عراقچی: سخنگویی برایم جذابیت داشت

به گزارش افکارنیوز،سید عباس عراقچی معاون آسیا و اقیانوسیه وزارت امور خارجه کشورمان ۲۱ اردیبهشت ماه سال جاری پس از آنکه رامین مهمان‌پرست در پی ثبت نام در یازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری از سمت سخنگویی استعفا داد، با حفظ سمت قبلی به عنوان هفتمین سخنگوی دستگاه دیپلماسی جمهوری اسلامی ایران منصوب شد و به مدت سه ماه و ۲۰ روز عهده‌دار این سمت بود.

او که آذر ۱۳۹۰ پس از بازگشت از ماموریت توکیو به معاونت آسیا و اقیانوسیه وزارت خارجه منصوب شده بود، به عنوان معاون حقوقی و بین‌الملل وزارت امور خارجه، رئیس دانشکده روابط بین‌الملل، رئیس اداره اول اروپای غربی، سفیر ایران در هلسینکی و سفیر آکردیته در استونی، مدیرکل دفتر مطالعات سیاسی و بین‌المللی، معاون پژوهشی دفتر مطالعات، رئیس مرکز مطالعات خلیج فارس دفتر مطالعات، سرپرست نمایندگی ایران در سازمان کنفرانس اسلامی و معاون اداره مجامع اسلامی، منطقه‌ای و غیرمتعهدها در طی سال‌های گذشته فعالیت کرده است.

عراقچی ۵۱ ساله همچنین در دوران دبیری شورای عالی امنیت ملی علی لاریجانی و سعید جلیلی در تیم مذاکره کننده حضور داشته است.

مراسم تودیع عراقچی به عنوان هفتمین سخنگوی دستگاه دیپلماسی یکشنبه ۱۰ شهریور ماه با حضور محمدجواد ظریف وزیر امور خارجه در تالار آیینه وزارت امور خارجه برگزار شد.


وی که پیش از این در گفت‌وگو با فارس سخنگویی را کاری وقت‌گیر، حساس، پراسترس و پرحاشیه خوانده بود، درباره تلخ و شیرین‌های این دوره سه ماه و ۲۰ روزه گفت: این دوره همه‌اش خاطره بود و به عنوان یک خاطره شیرین در دوران کاری‌ام محسوب می‌شود. از این جهت که تجربه جدیدی برایم بود؛ من در تمام سال‌های عمر کاری‌ام در بخش‌های زیادی فعالیت کرده‌ام ولی هیچگاه به این شکل با رسانه‌ها سر و کار نداشتم. از زمان انتصاب به این سمت، در حقیقت شناخت جدیدی از خبرنگار و خبرنگاری پیدا کردم و به جرات می‌توانم بگویم دیدم نسبت به خبرنگاران عوض شد.

هفتمین سخنگوی وزارت امور خارجه با اشاره به اظهاراتش در مراسم تودیع و معارفه سخنگویان سابق و جدید دستگاه دیپلماسی خاطرنشان کرد: معتقدم یک پیوستگی بین کار دیپلمات و خبرنگار وجود دارد و این دو همدیگر را تکمیل می‌کنند. از نزدیک شاهد بودم که خبرنگاران به اندازه دیپلمات‌ها و شاید بیشتر از آنها به دنبال تامین منافع ملی و نگران امنیت و منافع کشور هستند.

وی ادامه داد: ‌ رسانه‌ها نیز به اندازه دیپلمات‌ها در جبهه سیاست خارجی تلاش می‌کنند و موثر هستند.

وی با بیان اینکه از ابتدایی که کارم را به عنوان سخنگوی دستگاه دیپلماسی شروع کردم برخی مرا از خبرنگاران و سخنگویی می‌ترساندند، گفت: ولی در عمل دیدم که با خبرنگاران خیلی خوب می‌توان کار کرد.

عراقچی اضافه کرد: شنبه شب ۲۱ اردیبهشت ماه به این سمت منصوب شدم. در همان ابتدا به من توصیه شد که اولین جلسه سخنگویی که روز سه‌شنبه می‌بایست برگزار شود را برگزار نکنم تا تسلط بیشتری پیدا کنم، ولی تصمیم گرفتم این کار را انجام دهم و بلافاصله وارد این تجربه جدید شدم.


*سختی‌های کار سخنگویی

هفتمین سخنگوی دستگاه دیپلماسی با بیان اینکه در طی این مدت چندین بار با سؤالاتی مواجه شدم که آمادگی قبلی نداشتم، عنوان کرد: این از سختی‌های کار است. همان موقع باید تصمیم گرفت که چه جوابی داده شود و نقش تجربه در اینجا بسیار مهم است. در یک مورد خاطرم هست که حتی از اصل خبر بی‌اطلاع بودم ولی پاسخی که ارائه دادم مرتبط و درست بود.

به باور عراقچی کسی می‌تواند سخنگوی دستگاه دیپلماسی باشد که تجربه زیادی در امر سیاست خارجی کسب کرده باشد و حتی اگر از موضوعی اطلاع هم ندارد ولی بتواند به گونه‌ای صحبت کند که خلاف نباشد و تبعاتی را به همراه نداشته باشد.

