پاسخ به سوریه با عراق، لیبی و افغانستان متفاوت خواهد بود

به گزارش افکارنیوزبه نقل از روزنامه فرامنطقه‌ای الشرق الاوسط، جان کری، وزیر امور خارجه آمریکا در کنفرانسی مطبوعاتی در مقر وزارت خارجه این کشور اعلام کرد: می‌دانیم کجا و چه کسی موشک‌های حامل سلاح‌های شیمیایی را استفاده کرده است.

وی افزود: آمریکا مطمئن است که نظام بشار اسد، رئیس‌جمهوری سوریه علیه مردم سوریه حملات شیمیایی انجام داده و مسئولیت آمریکا این است که برای حمایت از منافع خود و امنیت داخلی‌ خود به این وضعیت پایان دهد تا بدین وسیله به کشورهایی چون ایران و کره شمالی این پیام را بدهد که استفاده از سلاح‌های شیمیایی پیامدها و عواقب ناگواری دارد.

در این کنفرانس مطبوعاتی که حدود نیم ساعت به طول انجامید کری تاکید کرد: ما امروز گزارشی مطبوعاتی از آنچه در سوریه رخ داده را منتشر کردیم. من نمی‌خواهم که شما حرف‌های مرا بپذیرید و باور کنید. خودتان این اسناد را که از هزاران منبع جمع‌آوری شده ببینید و اسنادی که سازمان اطلاعات درباره حادثه ۲۱ اوت در دمشق جمع‌آوری کرده را قرائت کنید.

وی خاطرنشان کرد: برخی از این اسناد تنها در اختیار اعضای کنگره قرار گرفته و در اختیار افکار عمومی آمریکا گذاشته نشده است چرا که ما باید منابع این اطلاعات و شیوه‌های جمع‌آوری آن را محرمانه نگه داریم.

کری درباره عملکرد آمریکا در خصوص سوریه گفت: هرگونه اقدامی که ‌آمریکا تصمیم آن را بگیرد و هر تصمیمی که باراک اوباما، رئیس‌جمهوری آمریکا درباره سوریه اتخاذ کند شامل استقرار نیروهای آمریکایی و جنگ گسترده نخواهد بود بلکه این اقدام به منظور مجازاتی برای سوریه به خاطر استفاده از سلاح‌های شیمیایی است و هدف آن رسیدن به روندی سیاسی از طریق مذاکره است.

وزیر امور خارجه آمریکا تاکید کرد: در جنگ داخلی در سوریه هرگز راهکار نظامی پاسخگو نیست و حل این بحران تنها از طریق سیاسی و بر سر میز مذاکرات ممکن است.

این مسئول آمریکایی در ادامه عنوان داشت: نحوه عملکرد آمریکا درباره سوریه بدون شک با عملکردش درباره عراق، لیبی و افغانستان متفاوت خواهد بود.

وی افزود: این اقدام آمریکا در حقیقت تلاشی برای اطمینان دادن به افکار عمومی جهان است مبنی بر اینکه آمریکا در جنگ جدید گسترده وارد نخواهد شد.

کری در ادامه بشار اسد، را " جنایاتکار و قاتل " توصیف کرده و گفت: ما می‌دانیم که اسد بزرگترین زرادخانه سلاح شیمیایی در خاورمیانه را دارد و نظام سوریه تاکنون بارها در معیار کوچکتر از سلاح‌های شیمیایی استفاده کرده است.

وی گفت: ما می‌دانیم که نظام سوریه ناامید است و می‌خواهد که مخالفان را از سر راهش بردارد. ما از اقدام نظام سوریه برای انتقال سلاح‌های شیمیایی که سه روز قبل از حمله به ریف دمشق انجام شد و دستورات فرماندهان نظامی به نیروهایشان برای آمادگی جهت استفاده از ماسک‌های ضد شیمیایی به خوبی اطلاع داریم. ما می‌دانیم که موشک‌های حامل سلاح‌های شیمیایی کی و از کجا پرتاب شده‌ و باید بگویم که این موشک‌ها در مناطقی بودند که تحت سلطه نظام سوریه بوده و از این مناطق به سمت اماکن تحت سلطه مخالفان پرتاب شده است.

جان کری خاطرنشان کرد: ما هزاران گزارش در اختیار داریم که نشان می‌دهد قربانیان این حملات دچار مشکلات تنفسی، کما و مرگ شده‌اند. ما اجساد کودکانی را دیدیدم که در اطرافشان اهالی خانواده‌شان مشاهده می‌شدند. ما می‌دانیم که هزار و ۴۲۹ سوری در این حادثه کشته شدند که ۴۲۶ تن ‌آنها کودک بودند.

وزیر امور خارجه آمریکا تاکید کرد: ما جزئیاتی داریم که از اقدامات " وحشتناک " اسد علیه مردمش پس از این حادثه پرده برمی‌دارد. نظام سوریه تمامی و مکان‌هایی را که در آنها از سلاح شیمیایی استفاده شده بود بمباران کرد تا همه اسناد موجود از بین برود و علاوه بر این نیز در اعطای مجوز به تیم بازرسان سازمان ملل برای انجام تحقیقات و ورود به مکان حمله کند عمل کرده و حتی قید و بندهایی را برای آن وضع کرد.

