند و تیم های پیکان، کاله و سایپا خوب پیش می روند. همین امر روی تیم ملی تاثیر مثبت گذاشته است.

آیا تیپ شخصیتی والیبالیست ها نشات گرفته از این رشته است؟

در گذشته شرایط این رشته و زمان اردوهایی که داشت موجب شده بود تا اکثر والیبالیست ها تحصیل کرده باشند. خانواده های انها نیز از این قاعده مستثنی نیستند و آنها نیز درس خوانده اند.

لازمه یک والیبالیست خوب شدن چیه؟

تمرین خوب و توجه به نکاتی که مربی می گوید. برای اینکه ورزشکاری حرفه ای باشی باید سعی کنی حتی یک جلسه تمرین را از دست ندهی و بیشترین بهره را از تمرینات ببری.

اگر به گذشته برگردی باز هم والیبال را انتخاب می کنی؟

صددرصد. من از این رشته خیلی راضی ام. به همان نسبت که خیلی ها عاشق رشته ای مثل فوتبال هستند، من نیز والیبال را دوست دارم.

دوست داری به کدام کشور ترانسفر شوی؟

روسیه.

برای ترانسفر شدن باید چه کار کرد؟

تلاش و تمرین. هم در لیگ و هم تیم ملی. در حال حاضر کادر فنی تیم ملی تمام تلاش شان را برای اعضا تیم ملی می کنند و حیف است اگر نهایت بهره را از این شرایط نبریم. دوران ورزش و عمر آن خیلی کوتاه است باید از فرصت ها استفاده کنیم. جوانی وقت کار و تلاش است. در هر مقطعی از زندگی باید بر روی یک موضوع تمرکز کنیم. برای ترانسفر شدن باید خودم را به همه ثابت کنم. باید کاری کنم که تلاشم دیده شود و بهترین راه آن دوری از حاشیه است. حاشیه زندگی ورزشکار را نابود می کند. با نگاهی به زندگی ورزشکاران موفق می بینیم که آنها حتی المقدور خود را درگیر مسائل حاشیه ای نمی کنند.

تفریح ات معمولاً چیه؟

مثل سایر مردم بیشتر مسافرت، آن هم با خانواده ام.

آیا در آینده نیز این رشته را ادامه می دهی؟

بله. سعی می کنم نکاتی را که مربیان می گویند خوب گوش دهم. اتفاقاً از آنها هم کتابچه ای هم درست کرده ام که می خواهم هر روز به اطلاعات آن اضافه کنم. فکر می کنم منبع خوبی برایم می شود. چه الان و چه در آینده. گاهی پیش از مسابقات به محتویات آن نگاه می کنم و به صورت ذهنی تمرینات را مرور می کنم.

«تماشاگران»، «پخش مستقیم بازی ها» و «اسپانسر» کدام یک مهم است؟

این سه مثل مثلثی می مانند که در کنار هم معنی پیدا می کنند. پخش مستقیم می تواند انگیزه تماشاگران را برای حضور در ورزشگاه بیشتر کند و خود به خود پای اسپانسر را نیز به لیگ والیبال می کشاند. اینها برای والیبال درآمدزا هستند. بالاخره از بابت فروش بلیط، درآمد خوبی نصیب این رشته مخصوصاً تیم های لیگ می شود.

کدام باشگاه لیگ والیبال در حال حاضر حرفه ای تر است؟

همان طور که اشاره کردم پیکان، کاله و سایپا.

موافقی فضای گفتگو را خانوادگی کنیم؟

بله حتماً اتفاقاً فرصتی پیش می آید که کمی از فضای ورزشی فاصله بگیریم و درباره زندگی صحبت کنیم.

کمی از شرایط خانواده ات بگو.

من خیلی چیزها را به خانواده ام مدیونم. چه خانواده اولم و چه خانواده ای که خودم و همسر عزیزم آن را تشکیل داده ایم. همسرم همیشه از خودگذشتگی کرده است. در دوران بارداری ایشان و حتی موقع به دنیا آمدن دخترم «گل بو» در اردو بودم و نتوانستم کنار ایشان باشم.

