روزنامه لاریبوبلیکا در این باره نوشت: " اروپا باید به اسلام بگرود. " روزنامه لاستامبا هم این تیتر را انتخاب کرد: " اسلام باید به دین کل اروپا تبدیل شود. "
قذافی رهبر لیبی ابراز امیدواری کرد اسلام، دین کل اروپا شود.

به گزارش افکار به نقل از عصر ایران، قذافی که به مناسبت سالگرد امضای توافقنامه دوستی میان لیبی و ایتالیا، در سفر رسمی در رم به سر می برد در نشستی با حضور ۵۰۰ نفر از زنان ودختران جوان ایتالیایی درباره اسلام سخن گفت و نظر خود را درباره اینکه اسلام دین کل اروپا باشد؛ مطرح کرد.

این زنان و دختران جوان، توسط یک آژانس خدمات مهمانداران، انتخاب شدند و به هر کدام از آنها نیز مبلغ ۸۰ یورو و یک جلد قرآن کریم ارائه شد.

روزنامه ایتالیایی " لاستامبا " به نقل از یکی از دختران شرکت کنندگان در این نشست نوشت که قذافی در سخنان خود گفت: " اسلام می بایست دین کل اروپا شود و[حضرت] محمد(ص) خاتم الانبیاء است. "

یکی دیگران از دختران که ۲۵ سال سن داشت نیز گفت: موضوع بسیار ملال آور بود. قذافی نمی دانست که قبل از این که با او دیدار کنیم، مبالغی پول به ما پرداخت شده بود.

آژانس انتخاب کننده این دختران، از آنها خواسته بود تا لباس مناسب و باوقار بپوشند. همچنین به این دختران تاکید شده بود در صورتی که با رسانه ها مصاحبه کنند، مبلغی را دریافت نخواهند کرد.

در همین حال " ماریا بیا کامبانیلی " رئیس مرکز زنان در ایتالیا دیدار قذافی و گروهی از زنان و دختران جوان را محکوم کرد و آن را نمایشی غیرقابل قبول توصیف کرد.

این زنان و دختران معیارهای گزینش را برای مشارکت در نشستی با حضور قذافی را زیبایی و ساکت بودن اعلام کرده بود.

قذافی در سفر قبلی خود به ایتالیا نیز دست به چنین اقدامی زده بود و با جمع آوری تعدادی از زنان و دختران ایتالیایی، برای آنها درباره اسلام سخنرانی کرده بود.

اظهارات قذافی درباره اسلام و اروپا، عناوین نخست روزنامه های ایتالیایی را به خود اختصاص داد. روزنامه لاریبوبلیکا در این باره نوشت: " اروپا باید به اسلام بگرود. " روزنامه لاستامبا هم این تیتر را انتخاب کرد: " اسلام باید به دین کل اروپا تبدیل شود. "

" کاربو جیوفاناردی " از مقامات ارشد کابینه ایتالیا که از افراد متعهد به مذهب کاتولیکی است تلاش کرد تا از حساسیت ها درباره اظهارات قذافی بکاهد. وی گفت: اظهارات قذافی در محفلی خاصی مطرح شد.

این در حالی است که " ماریو بورگیزیو " از اعضای حزب " ارتباط شمال " از احزاب هم پیمان با سیلیو برلسکونی نخست وزیر ایتالیا از اظهارات قذافی انتقاد کرد و گفت: این سخنان، طرح خطرناک قذافی را برای اسلامی کردن اروپا آشکار می کند.

وی همچنین از کابینه ایتالیا خواست تا از قذافی برحذر باشد.

" روکو بوتیغلیونی " رئیس حزب دموکرات مسیحی(مخالف برلسکونی) نیز گفت که هدف از این گفته های قذافی درباره اسلام اشاره به این مطلب است که در غرب، کرامت انسان وجود ندارد و اروپا تنها به پول اعتقاد دارد.

وی همچنین از قذافی خواست تا آزادی دین را به صورت واقعی در لیبی برقرار کند. وی تاکید کرد: اگر به طرابلس سفر کنید و مردم لیبی را به گرویدن به مسیحیت دعوت کنید فکر نمی کنم سالم برگردید.

در همین حال شعبه عفو بین الملل در ایتالیا از برلسکونی خواست تا در دیدار با قذافی به موضوع نقض خطرناک حقوق بشر در لیبی بپردازد.

قذافی همچنین دیروز افطاری را با نخست وزیر ایتالیا و در حضور ۸۰۰ مهمان صرف کرد. وی قبل از این از نمایشگاهی از ۳۰ اسب اصیل بازدید کرد. این ۳۰ اسب به همراه سوارکاران آنها به وسیله هواپیمای ویژه از طرابلس به رم آورده شده بودند.
روزنامه های ایتالیایی همچنین به موضوع قصد لیبی برای خرید تجهیزات نظامی از ایتالیا اشاره کرده اند.

براساس توافقنامه دوستی میان طرابلس و رم، ایتالیا می بایست برای جبران دوران استعمار، مبلغ پنج میلیارد دلار در لیبی سرمایه گذاری کند که در این زمینه می توان به سرمایه گذاری ایتالیا در ساخت اتوبان ساحلی در لیبی به طول ۱۷۰۰ کیلومتر اشاره کرد. شرکت نفت انی ایتالیا نیز اعلام کرد که قصد دارد سرمایه گذاری به ارزش ۲۵ میلیارد یورو در لیبی انجام دهد.