کری مدعی شد: ما مکالمات تلفنی یکی از مسئولان ارشد نظام سوریه را شنود کردیه‌ایم که به وضوح درباره سلاح شیمیایی صحبت می‌کند و از آن اطلاع کامل داشت. این مسئول نظام اسد از بکارگیری سلاح شیمیایی در نزدیکی دمشق هراسان شده بود و ما سخنان وی را پس از این حادثه شنود کردیم.

وی تاکید کرد: آمریکا مطمئن است که استفاده از سلاح‌های شیمیایی با موافقت نظام سوریه انجام شده است. سازمان اطلاعات آمریکا اسناد و مدارک موثقی در اختیار دارد اما سوالی که در حال حاضر پاسخش را نمی‌دانیم این است که در قبال این حادثه چطور عمل خواهیم کرد.

وزیر امور خارجه آمریکا همچنین تاکید کرد که کشورش امکان ندارد از این مساله چشم‌پوشی کند.

وی گفت: گزینه‌های ما بدون شک پیامدهایی را دارد و بر نقش ما و اعتبارمان در جهان تاثیر خواهد گذاشت. ما به این مساله ایمان داریم و به ارزش‌های جهانی احترام می‌گذاریم اما این جنایت ضدبشری مخالف اصول جامعه جهانی است چنانکه جهان نیز اعلام کرده است که استفاده از سلاح‌های شیمیایی پذیرفتنی نیست. این مساله برای منافع ما و هم‌پیمانانمان چون اسرائیل، ترکیه و لبنان اهمیت زیادی دارد.

وزیر امور خارجه ‌آمریکا تاکید کرد: نحوه پاسخ‌گویی ما به این مساله برای کشورهایی که سیاست‌هایی مخالف معیارهای جهانی دنبال می‌کنند نیز بسیار مهم است و آنها مشاهده می‌کنند که چطور ما درباره سوریه عمل می‌کنیم. آنچه انجام می‌دهیم یا نمی‌دهیم بر امنیت ملی آمریکا نیز تاثیر دارد و در صورتی که اقدامی در این باره انجام نشود، خطراتی خواهد داشت.

کری خاطرنشان کرد: یکی از خطرات این مساله این است که بشار اسد بار دیگر حملاتش با سلاح‌های شیمیایی را تکرار کند و این بار از مرزهای سوریه عبور کند، این باعثخواهد شد که ایران احساس کند که توانایی دارد قدرت هسته‌ای خود را ادامه دهد. حزب الله و کره شمالی نیز برای نقض قوانین بین‌المللی تشویق می‌شوند.

وی عنوان داشت: آیا نظام اسد متوقف خواهد شد یا اینکه جهان ساکت خواهد ماند.

وزیر امور خارجه ‌آمریکا در ادامه اعلام کرد: اتحادیه عرب و سازمان همکاری اسلامی نیز خواهان مجازات بشار اسد به خاطر اقداماتش شده‌اند. ترکیه، فرانسه و استرالیا نیز اسد را مسئول حمله شیمیایی علیه غیرنظامیان می‌دانند. ما به سازمان ملل ایمان داریم و به تیم بازرسان سازمان ملل اطمینان داریم و می‌دانیم که ماموریتشان را انجام خواهند داد اما همانطور که دبیرکل سازمان ملل اعلام کرد، نتایج تحقیق به این مساله اشاره‌ای نخواهد داشت که چه کسی از این سلاح‌ها استفاده کرده بلکه مشخص خواهد کرد که آیا از این سلاح‌های استفاده شده است یا خیر.

کری افزود: سازمان ملل هیچ چیز جدیدی را به ما نخواهد گفت که ندانیم.

وزیر امور خارجه ‌آمریکا در ادامه به " موانعی " که روسیه و چین در شورای امنیت ایجاد کرده‌اند اشاره کرده و به شدت از آن انتقاد کرد و گفت: دولت آمریکا به رایزنی با کنگره، افکار عمومی آمریکا و هم‌پیمانان خود ادامه خواهد داد.

وی در ادامه بدون اشاره به اقدام مشخصی از سوی کشورش تاکید کرد: این کاملا مشخص است و ما به مذاکراتمان را با مردم آمریکا، کنگره و هم‌پیمانانمان ادامه می‌دهیم. باراک اوباما نیز اطمینان داده که ما بر اساس منافع‌مان عمل خواهیم کرد.

جان کری تاکید کرد: آمریکایی‌ها از جنگ خسته شده‌اند اما این خستگی هرگز ما را از عمل به مسئولیت‌هایمان باز نمی‌دارد و اگر ما بخواهیم چشم‌هایمان را بر " دیکتاتوری " که مردمش را می‌کشد ببندیم تاریخ روزی ما را محاکمه خواهد کرد.

انتهای پیام