نظر رئیس بانک مرکزی در مورد سود بانکی

به گزارش افکارنیوز، ولی الله سیف در جمع خبرنگاران در مورد بازنگری نرخ سود بانکی در دولت جدید اظهارداشت: نرخ سود بانکی کمتر از نرخ تورم نباید تعیین شود زیرا این اقدام مشکلاتی را در سیستم بانکی ایجاد کرده و عدم تعادل‌هایی را به وجود می‌آورد.

وی افزود: این تصور اشتباه است که قیمت ارز پیش از افزایش قیمت در سال ۹۱ تعادل لازم را دارا بوده است، می‌توان گفت سال‌ها با نرخ ارز منطقی برخورد نشد، به یکباره با افزایش قیمت مواجه شد.

رئیس کل بانک مرکزی با تاکید بر اینکه هر سال باید به نحوی اقدام شود که قیمت ارز خود را با واقعیت ها تطبیق دهد، گفت: هم‌اکنون نرخ ارز در بازار آزاد به ۳ هزار و ۲۰۰ تومان رسیده است، چندان نرخ غیر منطقی نیست.

وی تصریح کرد: اگر نرخ ارز هر سال متناسب با نرخ تورم تعدیل می‌شد به یکباره شاهد این جهش قیمتی نبودیم.

سیف با بیان اینکه نرخ سود بانکی هم مانند نرخ ارز است گفت: نرخ سود بانکی پارامتری است که تخصیص حق بین دو طرف سپرده گذار و تسهیلات گیرنده را ایجاد می‌کند و نظام بانکی واسط بین آنها است که می خواهد حقوق آنها را رعایت کند.

وی گفت: در این بین سپرده گذار می خواهد که قدرت خرید برای وی حفظ شود. اگر قدرت خرید سپرده گذار از بین برود، پول از بانک خارج و وارد بازار می شود؛ باید بین نرخ سود بانکی، نرخ ارز و تورم رابطه ای منطقی وجود داشته باشد و در غیر این صورت مانند فنری عمل کرده اثرات تخریبی بر جای خواهند گذاشت.