به گزارش افکارنیوز، خبرگزاری رسمی دولت سوریه از توافق بین سازمان ملل متحد و سوریه در مورد اجرایی شدن اجازه به تیم بازرسان سازمان ملل متحد برای تحقیق در ادعای استفاده از سلاح‌های شیمیایی در روز ۲۲ آگوست در حومه دمشق خبر داد.

یک مقام مسئول در وزارت خارجه سوریه با اعلام این موضوع تاکید کرد که توافق بین دمشق و سازمان ملل متحد در جریان سفر آنجلا کین نماینده عالی سازمان ملل در مسائل خلع سلاح به دست آمد و دو طرف تفاهم نامه مشترکی را به اجرا گذاشتند تا بر اساس آن به تیم بازرسی سازمان ملل متحد به ریاست آکی سیلستروم اجازه ورود به سوریه و تحقیق در مورد ادعاهای استفاده از سلاح‌های شیمایی در ریف دمشق داده شود.

البته بر اساس این توافق تاریخ و ساعت بازدیدهای این تیم باید مورد توافق دو طرف باشد.

سانا با اعلام این مطلب تاکید کرد که این توافق در جریان دیدار ولید المعلم وزیر خارجه سوریه با آنجلا کین صورت گرفت و معلم آمادگی سوریه برای همکاری با تیم تحقیقاتی سازمان ملل برای افشای دروغ پردازی های گروه‌های تروریستی در استفاده دولت سوریه از سلاح‌های شیمیایی در الغوطه شرقی را به اطلاع نماینده سازمان ملل رساند.

چهارشنبه هفته گذشته مخالفان دولت سوریه با انتشار تصاویری از حمله شیمیایی به منطقه «غوطه» در حومه دمشق، دولت را به انجام این حمله متهم کردند. این در حالی است که مقامات مختلف سوری این ادعا را قویا رد کرده و آن را فضاسازی مخالفان همزمان با ورود بازرسان سازمان ملل به سوریه خوانده‌اند.

بازرسان سازمان ملل به سرپرستی «اکه سلستروم» سوئدی به سوریه رفته‌اند تا منطقه «خان‌العسل» و دو منطقه دیگر را که در چند ماه گذشته هدف حمله شیمیایی مخالفان قرار گرفته، بررسی کنند.

از سویی، روسیه نیز با حمایت از موضع دولت سوریه، میگوید اسناد و تصاویری در اختیار دارد که نشان میدهد حمله شیمیایی از مناطق تحت کنترل مخالفان انجام گرفته است. دولت سوریه هم اعلام کرده است که از بازرسی منصفانه و شفاف در این مورد حمایت میکند