به گزارش افکارنیوز، حمید چیت‌چیان افزود: تلفات شبکه برق ایران به ۱۸ درصد می‌رسد در حالی که تلفات فنی در دنیا حدود شش تا هفت درصد است و ما در درجه اول قبل از نیروگاه‌سازی با تدابیر درست و راهکار عملی میزان تلفات را پایین آوریم.

شبکه ایران تاکنون هوشمند نشده است

وی با تاکید بر این‌که شبکه هوشمند انرژی تاکنون در ایران اجرا نشده است، گفت: باید شبکه هوشمند شود چرا که با این کار می‌توانیم پایش مستمر شبکه را داشته باشیم و بدانیم در کدام بخش تلفات عادی داریم و ولتاژ را در شبکه توزیع به درستی انتخاب کنیم.

کمتر به سراغ شیوه‌های افزایش کارایی و بازده رفته‌ایم

وزیر نیرو در مورد راندمان نیروگاه‌ها نیز با تاکید بر این‌که تفکر غالب ما تفکر نفتی است، گفت: فکر می‌کنیم نفت تا ابد برای ما می‌ماند و هرچقدر می‌توانیم باید آن را استخراج و صادر کنیم و درآمد حاصل از آن را هزینه کنیم بنابراین کمتر به سراغ شیوه‌هایی رفتیم که مبتنی بر بالا‌بردن کارایی و بازده است.

چیت‌چیان با تاکید بر این‌که بازیافت انرژی می‌تواند راندمانی بیش از۸۰ درصد داشته باشد، گفت: در حال حاضر متوسط راندمان نیروگاه‌ها حدود ۳۸ درصد است.

وی در پاسخ به این پرسش چرا بازیافت انرژی صورت نمی‌گیرد، گفت: به دلیل این‌که تفکر نفتی در کشور غالب است.

وزیر نیرو با تاکید بر فلسفه بهره‌وری اظهار کرد: براساس فلسفه‌ی بهره‌وری از تاسیسات موجود باید به بهترین نحو و بالاترین راندمان استفاده کرد که این موضوع هم به دولت و هم به عرضه بر می‌گردد.

چیت‌چیان ادامه داد: هم در انرژی و هم در بخش آب سیاست‌هایمان باید آمیزه‌ای از مدیریت عرضه و تقاضا باشد.

وی در مورد حل مشکل پوسیدگی‌های لوله‌ها و نشتی از آنها نیز تصریح کرد: اقدامات کامل نیاز به هزینه‌هایی دارد که فعلا تامین منابع آن برایمان میسر نیست.

این مقام مسوول ادامه داد: در کشور یک تفکر غالب داریم و آن این است که انجام کار برابر با ایجاد تاسیسات فیزیکی جدید است و در نتیجه توجه ما به بالا‌بردن بهره‌وری کم است.

چیت‌چیان با تاکید بر این‌که در حوزه انرژی اولویت اولمان بالا‌بردن بازده است، اظهار کرد: یکی از مظاهر تفکر نفتی این بوده که فکر می‌کردیم انرژی‌های تجدید‌پذیر فانتزی هستند.

وی توضیح داد: ما از سال ۸۳ تا پایان سال ۹۰ بالغ بر ۲۵ میلیارد دلار گازوئیل در نیروگاه‌ها برای تولید برق مصرف کردیم و در سال‌های ۹۱ و اوایل ۹۲ نیز مصرف گازوئیل در نیروگاه‌ها افزایش پیدا کرد. با نگاهی به شرایط مشخص می‌شود اگر همین میزان برق تولیدی را از طریق نیروگاه‌های بادی تولید می‌کردیم، هزینه‌ی آن ۲۳.۵ میلیارد دلار می‌شد.

وزیر نیرو با تاکید بر این‌که برای تولید برق مورد نیاز در سال‌های مذکور نیاز به چهار هزار و ۵۰۰مگاوات نیروگاه‌های بادی داشتیم که این نیروگاه‌ها ۱۵ سال عمر مفید دارند و می‌توانند جایگزین مصرف گازوئیل در کشور شوند.

چیت‌چیان هم‌چنین تاکید کرد: تولید انرژی از طریق نیروگاه‌های بادی به میزان مورد نیاز در سال‌های ۸۳ تا ۹۰ بالغ بر ۷۰ میلیارد دلار سود نصیب کشور می‌کرد، حال باید ببینیم با عدم استفاده از نیروگاه‌های بادی چه ضرری کرده‌ایم. علاوه بر مسائل فوق با استفاده از نیروگاه‌های حرارتی آلودگی‌های زیادی را نیز وارد محیط زیست کرده‌ایم.

وی که شب گذشته در برنامه شب آفتابی تلویزیون حضور یافته بود با تاکید بر اولویت‌های خود که در ابتدا توسعه‌ی نیروگاه‌های بادی و سپس نیروگاه‌های خورشیدی است، گفت: در حال حاضر در دنیا موجی برای استفاده از سیستم‌های فتوولتائیک ایجاد شده است.

