خبری از نرخ رشد صنعتی سال ۹۱ نیست

به گزارش افکارنیوز، محمدباقر نوبخت چند روز پیش با استناد به آمار مرکز آمار ایران نرخ رشد اقتصادی کشور را در سال گذشته عدد بسیار ضعیف منفی ۵.۴ درصد اعلام کرد این در حالی است که بانک مرکزی هم پیش از آن نرخ رشد اقتصادی کشور را در سال ۹۰ معادل سه درصد اعلام کرده بود. همچنین وزیر امور اقتصادی و و دارایی نیز از نزدیک به صفر شدن نرخ رشد اقتصادی کشور خبر داده است.

این آمار و ارقام در حالی اعلام شده که هیچ‌کس نرخ رشد صنعت و معدن را در سال ۹۱ اعلام نکرده است.

اگرچه بانک مرکزی نرخ رشد صنعت و معدن را در سال ۹۰ معادل ۳.۷ درصد اعلام کرده اما حرفی درباره نرخ رشد صنعت و معدن در سال ۱۳۹۱ نزده است.

بانک مرکزی مدعی شده که نرخ رشد اقتصادی و دیگر شاخص‌های اقتصادی سال ۹۱ به دلیل ارائه نشدن اطلاعات موردنیاز از سوی سایر دستگاه‌ها هنوز تهیه نشده‌اند.

اما اگر برای محاسبه نرخ رشد صنعت و معدن در سال گذشته نرخ رشد اقتصادی کشور را به عنوان مبنا در نظر بگیریم می‌توانیم نتیجه بگیریم که نرخ رشد صنعت و معدن نیز در سال گذشته عدد بسیار پایینی بوده است.

پایین ترین نرخ رشد صنعتی کشور در هشت سال گذشته مربوط به سال ۸۷ به میزان ۲.۷ درصد بوده است. اگر نرخ سال ۹۱ از این رقم هم پایین‌تر باشد احتمالا آخرین سال از عمر دولت دهم در زمینه رشد پایین صنعت رکورددار خواهد شد.

از سال ۸۴ تا ۹۱ رشد صنعتی کشور فراز و نشیب‌های زیادی داشته و عمدتا نزولی بوده است؛ به طوری که نرخ رشد صنعتی از ۱۳.۶ درصد در سال ۸۴ به ۲.۷ درصد در سال ۸۷ و ۵.۱ درصد در سال ۸۸ نیز کاهش یافت.

در سال ۹۰ نیز طبق آمار بانک مرکزی نرخ رشد صنعت و معدن به ۳.۷ درصد رسید.

نکته جالب اینجاست که نرخ رشد صنعت و معدن در حالی در سال‌های گذشته با افت شدیدی مواجه شده که مسئولان صنعتی کشور در دولت‌های نهم و دهم همواره با ارائه آمارهایی در تلاش بودند تا اوضاع تولید را در کشور خوب نشان دهند.

از جمله اینکه معاون امور اقتصادی و صنایع وزارت صنعت، معدن و تجارت اخیرا در نشستی خبری از بهبود وضعیت واحدهای تولیدی در سال ۹۰ نسبت به سال ۸۹ خبر داد.

مشخص نیست منشا آمارهای این مقام مسئول چه بوده اما آمار بانک مرکزی چیز دیگری را نشان میدهد.