ارزشِ مشارکت ایران برای پایان به بحران سوریه غیرقابل محاسبه است

به گزارش افکارنیوزبه نقل از گاردین، ابراز تعجب می‎کند که " با وجود نقش حیاتی ایران در منطقه و کلیدِ راه حلِ مذاکره شده[سیاسی] بودن، در مباحثات هفته گذشته پارلمان انگلیس، به جز روری استوارت - نماینده محافظه کار - کسی به ایران اشاره نکرده است. این در حالی است که همان طوری که در یکی از گزارش‎های اخیر موسسه رَند ذکر شده است، ایران مهم‎ترین متحد سوریه است. "

در ادامه آمده است: " علاوه بر این ایران کشوری است که به ظالمانه‎ترین نحو از سلاح‎های شیمیایی رنج برده است. در جنگ ایران - عراق در دهه ۱۹۸۰، ده‎ها هزار جوان ایرانی از دست رفتند که بسیاری از آنها بر اثر عوارض سلاح‎های شیمیایی عراق بود که هیچ گاه توسط غرب محکوم نشد. "

باید یک پاسخ سازنده از طرف عرب به رئیس جمهوری ایران داد

نویسنده به محکومیت استفاده از سلاح هسته‎ای توسط حسن روحانی اشاره کرده و این که وی مراقب بوده است کسی را مقصر حملات رخ داده در دمشق نداند.

گاردین می‎افزاید ایران در سازمان ملل در تدوین قوانین مقابله با سلاح‎های شیمیایی بسیار فعال بوده است. روحانی نیز بر مبنای سیاست خارجه " عقلانیت و میانه‎روی " خود، خواستار مذاکرات با غربی‎هاست، " باید یک پاسخ سازنده از طرف عرب به رئیس جمهوری ایران داد. "

" مذاکرات شامل دادنِ امتیازات توسط تمام طرف‎هاست. ایرانی‎ها خواستار امتیازات در زمینه تحریم‎های اقتصادی اعمال شده توسط غرب هستند که به آنها آسیب جدی زده است. اما حمایت ایران برای پایان دادن به جنگ داخلی در سوریه فراتر از قیمت گذاری است. "

شرلی ویلیامز، نویسنده مطلب خاطر نشان می کند که وی به همراه لرد لامونت و لرد فیلیپس اواخر ماه ژوئیه نامهای به روزنامه تایمز نوشته بودند و خواستار از سرگیری روابط بین انگلیس و ایران شده بودند.