برنامه ریزی برای دخترتان نیز برعهده ایشان است؟

بله، همسرم کارشناس زبان انگلیسی است و برای آموزش این زبان به دخترمان و البته برنامه ای پرورشی دیگر برنامه ریزی کرده اند. تربیت فرزند باید با برنامه باشد. مثل سند چشم انداز. باید دقیقاً گفت که در چه سنی می خواهیم کدام کار را برای فرزندمان انجام دهیم. از طرفی با تخمین هزینه کلاس ها و پس انداز باید زمینه را برای رشد کودک فراهم کنیم.

اردوها دلیل نمی شود که تمام مسئولیت بر عهده همسرت باشد. کدام غذا را می توانی بپزی؟

«املت» را خیلی ماهرانه می پزم.


مهمترین وظیفه والدین را در قبال فرزندان چه می دانی؟
باید فضایی را به وجود آورند که بدون تنش باشد و فرزندان در آرامش زندگی کنند. پول خرج کردن جای آرامش را نمی گیرد. بچه به محبت واقعی پدر و مادرش نیاز دارد نه شرایط عاطفی ساختگی. برخی پدر و مادرها جلوی دیگران به هم احترام می گذارند اما پشت سر آنها و جلوی فرزندان شان که مهم هستند با هم مشاجره می کنند و همین می تواند به بچه ها آسیب برساند.


به نظر می رسد به رفتار والدین نسبت به فرزندان شان بسیار اهمیت می دهی؟
بله، کاملاً درست است. فرزندان رفتار را از پدر و مادرشان می آموزند. من و همسرم در منزل و بیرون از آن یکسان عمل می کنیم تا دخترمان رفتارهایمان را باور کند. نه اینکه در منزل طوری رفتار کنیم و در بیرون از آن برای خوشایند دیگران طوری دیگر. نباید فراموش کنیم که بچه ها باهوش هستند و رفتار ما را تجزیه و تحلیل می کنند. اگر رفتارمان این گونه باشد نمی توانیم از فرزندان مان انتظار صداقت داشته باشیم.


بهترین شیوه تربیتی برای فرزندان چیست؟
صداقت والدین و البته همان طور که اشاره شد برنامه مدون و از پیش تعیین شده. پدر و مادری موفق هستند که برای پرورش و آموزش فرزندان شان برنامه داشته باشند. اینکه فقط به فکر تغذیه و پوشاک بچه باشیم کافی نیست. باید به فکر برنامه های پرورشی و غذای روح بچه ها هم بود. برخی کلاس ها هزینه زیادی هم لازم ندارند. مثلاً والدین می توانند از کلاس های کانون پروش فکری کودکان و نوجوانان نیز استفاده کنند. نکته ای به ذهنم خطور کرد که گفتنش خوب است؛ هماهنگی پدر و مادر در تربیت فرزندان خیلی مهم است. اینکه هر کدام در تربیت ساز خودشان را نزنند و به شیوه متفاوت رفتار نکنند تا بچه ها هم دچار سردرگمی نشوند. تناقض والدین در رفتار هم آسیب دیگری است که فرزندان را گیج می کند. تناقض یعنی دوگانگی. یعنی امروز به شیوه ای رفتار کنی که متفاوت از فردایت است.


اگر از دختر اشتباهی سر بزند چه عکس العملی نشان می دهی؟
بستگی به سنی دارد که او این رفتار را انجام می دهد. من سعی می کنم با مطالعه و مشورت با روانشناسان کودک در این خصوص آگاهی به دست آورم. ما که نمی توانیم ادعا کنیم در تمام زمینه ها شناخت کافی داریم. یک ورزشکار خوب و موفق بودن برای پدری خوب بودن کافی نیست و باید تجربه و دانش مان را نیز بالا ببریم. با مطالعه ای که داشته ام در این سن کودک رفتار را از پدر و مادر مشاهده می کند. ضمن اینکه معتقدم بچه ها در هر سنی معنای احترام را می فهمند و اتفاقاً از این طریق می تواند اعتماد به نفس و به تبع آن عزت نفس را در آنها تقویت کرد که برای آینده شان بسیار ضروری است.


از شما برای شرکت در این گفتگو سپاسگزارم.
من هم از شما ممنونم و امیدوارم حمایت مردم از تمام رشته های ورزشی به ویژه والیبال موجب شود تا ایران به یکی از قدرت های بزرگ والیبال جهان تبدیل شود.

راه زندگي/ شماره ۳۸۳/ نيمه اول شهريور ماه ۹۲/ گفتگو: سپهر درخشان/ صفحه ۸۴