کامران: شستا " چاق " پول می‌گیرد

به گزارشافکارنیوز،نمایندگان مجلس شورای اسلامی امروز طرح تعیین تکلیف تامین اجتماعی اشخاصی‌که ۱۰ سال و کمتر حق بیمه پرداخت کردند را مورد بررسی قرار دادند.

سید عبدالکریم هاشمی نماینده مردم میناب در مجلس شورای اسلامی در موافقت با طرح طرح تعیین تکلیف تامین اجتماعی اشخاصی‌که ۱۰ سال و کمتر حق بیمه پرداخت کردند، اظهار داشت: این طرح، طرح خوبی است چرا که مسائل و مشکلات کارگران را برطرف می‌کند و چیز جدیدی نیست.

وی ادامه داد: هر سال این طرح در بودجه سنواتی کشور آورده و اجرا می‌شد و شورای نگهبان به دلیل اینکه، ماهیت غیربودجه ای دارد آن را حذف کرده و اعلام می‌کرد که به صورت قانون آورده شود. اینکه می‌گویند این طرح حمایتی، عاطفی، غیر علمی و برهم زدن تعادل است، اینطور نیست و این طرح کاملا منطقی است.

نماینده مردم میناب در مجلس گفت: حق الناس رعایت‌کردن غیر علمی است؟ تمام کسانی که شرایط موجود در طرح را می دانند، منتظر اجرای این طرح هستند و هر کس به هر مقدار حق بازنشستگی پرداخت کرده باشد، می‌تواند از حق قانونی خود برخوردار باشد لذا این طرح منطقی است و ایجاد فرهنگ تنبلی نیست ضمن اینکه ما باید بهره وری و برنامه‌ریزی داشته باشیم و سازمان تامین اجتماعی نیز باید بهره وری داشته باشد و ریخت‌وپاش‌های خود را کم کند نه اینکه حق مردم را بخورد بنابراین من موافق صددرصد طرح هستم.

در ادامه حسن کامران نماینده مردم اصفهان با عنوان موافق دوم طرح تعیین تکلیف تامین اجتماعی اشخاصی‌که ۱۰ سال و کمتر حق بیمه پرداخت کردند، طی سخنانی در صحن علنی مجلس اظهار داشت: اگر کسی ۱۵ سال بیمه پرداخت کرده باشد و از محل خدمت خود برود و دوباره به سر کار برگردد و از دنیا برود، تامین اجتماعی می‌گوید که عزرائیل بی‌خود کرده که جانش را گرفته و باید می‌ماند حق بیمه پرداخت می‌کرد، آیا عزرائیل با کسی تعارف دارد.

وی ادامه داد: ما در بودجه سال ۹۰ این مورد را ذکر کردیم و شما آقای ابوترابی مدافع آن بودید. در گذشته بیمه به زن شوهرداری که شوهرش مرده بود، غرامت پرداخت می‌کرد اما در این طرح گفته شد که وقتی شوهر زنی از دنیا رفت، به اندازه بیمه مستمری بدهیم لذا این زن جوان وقتی پول ندارد دستش را به سوی نامردان دراز می‌کند.

نماینده مردم اصفهان در مجلس گفت: از همه خواهش می‌کنم که به این طرح رای مثبت دهند چرا که به نفع فقرا و محرومان است اما آقای سازمان تامین اجتماعی باید جلوی شرکت شستا را بگیرد چراکه چاق، پول می‌گیرد و مسئولان آن، چاق به خارج می‌رود.

کامران تاکید کرد: باید جلوی اقدامات شرکت شستا ایستاد، شستا حیات خلوت دولت‌هاست و به همین دلیل همیشه بر سر آن دعواست که چه کسی به آنجا برود ضمن اینکه وزیر باید توضیح دهد که پول شستا به کجا می‌رود.

در ادامه مصطفی افضلی فرد به عنوان آخرین موافق طرح مذکور در صحن علنی اظهار داشت: من اخطار اصل ۲۹ قانون اساسی را دارم چرا که شبکه خبر اعلام کرده که در اجلاس جنبش عدم تعهد ۱۰ها خودرو مگان با ۸۰ میلیون تومان هزینه خریداری شد و هم اکنون به مدت ۱۵ سال در اختیار نورچشمان و خوش‌نشینان قرار گرفته است. لذا از هیئت رئیسه می‌خواهم که موضوع را بررسی کرده و با خاطیان برخورد قانونی داشته باشد.

وی در موافقت با طرح مذکور گفت: موافقت ما مستندات قانونی دارد و دولت باید نسبت به پرداخت خدمات اجتماعی و توانمند سازی بیمه کنندگان مساعدت داشته باشد ضمن اینکه این طرح در قالب مابه التفاوت از مردم دریافت می‌شود.

نماینده مردم اردبیل در مجلس افزود: اگر چه میتوان این طرح را در قالب لایحه ۹۳ پیش بینی کرد اما آقای کاتب میگوید که مخالف ماده ۲۶ است ولی این طرح با سند چشم انداز و سیاست های رهبری مطابقت دارد و این سند اعلام میکند حمایت مالی و تشویقی و تسهیلات ویژه در حوزه بیمه جهت ایجاد رفاه و برطرف کردن محرومیت ها وظیفه دولت است لذا به این دلایل از همه میخواهم که برای حمایت از اقشار آسیب پذیر به این طرح رای دهند.