به گزارش افکارنیوز، روزنامه نیویورک‌تایمز در گزارشی به تحلیل بحران سوریه و پیامدهای آن برای آمریکا پرداخت و نوشت: گزارش‌های روز چهارشنبه درباره حمله شیمیایی به حومه دمشق بار دیگر جنگ داخلی سوریه را به صدر سیاست خارجی کاخ سفید آورد. اما دولت اوباما باید در مقابل وسوسه دخالت بیشتر در جنگ داخلی این کشور مقاومت کند چراکه پیروزی هر یک از طرف‌ها به یک اندازه برای آمریکا ناخوشایند است.

این روزنامه آمریکایی ادامه داد: در این مرحله، بن‌بست طولانی‌ مدت تنها نتیجه‌ای است که به منافع آمریکا آسیب نمی‌رساند. در واقع، اگر نظام بشار اسد، رئیس جمهور سوریه بعد از سرکوب شورشیان و به دست گرفتن کنترل کامل کشور، ‌ به پیروزی برسد، این اتفاق(برای آمریکا) خطرناک خواهد بود. طبق ادعای نیویورک‌تایمز، پول ایران، تسلیحات و نیروهای حزب‌الله عاملان اصلی در این درگیری هستند و پیروزی اسد، قدرت و موقعیت ایران و حزب‌الله را مورد تاکید قرار می‌دهد که البته حزب‌الله تهدیدی مستقیم برای عربستان سعودی و اسرائیل به شمار می‌آید.

در بخش دیگری از این گزارش آمده: اما پیروزی شورشیان نیز برای آمریکا و بسیاری از متحدان آن در اروپا و خاورمیانه خطرناک خواهد بود. این به خاطر آن است که گروه‌های افراطی که برخی از آنها وابسته به القاعده هستند، موثرترین نیروهای جنگجو در سوریه به شمار می‌آیند. اگر گروه‌های شورشی بتوانند پیروز شوند، قطعا می‌کوشند دولتی تشکیل دهند که خصم آمریکا باشد. به علاوه، اگر این گروه‌ها در سوریه به پیروزی برسند، اسرائیل نمی‌تواند انتظار آرامش در مرزهای شمالی خود را داشته باشد.

نیویورک تایمز نوشت: با توجه به این شرایط، ‌ نتیجه قطعی برای هر یک از طرف‌ها برای آمریکا قابل قبول نیست. احیای نظام اسد، قدرت و موقعیت ایران را در کل خاورمیانه افزایش می‌دهد، در حالی که پیروزی گروه‌های افراطی موج دیگری از تروریسم القاعده را به راه می‌اندازد.

در ادامه این مطلب نوشته شده: تنها یک نتیجه هست که احتمالا آمریکا از آن استقبال می‌کند و آن به طول انجامیدن نامحدود این درگیری است. با درگیر شدن ارتش سوریه و متحدان آن یعنی ایران و حزب‌الله با مبارزان افراطی القاعده، چهار دشمن آمریکا به جنگ با یکدیگر مشغول می‌شوند و از حمله به آمریکا و متحدان آن باز می‌مانند.

به نوشته نیویورک تایمز، حفظ این بن‌بست باید هدف آمریکا باشد و تنها روش برای رسیدن به این هدف، مسلح کردن شورشیان است آنهم زمانی که نیروهای اسد در حال پیشروی هستند. اما اگر شورشیان در شرف پیروزی بودند، آمریکا باید ارسال سلاح برای آنها را متوقف کند. البته این راهبرد نزدیک به سیاستی است که دولت اوباما تاکنون در پیش گرفته است.

در ادامه این گزارش آمده: کسانی که رئیسجمهور را به منفعل بودن محکوم میکنند، باید بدانند تنها یک جایگزین برای این راهبرد وجود دارد؛ حمله گسترده آمریکا برای شکست اسد و افراطگریان، هر دو. این امر میتواند به اشغال سوریه به دست آمریکا بینجامد و امروز آمریکاییهای کمی هستند که از دخالت نظامی هزینهبر در خاورمیانه حمایت میکنند. در واقع، هر اقدام قاطعی در هر مسیری، آمریکا را به خطر میاندازد و بنبست در این کشور تنها گزینه مناسبی است که باقی مانده است.