به گزارش افکارنیوز، بیژن زنگنه درباره وضعیت صادرات گاز به عراق با توجه امضای این قرارداد در روزهای پایانی فعالیت دولت دهم، گفت: وزارت نفت دولت یازدهم به اجرای این قرارداد گازی پایبند است.

وزیر نفت با اعلام اینکه در صورت تکمیل خط لوله در خاک دو کشور گاز مورد نیاز برای صادرات به عراق تامین می شود، تصریح کرد: با توجه به تمرکز وزارت نفت بر روی فازهای قدیمی پارس جنوبی شامل طرح توسعه فاز ۱۲،۱۵، ۱۶،۱۷ و ۱۸ پارس جنوبی، گاز صادراتی به عراق از محل فازهای این میدان مشترک تامین خواهد شد.

این عضو کابینه دولت یازدهم با تاکید بر اینکه هم اکنون با محدودیت گاز طبیعی در کشور روبرو هستیم، اظهار داشت: اما طبق قراردادی که با عراق منعقد شده، امسال صادرات به شکل سابق خود انجام می‌گیرد.

به گزارش مهر، همزمان با سفر پادشاه عمان به تهران، وزیران نفت ایران و عمان پس از انجام مذاکراتی تفاهم نامه‌ای جدید به‌منظور ساخت یک خط لوله دریایی و صادرات گاز طبیعی بین دو کشور امضا کرده‌اند.

بر اساس توافق جدید گازی تهران – مسقط، مقرر شده گاز ایران به مدت ۲۵ سال از طریق یک خط لوله دریایی از بستر خلیج فارس به عمان صادر شود که ارزش کل صادرات گاز در طول ۲۵ سال حدود ۶۰ میلیارد دلار برآورد شده است.

طرح صادرات گاز میدان کیش به عمان شامل یک خط لوله ۲۰۰ کیلومتری است که بخش عمدهای از آن زیرآب خواهد بود. در فاز نخست پروژه گاز معادل یک میلیارد فوت مکعب و با توسعه فازهای بعدی به سه میلیارد فوت مکعب در روز قابل افزایش است.