انتظار نیست ۱۰۰ روزه وضعیت اقتصادی کشور بهبود یابد

به گزارش افکارنیوز،رحیم زارع نماینده مردم آباده در مجلس شورای اسلامی پیش از ظهر امروز(یکشنبه) در نطق میان دستور خود در صحن علنی خطاب به رئیس جمهور اظهار داشت: انتظار نیست که وضعیت اقتصادی کشور ۱۰۰ روزه بهبود یابد، چراکه شرایط اقتصادی تابعی است از عوامل مختلف داخلی و خارجی که برخی از آنها در اختیار ما نیست.

وی افزود: اما این توقع وجود دارد که وضعیت کشور شفاف به مردم گفته شود و انتظارات بیش از حد بالا نرود و طی ۱۰۰ روز می‌شود یک مطالعه جدی و آسیب‌شناسی انجام داد تا نقشه راهی برای مقابله با این فشارها باشد.

عضو کمیسیون اقتصادی مجلس خاطرنشان کرد: آمارهای رسمی به تنهایی گویای تمام واقعیت‌های کشور نیستند و نتیجه آن تا زمانی که نظام اطلاعات یکپارچه‌ای از بخش‌ها و حوزه‌های مختلف و نظام‌های اطلاعاتی شفاف و روشن نشود، امکان ارزیابی دقیق عملکرد دستگاه‌ها وجود نخواهد داشت و هرگونه ارزیابی آسیب‌پذیر و چالش برانگیز خواهد بود، بنابراین انتظار می‌رود در خصوص عملکرد اقتصاد کلان کشور به آمارهای واقعی توجه شود.

زارع با بیان اینکه آقای رئیس جمهور وضعیت اقتصاد کلان کشور با منابع صرف‌ شده متناسب نیست، تصریح کرد: در واقع عملکرد اقتصاد کشور در قیاس با منابع ارزی صرف شده فاصله قابل توجهی با وضعیت مطلوب دارد و عوامل مختلف همچون عوامل سیاسی، اجتماعی و تاریخی و شرایط بین‌المللی و عوامل محیطی در عملکرد نامناسب و نامتناسب اقتصاد کلان کشور دخیل هستند.

نماینده آباده ادامه داد: اگرچه اقدامات اصلاحیه دولت‌های وقت بیشتر بر عوامل فنی و اجرایی متمرکز بوده است، اما ریشه اصلی مشکلات اقتصادی کشور و عملکرد ضعیف اقتصاد کلان کشور عوامل نهادی و ساختاری است و این کاستی رویکردی در برخورد با مشکلات سبب شده تلاش‌های دلسوزانه و پیگیری برای بهبود اقتصاد کلان کشور چندان اثربخش نباشد، بنابراین انتظار می‌رود به مسائل ساختاری و نهادی توجه جدی شود.

وی با بیان اینکه عشایر کشور با مشکلات زیادی مواجه هستند، گفت: از دولت تدبیر و امید تقاضا دارم به مسائل عشایر همچون ابلاغ اعتبارات طرح‌های اسکان عشایر که در سال ۱۳۱۵ شروع شده است، تأمین علوفه دام، بهداشت و درمان، آب‌رسانی و حمایت از مشاغل صنایع دستی عشایر اهتمام ویژه‌ای ورزیده، چراکه عشایر حدود ۳۳ درصد از پروتئین کشور را تأمین می‌کنند و در سال حمایت سیاسی و اقتصادی نیازمند توجه بیشتر هستند.

عضو کمیسیون اقتصادی مجلس بیان کرد: کشاورزان در فصل تولید محصولات تابستانی و صیفی‌جات هستند اما متأسفانه با مشکل کمبود انواع کودهای شیمیایی مواجه هستیم، در این زمینه جا دارد دولت و وزیر جهاد کشاورزی برای رفع این مشکلات و بدون افزایش قیمت کود شیمیایی و تعیین تکلیف چاه‌های بدون مجوز اقدام لازم را انجام دهد.

وی خطاب به وزرای کشور و راه و شهرسازی بیان کرد: انتظار می‌رود وزیر کشور برخلاف وزرای قبلی در بحثتقسیمات کشوری در استان فارس به ویژه برای ارتقای شهرها، بخش‌ها و شهرستان‌های شمال استان فارس عدالت سیاسی را مدنظر قرار دهد.

سخنگوی کمیسیون اقتصادی مجلس افزود: از آقای آخوندی انتظار می‌رود برای راه‌اندازی فرودگاه آباده، تبدیل راه فرعی به اصلی و چهار بانده کردن محور دهبید سوریان، قادرآباد دستور ویژه‌ای صادر کند و از وزیر نفت نیز انتظار می‌رود برای تخصیص اعتبار گازرسانی به استان فارس که ۲۵ درصد گاز کشور را تأمین می‌کند اما تنها ۱۵ درصد از روستاهای آن دارای این نعمت خدادادی هستند، دستور ویژه‌ای صادر کند.

زارع همچنین خطاب به وزیر اقتصاد و دارایی تصریح کرد: انتظار میرود وی اصلاح ارتباط بین بانکها و بنگاهها تولیدی، اصلاح روند فعلی هدفمندی یارانهها، بهبود بازار ارز و اصلاح مدیریت اقتصادی کشور در دستور کار خود قرار دهد.