مدیر کل دفتر بررسی های فنی و اقتصادی سازمان تنظیم مقررات در رابطه با شماره های اضطراری گفت: بر اساس آیین نامه کمیسیون تنظیم مقررات شمارههای کوتاه سه رقمی که حداکثر ۳۰ عددهستند و با ۱۱، ۱۲ و ۱۹ شروع میشوند. اینها شمارههای اضطراری ملی هستند که واگذاری آنها و همچنین تماس با آنها کاملا رایگان است؛ همچنین باید بگویم از آنجا که تماس با این خطوط رایگان است، حتی در صورتیکه خط تلفن مشترک مسدود باشد، می تواند با این خطوط تماس برقرار کند.

حسین فلاح ادامه داد: ویژگی دیگری که این شماره‌ها دارند این است که کارکردشان در محدوده شهر و استان است مانند شماره ۱۱۰ که از هر منطقه‌ای که تماس گرفته شود مشترک به نزدیکترین مرکز پلیس همان منطقه متصل می‌شود.

فلاح تصریح کرد: بر اساس مصوبه کمیسیون تنظیم مقررات متقاضی دریافت این خطوط باید ارگان‌های دولتی باشند که خدمات اضطراری به مردم ارایه می‌کنند. در این صورت ارگان مربوطه باید درخواست خود را به سازمان ارایه دهد و اگر کمیته واگذاری کدهای اضطراری تشخیص داد که واجد شرایط دریافت شماره اضطراری است، شماره واگذار می‌شود. از این روست که در حال حاضر در صدد بازپس گیری برخی از شماره‌هایی که اضطراری نیستند هستیم و این موضوع در کمیسیون در حال پیگیری است. به عنوان مثال درصدد هستیم شماره ۱۹۲ که مربوط به اوقات شرعی است را از لیست شماره های اضطراری ملی در بیاوریم، چراکه اوقات شرعی خدمات اضطراری را به شهروندان ارایه نمی‌کند.

وی تاکید کرد: البته شماره‌های سه رقمی نیز وجود دارد که در زمره شماره‌های ملی قرار نمی گیرند و واگذاری آنها رایگان نیست، بلکه به این صورت است که حق امتیاز آن با اخذ مبلغی که کمیسیون تعیین می کند به درخواست کننده شماره واگذار می‌شود، به عنوان مثال شماره‌ای مانند ۱۳۳ که مربوط به تاکسی تلفنی است.

وی در رابطه با ایجاد تماس اضطراری با گوشی بدون سیم کارت گفت: ایجاد تماس اضطراری با گوشی بدون سیم کارت و یا تماس با شماره های اضطراری، هنگامیکه مشترک در محدوده ای است که فاقد آنتن است، چند شماره است که با گوشی بدون سیم کارت و یا هنگامیکه تلفن همراه آنتن ندارد می توان با آن تماس گرفت، شماره های ۱۱۲ مربوط به هلال احمر و ۱۱۰ مربوط به نیروی انتظامی در این دسته قرار دارند که نحوه امکان ارتباط به اینگونه است که این شماره باید در استانداردهای فنی شبکه موبایل(GSM) هر کشور تعریف شود.

وی در رابطه با عملکرد این دو شماره گفت: با بهره‌گیری از این دو شماره می‌توانید حتی در زمان‌هایی که تلفن‌همراه شما از شبکه خارج شده باشد و هیچ نوع ارتباطی بین گوشی شما و شبکه تلفن‌همراه برقرار نباشد، با این خطوط تماس برقرار کنید. زمان‌هایی که گوشی شما قفل شده و پسورد آن را به یاد نمی‌آورید. حتی هنگامی که سیم‌ کارت شما سوخته باشد و یا اصلا سیم‌کارتی در اختیار نداشته باشید و گوشی شما بدون سیم‌ کارت روشن باشد. در این موارد و کلیه موارد نظیر آن می توانید با این خطوط تماس بگیرید.

فلاح در پایان صحبت‌هایش تصریح کرد: این شماره در اغلب کشورها ۹۰۰ است؛ این شماره باید در استانداردهای فنی شبکه موبایل(GSM) تعریف شود و از آنجا که هلال احمر یک مرکز امدادرسانی است که به صورت بین المللی فعالیت می کند ما شماره این مرکز و شماره ۱۱۰ که مربوط به پلیس است را تعریف کرده ایم.

بر اساس این گزارش، شماره های ملی اضطراری به شرح زیر است: