رابطه‌ی فقر با هوش

به گزارش افکارنیوز، یک گروه بین المللی از محققان نشان دادند چگونه فقر بر عملکرد شناختی تاثیر گذاشته و ظرفیت ذهنی اندکی را برای دیگر کارها به جا می گذارد. این نتایج از دو مطالعه که در هند و آمریکا انجام شده، به دست آمده است. داده های پیشین ارتباطی را بین فقر و تصمیم گیری های نادرست نشان داده بود اما ریشه این ارتباط ناشناخته مانده بود.

پژوهشگران آمریکایی، کانادایی و انگلیسی تلاش کردند این معما را با جدا کردن عامل مالی از دیگر عوامل که می تواند در این نتایج دخالت کند، حل کنند. محققان در یک بخش از این تحقیقات از چرخه مالی طبیعی - مرتبط با چرخه محصول - کشاورزان نیشکر کار در هند استفاده کردند.

کشاورزان سه مرحله ضروری را در این چرخه گذراندند: پیش از برداشت، وقتی که کشاورزان برای کشت محصول وام می گرفتند و از این رو بسیار فقیر بودند. مرحله دوم پس از برداشت، اما پیش از پرداخت یعنی زمانی که کشاورزان در سخت ترین وضعیت فقر بودند و مرحله سوم پس از پرداخت پول محصول به آنها.

دکتر " آناندی مانی " از مرکز مزیت رقابتی اقتصاد جهانی دانشگاه وارویک در انگلیس در هر مرحله از این چرخه از کشاورزان آزمون شناختی گرفته و دریافتند تیزهوشی آنها با درآمد آنها متغیر است.

محققان با مقایسه آزمون های ضریب هوشی کشاورزان را در زمانی که پول زیاد و زمانی که پول اندک داشتند دریافتیم که وقتی کشاورز پول زیادی دارد تیزهوش تر و ضریب هوشی او بالاتر است. هدف از این مطالعه منتفی کردن دیگر عوامل از جمله تغذیه، سلامت، فعالیت، بدنی و سابقه خانوادگی در هوش بوده است.

محققان تلاش کردند تا تاثیر عوامل مرتبط با استرس را محدود کنند اما از سوی دیگر زیست نشانگرهایی مانند فشار خون و ضربان قلب را اندازه گیری کردند.

برای مطمئن شدن از اینکه این یافته ها منحصر به کشاورزان نیشکر کار هندی نباشد محققان یک گروه کنترل را نیز در آمریکا در نظر گرفتند. دانش پژوهان با استفاده از دو گروه یکی ثروتمند و دیگری فقیر توانستند، موقعیت های مالی شخصی آنها را با استفاده از سئوالات نظری آسان و دشوار هدف قرار داده و سپس از آنها آزمون های غیر کلامی گرفتند.

دکتر مانی اظهار داشت: آنچه که ما دریافتیم این بود وقتی که شرایط مالی آسان باشد هیچ فرقی در عملکرد یک فقیر و یک ثروتمند دیده نمی شود اما هرچه شرایط اقتصادی دشوارتر شود عملکرد فرد فقیر به شدت کاهش می یابد.

این تحقیقات نتیجه می گیرد که افراد فقیر که نگرانی های مالی شدید و مداومی دارند از ظرفیت های ذهنی خود بیش از اندازه استفاده می کنند و از این رو فضایی برای کارهای دیگر برایشان باقی نمی ماند.

دکتر مانی می گوید باید حمایت های بیشتری از افراد فقیر صورت گیرد تا به آنها در کارهای زندگی روزمره شان کمک شود. وی همچنین تاکید کرد تصورات ما در مورد فقرا باید تغییر کند.

نتایج این تحقیقات درنشریه ساینس منتشر شده است.