عدم توان مدیریت با هزینه ۶۸ تومانی و درآمد ۲۶ تومانی

وزیر نیرو در مورد لزوم اصلاح قیمت برق نیز گفت: منهای هزینه‌های سوخت، برای تولید برق در وزارت نیرو حدود ۶۸ تومان هزینه می‌شود. طبق قانون هدفمندی یارانه‌ها قرار شد به‌طور متوسط بابت هر کیلووات ساعت ۴۳ تومان از مردم دریافت شود و با توجه به کاهش مصرف برق توسط مردم به طور متوسط ۴۰۹ ریال از مردم دریافت می‌شود.

چیت‌چیان تصریح کرد: از ۴۱ تومانی که دریافت می‌شود ۱۶۶ ریال به سازمان هدفمندی یارانه‌ها برای پرداخت یارانه‌ها داده می‌شود و در این صورت به ازای هر کیلووات ساعت ۲۶۴ ریال برای وزارت نیرو می‌ماند. آیا سازمانی که ۲۶۴ ریال دریافت می‌کند و ۶۸ تومان هزینه، می‌تواند به خوبی کارها را مدیریت کند.

وضعیت عمومی ادامه پیدا کند آسیب‌های جدی متوجه مردم می‌شود

وزیر نیرو در مورد وضعیت دریاچه ارومیه نیز اظهار کرد: وضعیت دریاچه ارومیه در حال حاضر بسیار نگران‌کننده است و نمایندگان مجلس نیز حق دارند نسبت به این موضوع حساس باشند لیکن بخشی از وضعیت ارومیه به دلایل مسائل طبیعی مانند خشکسالی و تغییرات اقلیم است.

چیت‌چیان با تاکید بر نقش مردم در ایجاد شرایط دریاچه ارومیه گفت: بخشی از مشکلات دریاچه ارومیه هم ناشی از عملکرد انسان است برای مثال کشاورزی در منطقه رشد بسیار زیادی پیدا کرده بنابراین از منابع آب بیش از قبل برداشت می‌شود.

وی افزود: برداشت زیاد از رودخانه و برداشت‌های بی‌رویه از آب‌های زیرزمینی باعثشده که دریاچه ارومیه کمتر تغذیه شده و شرایط جدید ایجاد شده است.

وزیر نیرو با تاکید بر این‌که اگر این روند ادامه پیدا کند ضرر‌ها و آسیب‌های زیادی متوجه مردم می‌شود، گفت: بنابراین حیات و نجات دریاچه ارومیه یکی از ضروریات مهم برای منطقه است.

حل مشکل آب راحت نیست

وی در واکنش به این موضوع که برخی گفته‌اند چیت‌چیان به راحتی آب خوردن مشکل آب را حل می‌کند، گفت: حل مشکل آب راحت نیست چرا که محدودیت منابع یکی از مشکلات اساسی ما است.

چیت‌چیان ادامه داد: تا یک زمانی قادر بودیم با ساختن سد و عملیات سازه‌ای منابع آبی را تامین کنیم اما پس از حل مشکل آب و مساله‌ی آب به نوع مصرف آن بر می‌گردد. این موضوع بسیار پیچیده است چرا که با رفتار تک‌تک مصرف‌کنندگان ارتباط دارد.

وزیر نیرو تاکید کرد: دولت باید کارهایی را در زمینه‌ی مذکور انجام دهد از جمله آموزش، توسعه شیوه‌های نوین و سرمایه‌گذاری برای تامین تجهیزات متناسب با شیوه‌های نوین آبیاری در داخل کشور که تا حدودی این کارها انجام شده است. ما نیازمند همکاری بیشتر با مردم هستیم.

چیت‌چیان تاکید کرد: مردم باید احساس کنند اگر این شیوه‌ی رفتار ادامه پیدا کند، توسعه‌ی ما نمی‌تواند پایدار باشد.

چیت‌چیان کارکنان وزارت نیرو را جابه‌جا می‌کند

وزیر نیرو در مورد اعمال تغییرات در وزارت نیرو نیز اظهار کرد: وزارت نیرو یک وزارتخانه تخصصی و فنی است و غالب افرادی که در این وزارتخانه کار می‌کنند کمتر وابستگی سیاسی دارند، بنابراین نیاز حداقلی به تغییر مدیران داریم.

وی ادامه داد: اما یک صحنه‌ی کار همیشه نقش افراد باید تغییر کند تا بتوانند در جایگاه‌های جدید حداکثر توانمندی‌ها و شایستگی‌های خود را بروز دهند.

چیتچیان خاطر نشان کرد: در نخستین روزی که وارد وزارت نیرو شدیم به همکاران اعلام کردم که راضی نیستم یک نفر از مجموعه این صنعت خارج شود، ما به وجود همه آنها نیاز داریم منتهی ممکن است نقششان عوض شود.