سخنگوی سابق وزارت خارجه اضافه کرد: زمانی که در مورد موضوعی سؤال شد که اطلاعی نداشتم، از آنجا که ظاهر خبر به نحوی بود که به نظر می‌رسید صحت نداشته باشد، می‌خواستم تکذیب کنم؛ اما تصمیم گرفتم به گونه‌ای جواب دهم که اگر آن خبر اتفاق افتاده یا نیفتاده باشد پاسخم درست باشد، همه اینها ظرف چند لحظه بود. خبرنگار انتظار داشت پاسخ بگیرد و پخش زنده هم بود. اتفاقا آن خبر صحت داشت و پاسخ من هم خوشبختانه درست بود!

*سوء برداشت‌ها از اظهارات سخنگو / توصیه به رسانه‌ها


عراقچی مشکل اصلی در سخنگویی را سوءبرداشت‌ها از اظهارات سخنگو بیان کرد و افزود: این مسئله زمانی رخ می‌دهد که همه اظهارات سخنگو به طور کامل یا درست منتقل نمی‌شود و خبرنگار اقدام به انتشار بخشی از آن اظهارات می‌کند و این بعضا باعثدردسر می‌شود، که مورد مربوط به تبریک به ملکه انگلیس از این قبیل بود.

سخنگوی سابق وزارت خارجه به خبرنگاران توصیه کرد که از انتخاب گزینشی از اظهارات سخنگو بپرهیزند و در عین حال گفت: البته سخنگو نیز باید مراقب باشد قسمتی از سخن که منظور اصلی‌ می‌باشد را خودش برجسته کند.

*نظر سخنگوی سابق درباره سخنگوی جدید / اگر خانم هم نبود باز هم گزینه خوبی برای این سمت بود


وی درباره انتخاب یک زن(مرضیه افخم) به عنوان سخنگوی دستگاه دیپلماسی نیز با بیان اینکه آقای ظریف این ایده را در ذهن داشت، خاطرنشان کرد: زمانی که ایشان عنوان کرد یک گزینه‌ خانم را برای تصدی این سمت ترجیح می‌دهد من بلافاصله خانم افخم را پیشنهاد دادم و گفتم که بهترین گزینه ایشان است.

عراقچی در بیان ویژگی‌های مرضیه افخم اظهار داشت: خانم افخم از صاحب‌نظران حوزه رسانه و دارای تجربه کافی است و همانگونه که در مراسم معارفه نیز عنوان کردم و تعارف نبود، اگر ایشان خانم هم نبود باز گزینه مناسبی برای سخنگویی بود. طبعا ارتباطات ایشان با خبرنگاران بسیار تاثیرگذار است و روحیه ایشان نیز تداوم ارتباط نزدیک با خبرنگاران می‌باشد.

عراقچی برای سخنگوی جدید هم به جهت اینکه سخنگوی وزارت خارجه است و هم به جهت اینکه اولین سخنگوی خانم است آرزوی موفقیت کرد و افزود: اطمینان دارم ایشان می تواند تصویری از موفقیت خانم‌ها در عرصه‌های حساس را ارائه دهد و موفقیتش باعثراهگشایی خانم‌ها در سایر عرصه‌ها شود و اگر کمکی از دست من و سایر همکاران در معاونت‌ها برآید حتما دریغ نخواهیم کرد.

سخنگوی سابق وزارت خارجه در پاسخ به این سؤال که آیا دلتان برای خبرنگاران تنگ نمی‌شود؟ پاسخ داد: خبرنگاران اجازه نمی‌دهند دلمان برایشان تنگ شود! آنها مداوم مسائل مرتبط و غیرمرتبط با حوزه کاری بنده را پیگیری می‌کنند و هنوز در تماس هستند.

وی با اشاره به تجارب قبلی‌اش به عنوان سفیر در فنلاند، ژاپن، معاونت حقوقی و بین‌المللی، ریاست دانشکده وزارت خارجه، رئیس دفتر مطالعات سیاسی و بین‌المللی و… افزود: هر جایی که بودم با انگیزه و علاقه کار کردم و لذا دلم برای همه آنها تنگ می‌شود. خاطرات همه دوران‌های کاری‌ام برایم شیرین می‌باشد. مسلما برای سخنگویی و خبرنگاران هم دلم تنگ خواهد شد.

وی در خصوص اینکه آیا ترجیح می‌دادید کماکان سخنگو باقی می‌ماندید؟ ‌گفت: ‌کار سخنگویی برایم جذابیت داشت، ولی همواره احساس می‌کردم که تخصص و حرفه من در بخش‌های سیاسی است و باید در همانجا ادامه فعالیت دهم. وظیفه سخنگویی در این مدت برای من کار جانبی بود که به دلیل شرایط خاص تحمیل شد. معاونت وزیر هم یک کار مستقل و سنگینی است که انجام این دو کار با هم مقدور نبود.

عراقچی ادامه داد: اگر قرار باشد که بین معاونت و سخنگویی انتخاب کنم، انتخاب اول من فعالیت در بخش‌های سیاسی است.

هفتمین سخنگوی دستگاه دیپلماسی در پایان از همه خبرنگاران حلالیت طلبید و به شوخی گفت: مطمئن باشید که من هم همه شما را به خاطر اذیتهایتان حلال میکنم!