به گزارش افکارنیوز، برخورد اول شاید مهمترین قدم در تعیین آینده ارتباط است اما به شما هشدار می دهیم که با دیدن برخورد اول هیچ کس، بیش از حد هیجان زده نشوید. شما ممکن است گمان کنید فردی که در قدم اول، خصوصیات مثبتی را از خود بروز داده است در دیگر جنبه های رفتاری اش همه مثبت و قابل ستایش است یا برعکس، با دیدن اشتباهاتش در اولین ملاقات روی او یک ضربدر قرمز بکشید. اما به شما توصیه می کنیم که رفتار هیچ کس را تعمیم ندهید و همیشه انتظار دیدن روی دیگری از آدم ها را داشته باشید. با وجود این، نباید فراموش کنیم بسیاری از افراد این واقعیت را جدی نمی گیرند و در همان برخورد اول، تصویر ذهنی شان در مورد شما را می سازند، پس برای جلب نظر آدم هایی که هر روز با شما روبرو می شوند، مراقب رفتارهایتان در اولین ملاقات باشید و به اصول زیر احترام بگذارید.

مراقب ویترین باشید.

یادتان نرود که همه آدم ها فرصت حرف زدن با شما و باخبر شدن از اندیشه های ارزشمندتان را پیدا نمی کنند. برای اغلب آدم هایی که هر روز می بینید یا بدون آنکه حواس تان باشد از کنارشان عبور می کنید، شما تنها از روی ظاهرتان معرفی می شوید. پس میان افکار فلسفی و ظاهرتان یک دیوار بکشید و گمان نکنید که چون فرد دارای موقعیت اجتماعی برجسته، درس خوانده یا با مطالعه ای هستید، می توانید به ظاهرتان بی توجه باشید. پس آراسته لباس بپوشید و شان خود و موقعیتی که در آن قرار گرفته اید را در انتخاب لباس در نظر بگیرید.

حواس تان به لب هایتان باشد

درست است که حرکات بدن در آینده رابطه شما سرنوشت ساز است اما فراموش نکنید که چهره شما بسیار زودتر از دست ها و پاهایتان، خود را نشان می دهد، پس اخم هایتان را باز کنید و یک لبخند روی صورت تان بچسبانید. سعی کنید گشاده رو و با انرژی در ملاقات ظاهر شوید اما هرگز خود را بیش از حد خنده دار و سرگرم کننده جلوه ندهید و بلند حرف زدن و درازگویی را با پرانرژی بودن اشتباه نگیرید.

رفتار اضافه ممنوع

سعی کنید هر گونه رفتار اضافی را حذف کنید. برای مثال اگر عادت به تکان دادن پا یا جویدن انگشت تان دارید، سعی کنید با کنترل کردن هوشیارانه خود در اولین ملاقات این عادت ها را نشان ندهید تا فرد مقابل برچسبی روی شما نزند. آراسته باشید و قوز نکنید و حرکات تان را حساب شده و با متانت انجام دهید تا از مدیریت تان خارج نشوند. شاید همین خودآگاهی بهانه ای برای حذف این رفتارهای اضافی از زندگی شما باشد.

زمان و مکان شناس باشید

از آراسته پوشیدن هر چه بگوییم کم است. مخصوصاً از ریزه کاری هایی که گاهی شما را به اشتباه می اندازند. شما باید همیشه تمیز و خوشبو باشید و اتو کشیده و موقر ظاهر شوید اما زیبایی ظاهری به معنای حمله کردن به جعبه لوازم آرایشی و پوشیدن لباس های گران قیمت و مجلسی نیست. به هر جایی که وارد می شوید، باید به عرف و معیارهای پوشش در آنجا توجه کنید. استفاده از یک عطر گرم و تند همانقدر نادرست است که چرب بودن موهای سرتان و استفاده بیش از حد از لوازم آرایش یا پوشیدن لباس های زرق و برق داری که مخصوص مهمانی هاست همانقدر اشتباه است که بر تن کردن لباس های چروک.

چشم هایتان را به زمین ندوزید

شاید تا چند دهه قبل، اگر مقابل استادتان می ایستادید و به چشم هایش نگاه می کردید، به عنوان یک دانشجوی بی ادب شناخته می شدید اما امروز ارتباط چشمی حرف اول را در برقراری رابطه می زند. سعی کنید با چشم ها و تکان دادن سر به او بگویید که متوجه کلامش هستید و حواس تان جای دیگری نیست.

افراط نکنید

گاهی آدم ها بدون آنکه شما را بشناسند، در اولین برخورد خاطرات یا احساساتی که در آن لحظه دارند را بازگو می کنند و انتظار همراهی شما را دارند. یادتان نرود زمانی که آدم ها در اداره، تاکسی یا صف با شما صحبت می کنند، بیش از آنکه منتظر شنیدن افکارتان باشند، انتظار دیدن احساسات تان را دارند. پس در چنین موقعیتی از در اندیشه وارد نشوید و او را اصلاح نکنید بلکه با تغییر در لحن، حالت چهره یا گفتن جملات کوچک به او نشان دهید که حس کلامش را درک کرده اید. در ابراز احساسات افراط نکنید و گمان نکنید که چون او از کسی خشمگین است، شما هم باید از در توهین و عصبانیت وارد شوید و در نشان دادن واکنش، گذشته از توجه به احساسات فرد مقابل، میزان نزدیکی تان با او و اختلاف سن، سطح، جنسیت و موقعیتی که دارید را هم در نظر بگیرید.

سيب سبز/ شماره ۹۶/ نيمه اول شهريور ماه ۹۲/ بهاره اسلامي/ صفحه ۱۲۴